Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Dragør - bedre kollektiv transport
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Citat fra: Sporhund Dato 22/12-24, 12:37
Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:52Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.

Jeg vil også forlænge eller inddrage et af depotsporene og videreføre det til Dragør, men jeg har en lidt anden løsning.
Sporet er cirka 3,3 km langt og ender nogenlunde centralt i Dragør og er også rimeligt tilgængeligt for beboerne i Store Magleby.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes. Desuden vil CPH ikke frasælge de tilstødende grunde, da de er planlagt til fremtidige P-plads områder.

Den bedste løsning jeg ser at få lavet hele 5C om til en letbane/sporvogn og forlænge denne til Dragør via Kystvejen.

Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52
Citat fra: Sporhund Dato 22/12-24, 12:37
Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:52Forlæng et af depotsporene i lufthavnens servicecenter langs dæmningen rundt om lufthavnen og anlæg en perron ved Dragør havn. Lidt ligesom Aalborg lufthavnstog.

Jeg vil også forlænge eller inddrage et af depotsporene og videreføre det til Dragør, men jeg har en lidt anden løsning.
Sporet er cirka 3,3 km langt og ender nogenlunde centralt i Dragør og er også rimeligt tilgængeligt for beboerne i Store Magleby.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes. Desuden vil CPH ikke frasælge de tilstødende grunde, da de er planlagt til fremtidige P-plads områder.

Den bedste løsning jeg ser at få lavet hele 5C om til en letbane/sporvogn og forlænge denne til Dragør via Kystvejen.
Lav et ekstra spor ved klargøringsstationen? og måske lav en station ved en af lufthavnens P plads område til at overbevis dem til at sælge grundet til Banen.

Citat fra: thomastog Dato 22/12-24, 18:34
Citat fra: Per Holm Dato 22/12-24, 18:04Det vil nok blive svært at køre Helsingør/Nivå - Dragør uden at skulle gennem Røret.

En forlængelse af IC-toget Odense - Københavns Lufthavn til Dragør vil nok have en bedre prognose ..

IC tog forsynes ofte i KAC, diesel/toilet/rengøring, akut-rep. og materielskift (rep). Så det taler imod.

Til gengæld vender kystbanetogene ikke derude, så der er i hvert fald 3 spor der kan bruges, som ikke kommer i forbindelse med klargøringssporene

Det nye spor til Dragør kunne også udgå fra det punkt, hvor spor 30 er forbundet og ligge langs med klargøringscenteret på vestsiden. Ved denne løsning bliver der ikke lagt beslag på nogen af klargøringscenterets spor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes.
Hvor mange tog kører der i dag til klargøringscenteret og hvor mange tog forventes der i fremtiden?

Citat fra: Sporhund Dato 25/12-24, 15:08Hvor mange tog kører der i dag til klargøringscenteret og hvor mange tog forventes der i fremtiden?


Alle lyntogene kører derud, og regionaltoget (evt IC) mellem lufthavnen og Slagesel (evt. Odense) kører også derud. Dertil kommer materieltog til og fra værkstedet, idet der også er vedligehold af IC3 og IC4 derude.

Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.

Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Vel kun midlertidigt, indtil Mogenstrup værkstedet åbner?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 25/12-24, 16:53
Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Vel kun midlertidigt, indtil Mogenstrup værkstedet åbner?

Så vidt jeg har forstået: Eftersyn og vedligehold kommer til at foregå i Mogenstrup, men EC-togene kommer til at have ende- og udgangsstation i CPH Lufthavn, så klargøring vil foregå derude.

"Klargøring" dækker over ting som toilettømning, påfyldning af vand, rengøring. Det er ikke nødvendigt at køre på værksted for den slags

Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes.

Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Alle lyntogene kører derud, og regionaltoget (evt IC) mellem lufthavnen og Slagesel (evt. Odense) kører også derud. Dertil kommer materieltog til og fra værkstedet, idet der også er vedligehold af IC3 og IC4 derude.
Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Det antal lyder ikke som være nok til at forhindre en eventuel trafik til Dragør, hvis det blev etableret på et separat spor som foreslået lidt længere oppe i tråden.
Jeg ville nok være lidt mere betænkelig ved den mængde trafik der kører mellem Lufthavnen / Øresundsbroen og Kalvebod end mellem Lufthavnen og klargøringscenteret.

Dragør - bedre kollektiv transport
Af LM94. 28/12-24, 22:18.
Seneste redigering: 28/12-24, 22:22 af LM94
Citat fra: Sporhund Dato 25/12-24, 22:03
Citat fra: LM94 Dato 23/12-24, 22:52Med den mængde trafik der allerede er ud til klargøringscenteret, og som kun kommer til at stige, er dette scenarie mere end urealistisk. Alle sporene bliver brugt i forbindelse med klargøring, rep og opstilling, og ikke ét kan undværes.

Citat fra: RasmusD Dato 25/12-24, 16:39Alle lyntogene kører derud, og regionaltoget (evt IC) mellem lufthavnen og Slagesel (evt. Odense) kører også derud. Dertil kommer materieltog til og fra værkstedet, idet der også er vedligehold af IC3 og IC4 derude.
Når Talgo-vognene kommer i drift, skal klargøring også foregå derude.


Det antal lyder ikke som være nok til at forhindre en eventuel trafik til Dragør, hvis det blev etableret på et separat spor som foreslået lidt længere oppe i tråden.
Jeg ville nok være lidt mere betænkelig ved den mængde trafik der kører mellem Lufthavnen / Øresundsbroen og Kalvebod end mellem Lufthavnen og klargøringscenteret.

Der kommer 1-4 ankomster og dertil ligeså mange afgange i timen. Ca. 150 togsæt om dagen af forskellige litra, som bliver parkeret grundet service, nedbrud og afventning på andre opgaver udover de stammer som skal vende på lige under 2 timer til andre løb. Hertil er IC løbene til Odense, som vender oppe i 30'er sporene ikke talt med, da de ikke normalvis indgår i produktionen.   

Spor 30 kan ikke bruges, da det bruges af Sund og Bælt, samt diverse entreprenører i forbindelse med sporarbejde og vedligehold. Desuden ville sporet skulle gå bagom vaskehallen, lokomotivførernes opholdsbygning samt bag om klargøringscenteret som stadig ikke har mulighed for at udvide i bredden grundet CPH. Og nej - CPH VIL IKKE SÆLGE, det er blevet undersøgt op til flere gange.

Det er rigtigt at Øresundstogene ikke vender derude mere, men sporene bliver stadig brugt flittigt i dagligdagen. Desuden så vender øresundstrafikken oppe i 30'er gruppen, når der er uregelmæssigheder i driften.

EC skal have lavet forsyning og mindre vedligehold i Kastrup. Man er i gang med at ud- og ombygge et af centerets spor til dette. Der vil være snak om 2-3 stammer som skal være i Kastrup nærmest kontinuerligt. 
Mogenstrup vil være for større eftersyn og reparationer. Dette er for at undgå at lave for meget tom og materielkørsel til og fra Næstved til København. Man er også i gang med at lave noget i Fredericia da det er forventningen at der skal overnatte 1-2 stammer om natten som skal bruges til morgen IC stammer til CPH Lufthavn.

Alt i alt. Man kommer ikke til at pille ved Klargøringscenter Kastrups opbygning i mange år, medmindre politikerne går ind og diktere noget andet, når nu de bliver ejer af lufthavnen og dermed også områderne (hvilket jeg ikke tror på kommer til at ske).

Det nyeste der snakkes om er bygning af en graffitiafrensningshal, men hvor man vil have den placeret er vidst lidt problematisk, netop grundet med at kunne udvide i både længde og bredde.

 

Alt dette kan en anlægslov hurtigt lave om på hvis politikerne mener at en bane til Dragør er vigtigere end udbygning af lufthavnen.

I det fremtidsperspektiv der her tales om vil klargøring betyde mindre da der forsvinder aktiviteter (dieselpåfyldning og skift af bremseklodser) når man går fra diseltog til eltog og så er toilettankene på IC5 større pr. sæde end de er på IC3 og ER.

I sidste ende er de nuværende spor dog ret uinteressante da hastigheden simpelthen vil være for lav til at det giver mening.

Dragør - bedre kollektiv transport
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 29/12-24, 16:12.
I sidste ende er de nuværende spor dog ret uinteressante da hastigheden simpelthen vil være for lav til at det giver mening.

Ikke i forhold til afstanden og rejsetiden den anden vej rundt om lufterihavnen

Dragør - bedre kollektiv transport
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 29/12-24, 16:18.
Citat fra: re20000 Dato 29/12-24, 16:12I sidste ende er de nuværende spor dog ret uinteressante da hastigheden simpelthen vil være for lav til at det giver mening.

Ikke i forhold til afstanden og rejsetiden den anden vej rundt om lufterihavnen

Kommer an på hvor de rejsende vil hen. De færreste på linje 35 kører med hele vejen til Dragør men står af ved arbejdspladserne langs Kystvejen.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: re20000 Dato 29/12-24, 16:12I sidste ende er de nuværende spor dog ret uinteressante da hastigheden simpelthen vil være for lav til at det giver mening.

Ikke i forhold til afstanden og rejsetiden den anden vej rundt om lufterihavnen

Med 25 km/t er det tæt på.

Citat fra: Per Holm Dato 29/12-24, 16:18
Citat fra: re20000 Dato 29/12-24, 16:12I sidste ende er de nuværende spor dog ret uinteressante da hastigheden simpelthen vil være for lav til at det giver mening.

Ikke i forhold til afstanden og rejsetiden den anden vej rundt om lufterihavnen

Kommer an på hvor de rejsende vil hen. De færreste på linje 35 kører med hele vejen til Dragør men står af ved arbejdspladserne langs Kystvejen.

Det er vel netop fordi forbindelsen er for langsom hvis man skal langt ift. de andre muligheder.

Citat fra: Time will tell Dato 29/12-24, 17:33
Citat fra: re20000 Dato 29/12-24, 16:12I sidste ende er de nuværende spor dog ret uinteressante da hastigheden simpelthen vil være for lav til at det giver mening.

Ikke i forhold til afstanden og rejsetiden den anden vej rundt om lufterihavnen

Med 25 km/t er det tæt på.

Så tag (el)cyklen.


Gå op Sider: 1 [2] 3
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak