Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 12
GoCollective MR
Af banemanden. 14/11-24, 07:46.
Utroligt, at det ingen steder nævnes, hvordan salget af Arriva gjorde at man ikke smed en krone i foretagendet før end den nye ejer var fundet. Og vedligehold var nemt at spare på. Hvis det andet havde været reelle problemer, havde de jo ikke kørt godt i alle de øvrige år.

GoCollective MR
Af Krabsen. 14/11-24, 08:20.
Hvem er 'man' her?

GoCollective MR
Af banemanden. 14/11-24, 12:50.
Citat fra: Krabsen Dato 14/11-24, 08:20Hvem er 'man' her?

Tidligere ejerkreds i Arriva. Jeg synes, det gav sig selv :)

GoCollective MR
Af Krabsen. 14/11-24, 13:17.
Citat fra: banemanden Dato 14/11-24, 12:50
Citat fra: Krabsen Dato 14/11-24, 08:20Hvem er 'man' her?

Tidligere ejerkreds i Arriva. Jeg synes, det gav sig selv :)
Da debatten i tråden drejede i retning af væltede træer og ansvarsfordeling, kunne det også tolkes som Banedanmark ikke gad vedligeholde strækningen. 
 Jeg var i al fald i tvivl.  ???

GoCollective MR
Af Niels Bak. 14/11-24, 18:29.
GoCollective har selv peget på den renovering af togene, som er i gang, som den anden årsag. Det har vel mere at gøre med, at togene har nået den alder, hvor det er tiden. Og at det er til dette man især har problemer med reservedele, så det tager længere tid end beregnet. De havarerede tog kommer så oven i.

Ikke at det udelukker, at Arriva i sin tid har skrabet vedligeholdet.

GoCollective MR
Af simonmikkelsen. 14/11-24, 19:33.
Citat fra: Niels Bak Dato 14/11-24, 18:29GoCollective har selv peget på den renovering af togene, som er i gang, som den anden årsag.

Renoveringen har nok skabt en mere sårbar periode, hvor mangel på reservedele og andre omstændigheder har gjort, at man er havnet hvor man er. Noget burde man nok have håndteret anderledes, mens andet kan være svært.

Fx i vores lokale sø står vandet stadig 40 cm over normalt. Det har det gjort siden regnen i oktober sidste år og det er aldrig faldet. Det er svært at sige hvornår sådan noget sker og man skal til at ændre politikken for træfældning. Det tager også tid at gøre.

Det at "nogen" vil finde MR/MRD frem ser jeg som om at "man" ikke er helt ligeglade. Der skal da nok gøres noget, fjernes noget grafitti og man skal sikre sig lokoførere der både er uddannet i toget og har strækningskendskab.

MR/MRD var mit barnsdoms tog. Det tog vi, når vi skulle fra Odense til Aarup for at besøge familie. Af alle tog synes jeg stadig det har det bedste afgangssignal. Jeg vil nyde at få mulighed for at tage en god afsked med det. Jeg kommer til at tage en dag fri og bare ligge og køre frem og tilbage, stige ud og ind og vente på afgang.

GoCollective MR
Af banemanden. 16/11-24, 08:53.
Citat fra: Krabsen Dato 14/11-24, 13:17
Citat fra: banemanden Dato 14/11-24, 12:50
Citat fra: Krabsen Dato 14/11-24, 08:20Hvem er 'man' her?

Tidligere ejerkreds i Arriva. Jeg synes, det gav sig selv :)
Da debatten i tråden drejede i retning af væltede træer og ansvarsfordeling, kunne det også tolkes som Banedanmark ikke gad vedligeholde strækningen.
 Jeg var i al fald i tvivl.  ???

Det er også helt ok :)
Jeg læste tråden som omhandlende gamle togsæt der skal tilbage i drift igen og årsagen dertil. God dag.

GoCollective MR
Af mss. 16/11-24, 13:25.
Det gjorde den også før der fik væltede træer i den  ;)
Togene har jo også en alder hvor de store hovedeftersyn går ud over driftsbestanden. Når så et par tog også har større skader bliver det kritisk. Med det overstået har man vel igen nok tog. Men det er altid et problem når man ikke har en tilstrækkelig reservebestand.


GoCollective MR
Af TraSwe. 29/12-24, 20:10.
Er der nogen opdatering på projektet?

GoCollective MR
Af Ncard00. 30/12-24, 14:06.
Citat fra: TraSwe Dato 29/12-24, 20:10Er der nogen opdatering på projektet?

Ja, Kenny nøvnte lidt om MR togene i sin nye nytårsvideo, men ellers anden ny info derude?

Og fra én som aldrig har kørt med disse tog, hvordan er de m.h.t. støj, lugtgener, wifi, aircondition, toiletter osv.? Og er der planer om ombygning for at gøre dem mere miljøvenlige, ligesom DSB i er igang med at gøre med IC4?

GoCollective MR
Af RasmusD. 30/12-24, 15:28.
Citat fra: Ncard00 Dato 30/12-24, 14:06Og fra én som aldrig har kørt med disse tog, hvordan er de m.h.t. støj, lugtgener, wifi, aircondition, toiletter osv.? Og er der planer om ombygning for at gøre dem mere miljøvenlige, ligesom DSB i er igang med at gøre med IC4?

MR er fra slutningen af 70'erne, og komfortniveauet er derefter. Det mest positive man kan sige om dem er vist, at de er lette at vedligeholde og derfor stadig kan køre.

GoCollective MR
Af simonmikkelsen. 30/12-24, 16:13.
Citat fra: Ncard00 Dato 30/12-24, 14:06Og fra én som aldrig har kørt med disse tog, hvordan er de m.h.t. støj, lugtgener, wifi, aircondition, toiletter osv.? Og er der planer om ombygning for at gøre dem mere miljøvenlige, ligesom DSB i er igang med at gøre med IC4?

Det var mit barndoms tog, selvom de kun kørte som lokaltog.

De var på alle måder markant bedre end de tog som de erstattede i 1980'erne. Men de kan ikke leve op til de standarder der er for tog i dag.

Man havde også gjort et ordentligt forarbejde, da man valgte dem. Modellen var designet til tyske lokalbaner og man fik derfor testtog til at køre i Danmark i flere forskellige versioner og valgte den man syntes bedst om. Ikke noget med at designe et tog på papiret og så bestille det, som man gjorde med IC4. Det var også lidt sådan IC3 blev lavet, men der var mere tålmodighed til at få det til at virke.

Støj: Der var naturligvis mere støj end i tilsvarende moderne tog, men ikke noget jeg tog notits af.
Luftgener: Husker lugten af udstødning, der godt kunne trænge ind. Men måske var det varme bremser? Kan ikke huske om det var MR eller Y tog der senere fik flyttet udstødningen fra undervognen og op på taget.
Wifi: Fandtes ikke noget sted i Verden, da MR/MRD kom i drift.
Aircondition: Vinduet kunne åbnes. Hjalp nok ikke på lugt af udstødning. Der var radiatorer der kørte på overskudvarme fra toget og senere kom der vist oliefyr til de rigtigt kolde dage.
Toiletter: Var OK, men indtil første opgradering blev de tømt direkte ud på sporet og jeg lærte som barn, at man derfor ikke måtte bruge dem når man holdt ved en station.

Sidst de kørte i Aarhus var der store problemer med, at når de holdt og varmede op, samlede udstødningsgasserne sig i det nærliggende postsorteringscenter, så medarbejderene fik det dårligt.

Som RasmusD skriver, er de meget simplere end tog i dag, på godt og ondt. Jeg kan ikke forestille mig nogen opgraderinger ud over det absolut minimale. Men togene kan køre og det er bedre end tog som ikke kan køre. Så er turen Odense-Svendborg ikke længere.

Hvis nogen hører om de kommer ud/ikke kommer ud, venter jeg spændt på en post her.

Jeg kan anbefale bogen Letbyggede Motortog fra Uerdingen/Duewag fra Bane Bøger.

GoCollective MR
Af banemanden. 30/12-24, 19:52.
Citat fra: Ncard00 Dato 30/12-24, 14:06
Citat fra: TraSwe Dato 29/12-24, 20:10Er der nogen opdatering på projektet?

Ja, Kenny nøvnte lidt om MR togene i sin nye nytårsvideo, men ellers anden ny info derude?

Og fra én som aldrig har kørt med disse tog, hvordan er de m.h.t. støj, lugtgener, wifi, aircondition, toiletter osv.? Og er der planer om ombygning for at gøre dem mere miljøvenlige, ligesom DSB i er igang med at gøre med IC4?

Der er en vis entusiasme omkring MR rundt omkring, men ikke fra folk der skulle køre i dem som passagerer. På Lille Syd jublede de, da der blev desiro tog tilovers fra Grenaa banen og de kom derned og køre i stedet.

Eneste positive man kan sige om MR er vel, at nogle af dem stadig kan starte.

GoCollective MR
Af Lyntoget. 31/12-24, 01:32.
Jeg så gerne men fik Letbanen L1 ombyttet med MR tog måske indsat en lavgulvsvogn

GoCollective MR
Af mss. 31/12-24, 01:37.
Det er du nok ene om 😆


Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 12
Hectorrail

Danske privatbaner

Læs historien om:
Varde - Nørre Nebel Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak