Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Er GoCollective nedsmeltet ?.
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Udgangspunktet for GoCollective er en kontrakt med transportministeriet og bliver betalt for at køre. Og ja, de kan vælge at "kaste håndklædet i ringen". Den risiko er der jo altid med kontrakter.

I England har de erfaringer med kontrakter etc, og nogle er begejstrede andre ikke. Men de satte et fall back up, så hvis en operatør gik ned ja så havde (har) de en plan - Operator of last Resort. I dag kaldes det: Dft Operator Limited.

https://www.gov.uk/government/organisations/dft-operator-limited/about

De overtager simpelthen butikken når det går galt, og kører videre med det personale og det materiel der var der i forvejen. Populært kan det måske siges, at der sættes en ny ledelse ind, alt andet er status quo.

Transportministeriet i Danmark kunne jo gøre noget tilsvarende.

JH

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af andersj, Aalborg. 28/12-24, 10:25.
Citat fra: RasmusD Dato 28/12-24, 01:52Det har ikke noget med ønsker at gøre. DSB deltager af princip ikke i udbud, fordi direktionen har den opfattelse, at en sådan deltagelse vil blive betragtet som ulovlig statsstøtte af EU.

Man opretter i sådan et tilfælde et seperat selskab "DSB Midt- og Vestjylland" hvor alle ressourcer som materiel og personale er placeret. Skal man så låne ydelser til og/eller fra moderselskabet, skal det ske til markedspriser for at undgå potentiel ulovlig krydssubsidiering. Arriva var jo også ejet af Deutsche Bahn, mens stort set samtlige vesteuropæiske statslige togoperatører har eller har haft separate firmaer til udbudstrafik.

Det handler mest af alt om at politikerne ønsker at have andre end DSB til at køre togene i Midt- og Vestjylland, ellers kunne man lige så godt lade være med at udbyde kørslen. Man har så nedlagt forbud mod at DSB deltager i udbud, fordi de jo kunne gå hen og vinde ved at afgive det mest fordelagtige tilbud.

Anders

Citat fra: lomse Dato 28/12-24, 09:22Jeg har ikke forstand på de dele, og ser måske spøgelser.
Men ville det være et ønske om at blive smidt ud af kontrakten, frem for at gå selv?

De er i hvert fald ved at teste, hvor dårlig service de kan tilbyde, før Transportministeren trækker stikket til det amatør-cirkus.

Optimalt håber de måske på en genforhandling af kontrakten, hvor de mod yderligere betaling, vil leverer hvad de er forpligtet til - og med den Transportminister, som ved gud ikke er en skarpeste kniv i skuffen, er det sikkert en mulighed.

Optimalt så fjernes GoCollective fra det danske jernbanenet hurtigst muligt - de hverken vil eller kan løfte opgaven, det er snart mere en tydeligt, for selv den mest svagtseende, men spørgsmålet er jo - hvad gør man så ??

DSB har ikke materiel til den produktion som GoCollective alligevel kan levere på en dårlig dag, men det er jo alligevel et par muligheder:

  • Tønderbanens overgang til ERTMS udskydes og eftersom der ikke er ATC på Tønderbanen, så er det nok muligt at finde noget materiel, der kan køre i et fast løb mellem Bramming og Tønder. Jerne og Tjæreborg kan så betjenes af DSB - men der skal skiftes i Bramming for at komme til/fra Ribe/Tønder.
  • Vestbanen har heller ikke ATC, så der er der også frit valg på materiellet. På Varde station kan der laves en 'Vemb-løsning' så der kan køres til perron.
  • Svendborg banen overtages af DSB, som nok har nogle IC4 i overskud, men det kræver formentlig en ny køreplan, da IC4 ikke kan holde den køreplan, som findes for nuværende.
  • Thy-banen vil nok overgå til busdrift - hovedvej 11 mellem Struer og Thisted følger alligevel strækningen næsten 100%

Tilbage er de midtjyske/vestjyske strækninger, hvor kravet er ERTMS på materiellet. DSB har ikke nok IC3 sæt til at dække det behov, men mon ikke der kan skrabes så meget funktionsdueligt materiel sammen, så de strækninger kan betjenes af det GoCollective materiel, som staten overtager, når boet efter CoCollective skal gøres op i skifteretten....

