Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6
Citat fra: anho Dato 23/12-24, 13:03
Citat fra: UTJ Dato 22/12-24, 09:20Man skal langt ned i pris og få letbanen overfyldt - det er succes. Letbanen har netop den fordel, at hvis der kommer et letbanetog er det nemt at stige på og køre et par stationer, eller længere. Meget handler om at (gen-)integrere kollektiv befordring i naturlige rejsevalg og dertil at billet (hvis overhovedet nogen, billetsystemer koster kassen) er billig og at man kan få opfyldt et opstået behov. Et godt eksempel er da jeg var i Tallin og ved en tilfældighed opdagede at jeg kunne bruge mit Visa-kort i sporvognen og straks tog jeg en kortere tur. Da billetten gjaldt i to timer for en rimelig pris, var det blot at hoppe på en anden gang. Tilgængelighed er ikke kun perronhøjder og handicap-ramper, det er i lige så høj grad pris og billettilgængelighed, hvor blot dét at skulle sætte sig ind i et takstsystem eller fornemme at det er rasende dyrt fjerner potentielle kunder.

Man skal med kollektiv trafik også regne på hvor meget en ringe udnyttelse af en offentlig investering koster samfundet, målt op mod en såkaldt "brugerbetaling". Skyggeomkostningen ved at kollektive befordringsmidler ikke bliver udnyttet er de investeringer der ligger i vejinvesteringer, hvadenten det er nye veje eller ændringer i byerne, der skal gøre bilers fremkommelighed mindre. Begge typer vejændringer er et resultat af en dyr og dum tilgængelighed til kollektiv trafik i DK. Men købmandsregneriet hærger og silotænkningen hersker, blandt andet fordi den fremmer diverse lobbyisters agenda, hvadenten det er lastvognsmafiaen, elbilbranchen med sol- og vindentreprenører som backing-group eller for den sags skyld cykelinteresseorganisationer.

Det kommer jo helt an på hvad formålet er.

Hvis man bare vil have høje passagertal i den offentlige transport, ja så er det en god ide at sætte priserne ned. På visse strækninger kan man potentielt også gøre den mere profitabel ved at sænke prisen, mens det nok ikke er tilfældet på andre. Men hvis man gerne vil have folk til at køre mindre i bil, så hjælper prissænkninger kun på de lange strækninger, og ikke på de korte stræk der er relevante for letbaner. Dette er videnskabeligt bevist; der er links til undersøgelser på side 3 af denne tråd.
Lavere priser får fodgængere og cyklister til at tage det offentlige i stedet, men det rokker ikke på bilismen for ture der er kortere end 15-20 kilometer. Og det kan faktisk have en negativ samfundsøkonomisk effekt, grundet mindre fysisk aktivitet i hverdagen og dermed højere sundhedsudgifter for samfundet. Hvis man kun har blik for at reducere bilismen, er der altså ingen grund til at gøre transporten billigere på de korte strækninger. Der kan selvfølgelig være andre årsager, men så er det socialpolitik i stedet for transportpolitik.
Roadpricing kan til gengæld give betydelige stigninger i brugen af den offentlige transport, både på korte og lange strækninger.

Men du har ret i at lethed også har en indflydelse; man bør absolut gøre det muligt at betale for offentlig transport med almindeligt betalingskort.
Under 15 km kun? Undskyld jeg vil ikke gå 3 timer hverdag til at komme i skole. Grænsen er ved 3 - 5 km og ikke 15 km.


Citat fra: anho link=msg=23775Når der ikke er noget til at indikere at der så bliver foretaget ekstra gang- eller cykelture til at erstatte de overflyttede, vil jeg faktisk være enig med de danske myndigheder om at det er en rimelig antagelse at folk bliver mindre aktive i hverdagen af netop den årsag, hvilket har en direkte negativ virkning på folkesundheden. Selvfølgelig vil det altid være baseret på målinger af trafikmønstre. Hvad skulle man ellers gøre, når hele formålet jo netop er at måle hvordan trafikmønstrene ændrer sig? Der er selvfølgelig altid antagelser involveret, men det er jo nødvendigt når man arbejder med 'blød videnskab'. Det handler bare om at lave antagelser der giver mening.

Hvad angår afgifterne, så er roadpricing jo blot en erstatning for benzinafgiften. Indtjeningerne fra denne kommer til at falde efterhånden som elbiler får en større markedsandel, og der er brug for en ny indtægtskilde for at vedligeholde de statslige veje. Dertil er der den fordel at roadpricing er mere synlig og mærkes 'per kilometer,' og derfor har en bedre psykologisk effekt.

Igen føler jeg et behov for at understrege at jeg ikke er imod billigere offentlig transport. Faktisk synes jeg at en statsstøttet 25 % reduktion i priserne ville være glimrende, samt gratis offentlig transport til alle under 18. Man skal bare argumentere for det fra en socialpolitisk vinkel, ikke en trafikpolitisk vinkel. Rent trafikalt er der mere at vinde ved at bruge pengene på at køre flere busser og tog.


Reduktion af billetpris på 25% betyder blot at selskaberne bag taber penge. Øgning af udbyd af offentlig transport skal så betales af samfundet (=skatteyderne).
Effekten på antal rejsende  UDEN hyppigere afgange, mere stabil drift og mere logisk sammenhæng mellem de enkelte offentlige transportmidler og betalingssystemer løses jo ikke ved en reduktion på 25% af billetprisen!

Du vil stadig have et betalingssystem som koster en formue at drive og ikke fremmer mobiliteten.

Argumenter som at folk ved gratis kollektiv transport ville bevæge sig mindre er dybest set uinteressant.

Det er næppe der man får en sundhedsmæssigt positiv effekt i forhold til andre sundhedsmæssige tiltage som at gøre kød, sukker,  alkohol dyrere.

Og at kollektiv gratis transport kun betyder 10-12% mere trafik i bedste folk er også afhængig af hvad man reelt tilbyder af afgange og ruter.

Men læs denne rapport. Tænker du måske kunne blive lidt klogere?

https://rapidtransition.org/stories/free-public-transport-the-new-global-initiative-clearing-the-air-roads-and-helping-keep-climate-targets-on-track/

Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 07:40
Citat fra: anho link=msg=23775Når der ikke er noget til at indikere at der så bliver foretaget ekstra gang- eller cykelture til at erstatte de overflyttede, vil jeg faktisk være enig med de danske myndigheder om at det er en rimelig antagelse at folk bliver mindre aktive i hverdagen af netop den årsag, hvilket har en direkte negativ virkning på folkesundheden. Selvfølgelig vil det altid være baseret på målinger af trafikmønstre. Hvad skulle man ellers gøre, når hele formålet jo netop er at måle hvordan trafikmønstrene ændrer sig? Der er selvfølgelig altid antagelser involveret, men det er jo nødvendigt når man arbejder med 'blød videnskab'. Det handler bare om at lave antagelser der giver mening.

Hvad angår afgifterne, så er roadpricing jo blot en erstatning for benzinafgiften. Indtjeningerne fra denne kommer til at falde efterhånden som elbiler får en større markedsandel, og der er brug for en ny indtægtskilde for at vedligeholde de statslige veje. Dertil er der den fordel at roadpricing er mere synlig og mærkes 'per kilometer,' og derfor har en bedre psykologisk effekt.

Igen føler jeg et behov for at understrege at jeg ikke er imod billigere offentlig transport. Faktisk synes jeg at en statsstøttet 25 % reduktion i priserne ville være glimrende, samt gratis offentlig transport til alle under 18. Man skal bare argumentere for det fra en socialpolitisk vinkel, ikke en trafikpolitisk vinkel. Rent trafikalt er der mere at vinde ved at bruge pengene på at køre flere busser og tog.


Reduktion af billetpris på 25% betyder blot at selskaberne bag taber penge. Øgning af udbyd af offentlig transport skal så betales af samfundet (=skatteyderne).
Effekten på antal rejsende  UDEN hyppigere afgange, mere stabil drift og mere logisk sammenhæng mellem de enkelte offentlige transportmidler og betalingssystemer løses jo ikke ved en reduktion på 25% af billetprisen!

Du vil stadig have et betalingssystem som koster en formue at drive og ikke fremmer mobiliteten.

Argumenter som at folk ved gratis kollektiv transport ville bevæge sig mindre er dybest set uinteressant.

Det er næppe der man får en sundhedsmæssigt positiv effekt i forhold til andre sundhedsmæssige tiltage som at gøre kød, sukker,  alkohol dyrere.

Og at kollektiv gratis transport kun betyder 10-12% mere trafik i bedste folk er også afhængig af hvad man reelt tilbyder af afgange og ruter.

Men læs denne rapport. Tænker du måske kunne blive lidt klogere?

https://rapidtransition.org/stories/free-public-transport-the-new-global-initiative-clearing-the-air-roads-and-helping-keep-climate-targets-on-track/
Så løsningen til bedre offentlig transport er yderligere prisstigninger?

Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 07:40
Citat fra: anho link=msg=23775Når der ikke er noget til at indikere at der så bliver foretaget ekstra gang- eller cykelture til at erstatte de overflyttede, vil jeg faktisk være enig med de danske myndigheder om at det er en rimelig antagelse at folk bliver mindre aktive i hverdagen af netop den årsag, hvilket har en direkte negativ virkning på folkesundheden. Selvfølgelig vil det altid være baseret på målinger af trafikmønstre. Hvad skulle man ellers gøre, når hele formålet jo netop er at måle hvordan trafikmønstrene ændrer sig? Der er selvfølgelig altid antagelser involveret, men det er jo nødvendigt når man arbejder med 'blød videnskab'. Det handler bare om at lave antagelser der giver mening.

Hvad angår afgifterne, så er roadpricing jo blot en erstatning for benzinafgiften. Indtjeningerne fra denne kommer til at falde efterhånden som elbiler får en større markedsandel, og der er brug for en ny indtægtskilde for at vedligeholde de statslige veje. Dertil er der den fordel at roadpricing er mere synlig og mærkes 'per kilometer,' og derfor har en bedre psykologisk effekt.

Igen føler jeg et behov for at understrege at jeg ikke er imod billigere offentlig transport. Faktisk synes jeg at en statsstøttet 25 % reduktion i priserne ville være glimrende, samt gratis offentlig transport til alle under 18. Man skal bare argumentere for det fra en socialpolitisk vinkel, ikke en trafikpolitisk vinkel. Rent trafikalt er der mere at vinde ved at bruge pengene på at køre flere busser og tog.


Reduktion af billetpris på 25% betyder blot at selskaberne bag taber penge. Øgning af udbyd af offentlig transport skal så betales af samfundet (=skatteyderne).
Effekten på antal rejsende  UDEN hyppigere afgange, mere stabil drift og mere logisk sammenhæng mellem de enkelte offentlige transportmidler og betalingssystemer løses jo ikke ved en reduktion på 25% af billetprisen!

Du vil stadig have et betalingssystem som koster en formue at drive og ikke fremmer mobiliteten.

Argumenter som at folk ved gratis kollektiv transport ville bevæge sig mindre er dybest set uinteressant.

Det er næppe der man får en sundhedsmæssigt positiv effekt i forhold til andre sundhedsmæssige tiltage som at gøre kød, sukker,  alkohol dyrere.

Og at kollektiv gratis transport kun betyder 10-12% mere trafik i bedste folk er også afhængig af hvad man reelt tilbyder af afgange og ruter.

Men læs denne rapport. Tænker du måske kunne blive lidt klogere?

https://rapidtransition.org/stories/free-public-transport-the-new-global-initiative-clearing-the-air-roads-and-helping-keep-climate-targets-on-track/
Du skal ikke lægge så meget i denne trafik hokus-pokus. Selvfølgelig øger det ikke folkesundheden at nedlægge den i praksis med omvendte argumenter, såsom at den udkonkurrerer gang og cykling. Hvor og hvordan dette argument er opstået er jo åbenlyst latterligt, kan bare ikke lige huske den videnskabelige betegnelse for den slags slutninger.

Det er synet på kollektiv befordring som er skævt i Danmark, da alle nuværende argumenter som anføres nu i departement, i den politiske lingo og sådan set også blandt 'trafikforskere' fører til afskaffelse af den i dagligdagen. Afgiftsbelagt bilbefordring, samt lobbyfremmet lastbilbefordring er det som overlever, selvfølgelig inklusiv taxier og så lige den flytransport som visse politikere gerne vil kvæle i miljøets navn.

Kollektiv befordring var (det er det stort set ikke mere) beregnet til at binde samfundet sammet og havde høj grad et forsyningselement i sig. Man kan anskue en billet som en form for adgangsregulering til transportmidlet, som i sit udgangspunkt har de offentlige kasser til at dække omkostningen. Når man så kigger på regnskaberne vil man kunne spare ved at nedlægge, og resten af historien kender I jo godt. I bund og grund er det dem som har bil mm som beslutter at nedlægge din bus eller dit tog, mens dem som bruger tog og bus integreret i hverdagen er dem som ikke har. I de senere årtier er bil blevet billigere og bus/tog dyrere og det rykker på den balance, og ligegyldig hvad har det påført en voldsom implicit ekstraomkostning for mange. Man kan jo tilføje at alle delebildløsninger bliver gjort ulovlige af politikerne, da man støtter en ret interessant taxilobby, i skøn support af skattemyndigheder, der ligeledes ikke vil have differentieret moms. Kort sagt, sundheds- og trafikpolitik (og alt andet) styres af politikernes provenuebehov og i Danmark ses mindre offentligt provenu ikke som rigtig politik.

Et problem med prisen på den offentlige transport er i øvrigt også, at priserne virker til at være tilfældige. En billet fra Nørreport til Hellerup koster 16,40 kroner med 20% tidsrabat og 20,50 i myldretiden. Metrotillægget er på omkring halvanden krone, men ikke noget, man ikke et beløb man let kan forholde sig til.

Jeg kan ikke tænke på andre steder, hvor noget ville koste 16,40 kroner. Normalt ville det vel koste 16 kroner eller 15,95 og mange af klogeågerne undervurderer givetvist betydningen af priser, der kan kommunikeres klart. Satte man prisen ned med 10% kunne man reklamere med en 2-zoners billet til 15 kroner, som man kan bruge til at komme rundt overalt i København. Man kunne også vende prissætningen om, så man ikke fik en rabat ved at rejse udenfor myldretiden, men i stedet skulle betale et tillæg for at rejse i myldretiden. Bum-bummelum, med to små ændringer får man pludseligt en pris (15 kroner), der er klart kommunikerbar og 25% under den gamle vejledende pris.

Man kunne så lave nogle komplimentære ændringer, hvor man i højere grad indstiller priserne efter, hvor dyrt/billigt et givent transportmiddel er – i hovedstadsområdet kunne man f.x. give rabat på rejser i S-tog og droppe de radiale S-buslinjer, men det er en anden snak.

Citat fra: mpp Dato 27/12-24, 13:14Et problem med prisen på den offentlige transport er i øvrigt også, at priserne virker til at være tilfældige. En billet fra Nørreport til Hellerup koster 16,40 kroner med 20% tidsrabat og 20,50 i myldretiden. Metrotillægget er på omkring halvanden krone, men ikke noget, man ikke et beløb man let kan forholde sig til.
Ja, Rejsekort med stakeholders dumper i markedsføring. At vise at man får rabat efter man har foretaget et køb uden mulighed for retunering er det dummeste man kan gøre. Enhver lærebog i kundeadfærd ville beskrive at man ligeså godt kunne tage fuld pris for alle rejser.

Pris er så kompliceret med rejsekort, at kunderne med bind for øjnene køber en ydelse uden at vide hvad den koster på forkant. Dermed vil opfattelsen 1) blive opfattet som "meget dyr" uanset hvad, og 2) rabatterede ydelser vil blot blive passivt noteret, hvis man overhovedet ænser skærmbilledet (et skærmbillede svaredende til en Nokia 8210) når man lægger kortet til standeren med det røde klistermærke på.

Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 15:49Pris er så kompliceret med rejsekort, at kunderne med bind for øjnene køber en ydelse uden at vide hvad den koster på forkant.

Dog, hvis man forlods har planlagt sin rejse med Rejseplanen, kan man også dér se rejsens pris. Og hvis man én gang for alle har indlagt sit rejsekortnummer, tilpasses prisvisningen også efter, om man er pensionist.

Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 15:58
Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 15:49Pris er så kompliceret med rejsekort, at kunderne med bind for øjnene køber en ydelse uden at vide hvad den koster på forkant.

Dog, hvis man forlods har planlagt sin rejse med Rejseplanen, kan man også dér se rejsens pris. Og hvis man én gang for alle har indlagt sit rejsekortnummer, tilpasses prisvisningen også efter, om man er pensionist.
Og du har så allerede fået en pæn portion af de ældre medborgere til at vælge andre transportmidler!

Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 15:58
Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 15:49Pris er så kompliceret med rejsekort, at kunderne med bind for øjnene køber en ydelse uden at vide hvad den koster på forkant.

Dog, hvis man forlods har planlagt sin rejse med Rejseplanen, kan man også dér se rejsens pris. Og hvis man én gang for alle har indlagt sit rejsekortnummer, tilpasses prisvisningen også efter, om man er pensionist.
Jeg har selv ikke noget problem med taksterne og jeg bruger selv rejseplanen før rejse og rejsekort.dk efter rejser til at tjekke udregningen. Men der er mange, som jeg snakker med, som ikke kan gennemskue det. Det er specielt hvordan off-peak fungere som forvirre folk. At hvorfor de forskellige pris på den samme rejse kan de ikke gennemskue. Og det er tit, folk ikke kan finde ud hvor mange zoner, som skal skal bruges til en billet. Folk kender ikke zonerne og zone-kort er fjernet fra stationerne og stoppesteder. Og i DOT's app er del i korte og lange rejser... Man skal kende forskellen for kunne bruge det.

Spørgsmålet der er pt. ikke nogen god tilgænge oversigt. DOT hjemmeside er det delt på flere sider. For mange er takstsystemet en blackbox. Der mangler et takstblad, som mere enkelt end den på 15 sider, som er på DOT' hjemmeside. Efter min mening er det mere et forklaringsproblem end et problem med takstsystemet.

Citat fra: steenth Dato 27/12-24, 17:37(.....) Efter min mening er det mere et forklaringsproblem end et problem med takstsystemet.
Flot. Problemet er vel at man ikke kan forklare takstsystemet inden en potentiel rejsende har besluttet sig for at gå hen til bilforhandleren i stedet. Man gider altså ikke lægge tiden til nærstudier af takstsystemet oveni en rejsetid, som oftest er dyrere og tager længere tid end marginalomkostningen ved en biltur. Og så mener du ikke at de "to" problemer er et og samme (sic!).

Citat fra: UTJ Dato 27/12-24, 17:52
Citat fra: steenth Dato 27/12-24, 17:37(.....) Efter min mening er det mere et forklaringsproblem end et problem med takstsystemet.
Flot. Problemet er vel at man ikke kan forklare takstsystemet inden en potentiel rejsende har besluttet sig for at gå hen til bilforhandleren i stedet. Man gider altså ikke lægge tiden til nærstudier af takstsystemet oveni en rejsetid, som oftest er dyrere og tager længere tid end marginalomkostningen ved en biltur. Og så mener du ikke at de "to" problemer er et og samme (sic!).
Hvordan vil du gøre det lettere? Det er for simpel at bare opgive. For skal peak-off væk for dem, som gerne rejse i de billige tidspunkter? Eller finde en finansiering, så "kvalitetstillæget" på metroen kan fjernes. Der kommer med stor sandsynlig en reform, som lægge frem i starten af det nye år, som kunne ændre det nuværende zone-system. Men det bliver nok til et andet trinvis takstsystem på længde på rejser. Eller der andre rabatter som kan fjernes? Det er for billig at bare henvise til en bilforhandler.

Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 17:25Og du har så allerede fået en pæn portion af de ældre medborgere til at vælge andre transportmidler!

Næ, det har jeg så ikke, og Rejsekort næppe heller. Det er snarere et spørgsmål om, hvorvidt den kollektive trafik er til rådighed i brugbart omfang. Den ældre generation er efterhånden ikke så "data-forskrækket", som man skyder dem i skoene.

Citat fra: steenth Dato 27/12-24, 18:13Hvordan vil du gøre det lettere? Det er for simpel at bare opgive. For skal peak-off væk for dem, som gerne rejse i de billige tidspunkter? Eller finde en finansiering, så "kvalitetstillæget" på metroen kan fjernes. Der kommer med stor sandsynlig en reform, som lægge frem i starten af det nye år, som kunne ændre det nuværende zone-system. Men det bliver nok til et andet trinvis takstsystem på længde på rejser. Eller der andre rabatter som kan fjernes? Det er for billig at bare henvise til en bilforhandler.
Du påstår at det "kun" er et forklaringsproblem, men jeg nævner at det er et systemproblem. Enkelthed og gennemskuelighed og navnlig en pris som afspejler ydelsens værdi - dvs. en værdi som svarer til de kunder man gerne vil have brnytter ydelsen, fremfor en beregnet værdi på baggrund af produktionsomkostninger og forhandlet retfærdighed mellem de offentligt ejede enheder som udbyder ydelsen. Du har netop ikke forstået pointen i at pik-off rabatten netop ikke virker, når man ikke får kendskab til rabatten. Hvis der på (den skærm der ligner en Nokia-skærm) Check-us-scanneren stod at du med off-peak rejsen sparede xx,yy kr i forhold til peak-prisen, fik den rejsende jo at vide at der var rabat. Nu fremstår priserne blot som takstbladstrylleri for os som altså ikke finder det værs at bruge tid på elendige systemer a la Vurderingsstyrelsens ligeså fantaktiske takstblad. Men jeg tror aldrig du forstår pointerne, for du er vist i den grad systemets mand, før 1991 kendt som en аппара́тчик  ;D

Citat fra: Niels Munch Dato 27/12-24, 18:25
Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 17:25Og du har så allerede fået en pæn portion af de ældre medborgere til at vælge andre transportmidler!

Næ, det har jeg så ikke, og Rejsekort næppe heller. Det er snarere et spørgsmål om, hvorvidt den kollektive trafik er til rådighed i brugbart omfang. Den ældre generation er efterhånden ikke så "data-forskrækket", som man skyder dem i skoene.
Uenig.
Kender mange som ikke bruger rejsekort eller finder det svært at gennemskue.
Ligeledes mange som heller ikke synes det er let at bestille en billet på PC.

Så nok er heldigvis yngre ældre knapt så utrygge ved internet og IT - men der er givet mere end 20% som undlader at bruge kollektiv transport i dag.

Citat fra: Worm Dato 27/12-24, 19:03Uenig.
Kender mange som ikke bruger rejsekort eller finder det svært at gennemskue.
Ligeledes mange som heller ikke synes det er let at bestille en billet på PC.

Så nok er heldigvis yngre ældre knapt så utrygge ved internet og IT - men der er givet mere end 20% som undlader at bruge kollektiv transport i dag.

Jamen, så er vi uenige. Jeg ved ikke, på hvilke observationer eller hvilken statistik, du bygger din påstand.
Selv færdes jeg i Hovedstadsområdet, for mit eget vedkommende oftest pr. Rejsekort, da det er "et helvede både i tid og penge at parkere".
De, jeg møder, som mener det "besværligt" at bruge Rejsekort, er oftest bilister, der har ladet sig overmande af de myter, som stadig udbredes om Rejsekortet.
Men denne diskussion blomstrer jævnligt op på dette forum uden, at nogen opnår enighed, og jeg har ikke grund til at nære større ambitioner i den retning.
Så måske vi hellere skulle vende tilbage til trådens emne "Ny passagerrekord hos Odense Letbane"?

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak