Citat fra: Jens Hansen Dato 30/12-24, 10:21Kommunernes landsforening, KL, har deres forslag klar til en fremtidig organisering -
"Vi foreslår, at kommunerne sammen med staten får ansvaret for at drive den kollektive transport i Danmark. Staten skal have ansvaret for alt det, der kører på skinnerne, bortset fra metro og letbaner. Mens kommunerne – i samarbejde med trafikselskaberne og på tværs af kommunegrænser – får ansvaret for resten".
om den skinnebårne trafik, herunder lokalbaner;
Ejer Staten
Fastlægge serviceniveau og bestiller Staten
Operatør Statslig valgt (DSB m.fl.)
Planlægger og indkøber Statslig valgt (DSB m.fl.)
https://www.kl.dk/forsidenyheder/2024/december/nyt-udspil-om-kollektiv-trafik-danmark-skal-haenge-sammen
JH
Det er en grundlæggende regel, at KL og kommunerne i det hele taget altid lobbyer for at kommunerne skal have mere magt. Og det er så helt ligegyldigt om det er en god ide eller ej.
I det her tilfælde, så synes jeg det ser ud som om vinden blæser den modsatte vej. Man skæver i arbejdet i ekspertudvalget og i debatten blandt fagpersoner især rigtig meget til Skåne, hvor man i stedet lagde alt (undtaget den overordnede skinnetrafik) ind under et regionalt trafikselskab. Kommunerne kan så komme med input og ønsker, men det er regionen der bestemmer.
Og det har altså givet pote i form af langt mere rationelle og benyttede busruter og en kraftig opgradering af de lokale tog med flere genåbnede linjer. Passagertallet er over en årrække fordoblet (men man har også brugt flere penge - dog ikke flere end man i Danmark bruger i dag).
Men kommunerne har i Danmark mere magt - også internt i partierne. Så spørgsmålet er snarere om de to store borgmesterpartier tør.