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af jsp. 28/12-24, 10:42.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 28/12-24, 10:35
  • Thy-banen vil nok overgå til busdrift - hovedvej 11 mellem Struer og Thisted følger alligevel strækningen næsten 100%
En anden mulighed er vel også, at Nordjyske Jernbaner eller Midtjyske Jernbaner kunne drive den videre. Det vil naturligvis kræve investeringer i materiel m.v.

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/12-24, 10:57.
Seneste redigering: 28/12-24, 11:01 af Per Holm
Det vigtigste før kontrakten "rives i stykker" vil være at tage godt med kopier for da begynder juristernes slagsmål om - baseret på paragrafferne i kontrakten - at fastlægge hvilke af parterne der skal betale modparten hvor meget i bod, erstatning og hvad der ellers skal indgå i slutopgørelse. Og der skal udpeges voldgiftskvinder/-mænd.

Det bliver dyrt, men for hvem vides endnu ikke.

Skal DSB oprette et selskab til at gå ind og overtage og vi forudsætter at DSB ledes af fornuftige erhvervsfolk bliver det også dyrt. Det nye selskabs tilbud vil ædrueligvist tage højde for alt hvor der kan og vil gå galt, for alle forventelige bodsbeløb og erstatninger foruden for det forhold at der næppe kan skaffes materiel uden at tage det andre steder fra og få det godkendt.

Godt man bor et sted hvorfra det ikke vil give mening at flytte materiel til Fyen og Jylland ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 28/12-24, 10:57Det bliver dyrt, men for hvem vides endnu ikke.

Det nemmeste vil formentlig være, hvis GoCollective går konkurs. Så vil man relativ hurtigt, kunne købe aktiverne fri til at lade dem indgå i et nyt selskab, som kan stå for driften. 

CitatSkal DSB oprette et selskab til at gå ind og overtage og vi forudsætter at DSB ledes af fornuftige erhvervsfolk bliver det også dyrt.

DSB er 100% ejet af Transportministeriet, så hvis ejeren siger 'hop', så kan bestyrelsen ikke gøre andet end at svare 'hvor højt', og så efterkomme ejerens ønske.

Men det bliver stjernedyrt, men alternativet er formentlig endnu værre. Det kan så bruges i fremtiden som skrækscenarie, omkring hvad der sker, når man er for prisfikseret når der indgås en kontrakt - og hvad der også sker, når man giver en leverandør alt for lang snor - som GoCollective har fået.

Jeg nævnet med vilje intet om supersygehuse, men problemstilling er nøjagtig den samme - jubel optimisme og deraf manglende opfølgning og konsekvens.

Er GoCollective nedsmeltet ?.
Af andersj, Aalborg. 28/12-24, 11:31.
Transporministeriet har gennem kontrakten tilbagekøbsret på alle togsæt til en fast defineret pris. Mon ikke også der er krav om at personalet skal virksomhedsoverdrages.

De fire Desiro togsæt hos Midtjyske Jernbaner skulle også gerne blive ledige i løbet af 2025, men det er uklart hvad der skal ske med dem. Lokaltog har efter sigende udtrykt interesse i at købe/leje dem, nu hvor de skal tilbagelevere de tre Desiro'er til Nordjyske Jernbaner i efteråret 2025.

Anders

Det er også utroligt så ofte det netop er Thybanen der bliver ramt. Venøbussen må køre med overskud sådan som de altid skal køre togbus på den strækning.
Det må være fordi den flugter med hovedvejen.

Citat fra: Time will tell Dato 27/12-24, 21:59
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 21:55
Citat fra: Stennicke Dato 27/12-24, 20:56
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 20:21
Citat fra: bjarkemm Dato 27/12-24, 16:19
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/12-24, 13:59Det ser underligt ud, for fra morgenstunden og indtil nu er over 40 tog i Vest- og Midtjylland aflyst på grund af materielforhold.

Mvh.
Poul.

Gid DSB havde IC3 tog nok til at overtage den skrå bane, til kontrakten løber ud i 2028 (eller er det 2030)
Mvh Bjarke

Selv hvis de havde, ønsker de ikke at betjene strækningen.

Men kan DSB vil blive nød til hvis transportministeren sætter GOCO på porten

Du kan ikke tvinge en operatør til at befærde en given strækning. Men du kan tilbyde dem muligheden og give dem mulighed for forhandling. DSB vil dog ret hurtigt takke nej. Strækningen er en underskudsforretning og de ville ikke engang byde på den selv, da den var i udbud.
Hvis ens ejer siger man skal, så gør man det...

Ja, det er klart. Men ejeren her siger jo nej. DSB er jo ikke et selvstændigt tænkende væsen og vil på ingen måde kunne befare en strækning uden at have materiel til det. Og når man har valget, og ikke vil køre noget der giver undskud, så er den ret ligetil

Citat fra: Petteri Dato 28/12-24, 15:10Det er også utroligt så ofte det netop er Thybanen der bliver ramt. Venøbussen må køre med overskud sådan som de altid skal køre togbus på den strækning.
Det må være fordi den flugter med hovedvejen.

Tror man prioriterer at køre det man har på strækninger med flere passagerer, Thybanen har ikke så mange som de andre strækninger GoCollective betjener.

Citat fra: banemanden Dato 28/12-24, 15:29
Citat fra: Time will tell Dato 27/12-24, 21:59
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 21:55
Citat fra: Stennicke Dato 27/12-24, 20:56
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 20:21
Citat fra: bjarkemm Dato 27/12-24, 16:19
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/12-24, 13:59Det ser underligt ud, for fra morgenstunden og indtil nu er over 40 tog i Vest- og Midtjylland aflyst på grund af materielforhold.

Mvh.
Poul.

Gid DSB havde IC3 tog nok til at overtage den skrå bane, til kontrakten løber ud i 2028 (eller er det 2030)
Mvh Bjarke

Selv hvis de havde, ønsker de ikke at betjene strækningen.

Men kan DSB vil blive nød til hvis transportministeren sætter GOCO på porten

Du kan ikke tvinge en operatør til at befærde en given strækning. Men du kan tilbyde dem muligheden og give dem mulighed for forhandling. DSB vil dog ret hurtigt takke nej. Strækningen er en underskudsforretning og de ville ikke engang byde på den selv, da den var i udbud.
Hvis ens ejer siger man skal, så gør man det...

Ja, det er klart. Men ejeren her siger jo nej. DSB er jo ikke et selvstændigt tænkende væsen og vil på ingen måde kunne befare en strækning uden at have materiel til det. Og når man har valget, og ikke vil køre noget der giver undskud, så er den ret ligetil
I tilfælde af et totalt kollaps af GOCO - som jeg ikke selv tror på - så vil DSB kunne leje det materiel som GOCO har benytter nu og starte driften fra det.

Min pointe er blot at GOCO har kontrakt med Transportministeriet som også er 100 % ejer af DSB. Så hvis TRM ophæver kontrakten med GOCO så ville det være underligt hvis DSB ikke skulle have en rolle i oprydningen - om DSB så har lyst eller ej.

Citat fra: Time will tell Dato 28/12-24, 17:04
Citat fra: banemanden Dato 28/12-24, 15:29
Citat fra: Time will tell Dato 27/12-24, 21:59
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 21:55
Citat fra: Stennicke Dato 27/12-24, 20:56
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 20:21
Citat fra: bjarkemm Dato 27/12-24, 16:19
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/12-24, 13:59Det ser underligt ud, for fra morgenstunden og indtil nu er over 40 tog i Vest- og Midtjylland aflyst på grund af materielforhold.

Mvh.
Poul.

Gid DSB havde IC3 tog nok til at overtage den skrå bane, til kontrakten løber ud i 2028 (eller er det 2030)
Mvh Bjarke

Selv hvis de havde, ønsker de ikke at betjene strækningen.

Men kan DSB vil blive nød til hvis transportministeren sætter GOCO på porten

Du kan ikke tvinge en operatør til at befærde en given strækning. Men du kan tilbyde dem muligheden og give dem mulighed for forhandling. DSB vil dog ret hurtigt takke nej. Strækningen er en underskudsforretning og de ville ikke engang byde på den selv, da den var i udbud.
Hvis ens ejer siger man skal, så gør man det...

Ja, det er klart. Men ejeren her siger jo nej. DSB er jo ikke et selvstændigt tænkende væsen og vil på ingen måde kunne befare en strækning uden at have materiel til det. Og når man har valget, og ikke vil køre noget der giver undskud, så er den ret ligetil
I tilfælde af et totalt kollaps af GOCO - som jeg ikke selv tror på - så vil DSB kunne leje det materiel som GOCO har benytter nu og starte driften fra det.

Min pointe er blot at GOCO har kontrakt med Transportministeriet som også er 100 % ejer af DSB. Så hvis TRM ophæver kontrakten med GOCO så ville det være underligt hvis DSB ikke skulle have en rolle i oprydningen - om DSB så har lyst eller ej.

Hvis materiellet virkede og kunne lejes ville GoCollective jo nok ikke gå ned. Og hvad ville det hjælpe DSB overtog når de ikke har ledigt materiel, og Lint og Desiro holder og venter på værkstedet?

Citat fra: Time will tell Dato 28/12-24, 17:04
Citat fra: banemanden Dato 28/12-24, 15:29
Citat fra: Time will tell Dato 27/12-24, 21:59
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 21:55
Citat fra: Stennicke Dato 27/12-24, 20:56
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 20:21
Citat fra: bjarkemm Dato 27/12-24, 16:19
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/12-24, 13:59Det ser underligt ud, for fra morgenstunden og indtil nu er over 40 tog i Vest- og Midtjylland aflyst på grund af materielforhold.

Mvh.
Poul.

Gid DSB havde IC3 tog nok til at overtage den skrå bane, til kontrakten løber ud i 2028 (eller er det 2030)
Mvh Bjarke

Selv hvis de havde, ønsker de ikke at betjene strækningen.

Men kan DSB vil blive nød til hvis transportministeren sætter GOCO på porten

Du kan ikke tvinge en operatør til at befærde en given strækning. Men du kan tilbyde dem muligheden og give dem mulighed for forhandling. DSB vil dog ret hurtigt takke nej. Strækningen er en underskudsforretning og de ville ikke engang byde på den selv, da den var i udbud.
Hvis ens ejer siger man skal, så gør man det...

Ja, det er klart. Men ejeren her siger jo nej. DSB er jo ikke et selvstændigt tænkende væsen og vil på ingen måde kunne befare en strækning uden at have materiel til det. Og når man har valget, og ikke vil køre noget der giver undskud, så er den ret ligetil
I tilfælde af et totalt kollaps af GOCO - som jeg ikke selv tror på - så vil DSB kunne leje det materiel som GOCO har benytter nu og starte driften fra det.

Min pointe er blot at GOCO har kontrakt med Transportministeriet som også er 100 % ejer af DSB. Så hvis TRM ophæver kontrakten med GOCO så ville det være underligt hvis DSB ikke skulle have en rolle i oprydningen - om DSB så har lyst eller ej.

Der kan passende etableres et særligt selskab, som kan videreføre GoCollectives aktiviteter på regning. Det skal da ikke gå ud over DSBs økonomi, at et andet selskab ikke kan få det til at køre (bogstavelig talt). Men lad os nu se, hvad det ender med.

Citat fra: frederikhk Dato 28/12-24, 17:14
Citat fra: Time will tell Dato 28/12-24, 17:04
Citat fra: banemanden Dato 28/12-24, 15:29
Citat fra: Time will tell Dato 27/12-24, 21:59
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 21:55
Citat fra: Stennicke Dato 27/12-24, 20:56
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 20:21
Citat fra: bjarkemm Dato 27/12-24, 16:19
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/12-24, 13:59Det ser underligt ud, for fra morgenstunden og indtil nu er over 40 tog i Vest- og Midtjylland aflyst på grund af materielforhold.

Mvh.
Poul.

Gid DSB havde IC3 tog nok til at overtage den skrå bane, til kontrakten løber ud i 2028 (eller er det 2030)
Mvh Bjarke

Selv hvis de havde, ønsker de ikke at betjene strækningen.

Men kan DSB vil blive nød til hvis transportministeren sætter GOCO på porten

Du kan ikke tvinge en operatør til at befærde en given strækning. Men du kan tilbyde dem muligheden og give dem mulighed for forhandling. DSB vil dog ret hurtigt takke nej. Strækningen er en underskudsforretning og de ville ikke engang byde på den selv, da den var i udbud.
Hvis ens ejer siger man skal, så gør man det...

Ja, det er klart. Men ejeren her siger jo nej. DSB er jo ikke et selvstændigt tænkende væsen og vil på ingen måde kunne befare en strækning uden at have materiel til det. Og når man har valget, og ikke vil køre noget der giver undskud, så er den ret ligetil
I tilfælde af et totalt kollaps af GOCO - som jeg ikke selv tror på - så vil DSB kunne leje det materiel som GOCO har benytter nu og starte driften fra det.

Min pointe er blot at GOCO har kontrakt med Transportministeriet som også er 100 % ejer af DSB. Så hvis TRM ophæver kontrakten med GOCO så ville det være underligt hvis DSB ikke skulle have en rolle i oprydningen - om DSB så har lyst eller ej.

Hvis materiellet virkede og kunne lejes ville GoCollective jo nok ikke gå ned. Og hvad ville det hjælpe DSB overtog når de ikke har ledigt materiel, og Lint og Desiro holder og venter på værkstedet?

Jeg siger egentligt ikke at det ville hjælpe at smide dem ud. Blot at det nok er det der ville ske hvis de bliver det.

Der er trods alt materiel fra GoCo der kører og hvis man smider dem ud er det netop fordi man må mene at det kan drives bedre under de samme materiel forudsætninger med andre for bordenden. Hvis ikke så fortsætter man naturligvis blot som det er nu.

Citat fra: frederikhk Dato 28/12-24, 17:14
Citat fra: Time will tell Dato 28/12-24, 17:04
Citat fra: banemanden Dato 28/12-24, 15:29
Citat fra: Time will tell Dato 27/12-24, 21:59
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 21:55
Citat fra: Stennicke Dato 27/12-24, 20:56
Citat fra: banemanden Dato 27/12-24, 20:21
Citat fra: bjarkemm Dato 27/12-24, 16:19
Citat fra: Poul Andersen Dato 27/12-24, 13:59Det ser underligt ud, for fra morgenstunden og indtil nu er over 40 tog i Vest- og Midtjylland aflyst på grund af materielforhold.

Mvh.
Poul.

Gid DSB havde IC3 tog nok til at overtage den skrå bane, til kontrakten løber ud i 2028 (eller er det 2030)
Mvh Bjarke

Selv hvis de havde, ønsker de ikke at betjene strækningen.

Men kan DSB vil blive nød til hvis transportministeren sætter GOCO på porten

Du kan ikke tvinge en operatør til at befærde en given strækning. Men du kan tilbyde dem muligheden og give dem mulighed for forhandling. DSB vil dog ret hurtigt takke nej. Strækningen er en underskudsforretning og de ville ikke engang byde på den selv, da den var i udbud.
Hvis ens ejer siger man skal, så gør man det...

Ja, det er klart. Men ejeren her siger jo nej. DSB er jo ikke et selvstændigt tænkende væsen og vil på ingen måde kunne befare en strækning uden at have materiel til det. Og når man har valget, og ikke vil køre noget der giver undskud, så er den ret ligetil
I tilfælde af et totalt kollaps af GOCO - som jeg ikke selv tror på - så vil DSB kunne leje det materiel som GOCO har benytter nu og starte driften fra det.

Min pointe er blot at GOCO har kontrakt med Transportministeriet som også er 100 % ejer af DSB. Så hvis TRM ophæver kontrakten med GOCO så ville det være underligt hvis DSB ikke skulle have en rolle i oprydningen - om DSB så har lyst eller ej.

Hvis materiellet virkede og kunne lejes ville GoCollective jo nok ikke gå ned. Og hvad ville det hjælpe DSB overtog når de ikke har ledigt materiel, og Lint og Desiro holder og venter på værkstedet?

Det ville hjælpe i den forstand at alle kravende i kontrakten mellem GoCollective og Transportministeriet ville ryge ud af vinduet og det samme villle køreplanen. DSB (eller et andet selskab på statens vejene) kunne så overtage og kører med en ny, minimal køreplan som der faktisk er materiel nok til. Det hjælper ikke passagererne, men det vil løse det juridiske og politiske aspekt.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5

Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere

Danske privatbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak