Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DD-vogne - destinationsskilte
DD-vogne - destinationsskilte
Af Ncard00. 20/12-24, 13:27.
Er der planer om at opgradere eller udskifte de nuværende destinattions skilte/skærme siden af DD-vogne, ligesom man er i gang med på S-togene?

I direkte sollys er det næsten umuligt at læse hvad der står med den grønne tekst, og så er læsbarheden også bare virkelig dårlig generelt.

Og nogen som har lignende dårlige oplevelser fra andre Litra? (ER,ET,MF,MG,IC1, Desiro, Lint osv.)

DD-vogne - destinationsskilte
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 20/12-24, 19:38.
Var det ikke TV2 der engang lavede en sang der hed "Kom lad os brokke os"?

Citat fra: re20000 Dato 20/12-24, 19:38Var det ikke TV2 der engang lavede en sang der hed "Kom lad os brokke os"?
Ja, det virker unægteligt lidt kontraproduktivt at være så desperat efter klagepunkter, at det er nødvendigt at efterlyse problemer...

Er det ikke bedre at nyde den gode suppe end at bruge alle kræfterne på at lede efter et imaginært hår?

Citat fra: Ncard00 Dato 20/12-24, 13:27Er der planer om at opgradere eller udskifte de nuværende destinattions skilte/skærme siden af DD-vogne, ligesom man er i gang med på S-togene?

I direkte sollys er det næsten umuligt at læse hvad der står med den grønne tekst, og så er læsbarheden også bare virkelig dårlig generelt.

Og nogen som har lignende dårlige oplevelser fra andre Litra? (ER,ET,MF,MG,IC1, Desiro, Lint osv.)

UPS, du glemte at spørge de gamle, sure mænd om lov til at spørge om noget jernbanerelateret i et jernbaneforum 😂

Men jeg synes nu heller ikke læsbarheden er for god på hverken DD vognene eller mange busser for den sags skyld. Jeg ved dog også godt, at det næppe bliver ændret, så længe de gamle, sure mænd ikke synes det er et problem. Og de bestemmer jo, også hos DSB.

Citat fra: Togiudlandet Dato 20/12-24, 21:48
Citat fra: Ncard00 Dato 20/12-24, 13:27Er der planer om at opgradere eller udskifte de nuværende destinattions skilte/skærme siden af DD-vogne, ligesom man er i gang med på S-togene?

I direkte sollys er det næsten umuligt at læse hvad der står med den grønne tekst, og så er læsbarheden også bare virkelig dårlig generelt.

Og nogen som har lignende dårlige oplevelser fra andre Litra? (ER,ET,MF,MG,IC1, Desiro, Lint osv.)

UPS, du glemte at spørge de gamle, sure mænd om lov til at spørge om noget jernbanerelateret i et jernbaneforum 😂

Men jeg synes nu heller ikke læsbarheden er for god på hverken DD vognene eller mange busser for den sags skyld. Jeg ved dog også godt, at det næppe bliver ændret, så længe de gamle, sure mænd ikke synes det er et problem. Og de bestemmer jo, også hos DSB.
Det har skam ikke noget med surhed eller alder at gøre.
At udtænke et problem og herefter bede om, om der dog ikke er nogen der reelt har oplevet det som et problem, er i mine øjne lidt spøjst.
Men selvfølgelig: intet problem er så lille, at det ikke kan gøres større, hvis man anstrenger sig...

Citat fra: Ncard00 Dato 20/12-24, 13:27Er der planer om at opgradere eller udskifte de nuværende destinattions skilte/skærme siden af DD-vogne, ligesom man er i gang med på S-togene?
Du er dette forums store spørgejørgen.... men S-tog destinationsskilte virkede ikke, så der skulle ske noget. Mig bekendt er de nye LED skærme forberedt til en senere udskiftning af systemet inde i toget, som hellere ikke har det godt. Og andet materiel - hvis det virker, så skifter man ikke det ud.

Citat fra: re20000 Dato 20/12-24, 19:38Var det ikke TV2 der engang lavede en sang der hed "Kom lad os brokke os"?
https://youtu.be/jw381dkHzBo?si=JMqBcZZ4tksgeK5D

Citat fra: Krabsen Dato 20/12-24, 22:30
Citat fra: Togiudlandet Dato 20/12-24, 21:48
Citat fra: Ncard00 Dato 20/12-24, 13:27Er der planer om at opgradere eller udskifte de nuværende destinattions skilte/skærme siden af DD-vogne, ligesom man er i gang med på S-togene?

I direkte sollys er det næsten umuligt at læse hvad der står med den grønne tekst, og så er læsbarheden også bare virkelig dårlig generelt.

Og nogen som har lignende dårlige oplevelser fra andre Litra? (ER,ET,MF,MG,IC1, Desiro, Lint osv.)

UPS, du glemte at spørge de gamle, sure mænd om lov til at spørge om noget jernbanerelateret i et jernbaneforum 😂

Men jeg synes nu heller ikke læsbarheden er for god på hverken DD vognene eller mange busser for den sags skyld. Jeg ved dog også godt, at det næppe bliver ændret, så længe de gamle, sure mænd ikke synes det er et problem. Og de bestemmer jo, også hos DSB.
Det har skam ikke noget med surhed eller alder at gøre.
At udtænke et problem og herefter bede om, om der dog ikke er nogen der reelt har oplevet det som et problem, er i mine øjne lidt spøjst.
Men selvfølgelig: intet problem er så lille, at det ikke kan gøres større, hvis man anstrenger sig...

Har det med jernbane at gøre, kan jeg virkelig ikke se problemet, uanset om jeg selv synes emnet er et stort eller lille problem. Det er et jernbaneforum, og her skal vel diskuteres stort og småt om jernbanen.

Der er massere af tråde, jeg er bedøvende ligeglad med, men derfor har jeg ikke trang til at blande brokkesange, julemanden eller andet totalt ligegyldigt ind i det. Det skulle andre prøve...

Og ellers må moderator jo skride ind og fjerne indlæg, hvis emnet ikke har interesse for flertallet eller hvis trådstarter har skrevet for mange indlæg i en periode. 

Et forholdsvist sagligt svar:

Skiltene på vognene lever op til TSI kravene for vognenes godkendelse - og formentlig stadigvæk for seneste versioner af TSIen. Det handler om læsbarhed, synlighed og afstand mm.

Der har dog ad flere omgange været tilløb til at forbedre skiltene for dobbeltdækkerproduktet hos andre kunder. Senest har tyske LNVG (Metronom) opdateret skærme, skrifttype og muligvis også størrelsen på visse tekster (der så kan vises som "rullende tekst" istedet)
Polske "Koleje Mazowieckie" har på et tidspunkt ræsenteret en anden løsning, hvor der indbyggedes større skærme ved dørene, men jeg ved ikke om det blev til en egentlig serieombygning.

Fordelen ved skiltenes placering midt på vognen, er at man reducerer omkostningerne, da man ellers ville skulle have to skilte pr vogn pr side, da krav i TSI til læsbarhed og placering gør, at man kan nøjes med et display per vogn, hvis displayet sidder højt og i midten. Til gengæld er der ikke plads til større displays, fordi der er alt muligt andet i vognsiden. Dvs: Skal man lave en større skærm, skal man lave to pr vognside omkring dørerne. Med DSBs 113 vogne giver det 452 nye displays, der skal designes, godkendes og indbygges. Det kan snildt lade sig gøre rent teknisk. Men skal man for alvor begynde at kigge på TSI og udvendige skilte på DSBs tog, skal man jo nok kigge lidt på andre tog også - eksemplvis Vectronerne, der principielt også skulle have display i fronten. Dertil kommer at DSB nok heller ikke har stillet krav om integration af de udvendige displays med Vectronerne, så det skal også bestilles, designes, godkendes og betales...

/Lasse

Gå op Sider:[1]
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak