Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Split ticketing i Danmark
Gå ned Sider: 1 2 [3]
OT: Om snyd i tog
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 22/12-24, 01:22.
Seneste redigering: 22/12-24, 01:30 af Thomas Boberg Nielsen
Nu ved jeg godt, at "snyd" ikke har været trådstarters udgangspunkt. Men derfor kan I da godt få en lille anekdote fra  1981-1986:

Da jeg var togbetjent og togfører 1980-1986 (de første 12 måneder stationeret på Københavns Hovedbanegård og efterfølgende i Aarhus og Aalborg ), var det meget almindeligt, at man "billetterede i bund" ved afgang fra Aarhus mod nord. Det obligatoriske "nye rejsende?" blev så erstattet af "goddag, jeg vil gerne have lov til at se alle kort og billetter" - med tryk på ordet "alle".

Det fangede en del rejsende (vi lærte, at vi ikke måtte sige "rejsende", men skulle sige "passagerer"). For de unge kan hermed informeres, at hvis man dengang havde en dobbeltbillet, og hvis den ikke blev "klippet" på returrejsen, kunne den dengang bruges til en ny returrejse (dobbeltbilletter var dengang gyldige i 2 måneder). Hardcore snydere var altid i besiddelse af en dobbeltbillet med ubrugt returrejse - uanset rejseretning. Dem elskede vi at jagte, for de var de absolut sværeste at fange.

De lidt mere amatøragtige havde en anden version: Skulle de f.eks. fra Aarhus til Aalborg, købte de f.eks. en enkeltbillet Aarhus-Randers. Når man så flåede kupé-døren op efter afgang fra Randers, og spurgte "nye rejsende?", sad de og kiggede stift ud i luften. Når man så bad om at se en billet, havde de alle mulige undskyldninger - det endte som oftest med det, der dengang hed en "§7 stk. 2" ("snydeparagraffen").

En særlig variant var 6-turs-pap-billetter Aalborg-Aarhus (eller omvendt). Fik du som passager ikke klippet billetten, havde turen været gratis. Dem holdt vi ekstra godt øje med.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent Københavns Hovedbanegård 1980-1981, togbetjent/togfører Aarhus/Aalborg 1981-1986




Den der med at dele rejsen op på rejsekort dur vel ikke i praksis.

Vil den ikke bare sige fortsat rejse med mindre at man holder en 1/2 times pause i Korsør.

Citat fra: Anders Larsen Dato 22/12-24, 01:53Den der med at dele rejsen op på rejsekort dur vel ikke i praksis.

Vil den ikke bare sige fortsat rejse med mindre at man holder en 1/2 times pause i Korsør.

Rejsekort-appen arbejder ikke med fortsat rejse, så man kan ikke genoptage en allerede afsluttet rejse. Til gengæld kan man jo vente lidt med at tjekke ud, hvis man er i tvivl om, om man vil fortsætte rejsen, fordi man i appen jo godt kan tjekke ud, efter man er gået fra bussen eller toget.

Med det fysiske rejsekort kan man desuden undgå at få samlet de to rejser, man gerne vil holde adskilt, hvis man indimellem laver en nulrejse med en anden gruppesammensætning. Hvis jeg fx skal fra A til C og ønsker at opdele rejsen i B, laver jeg:

Check ind i A som mig selv
Check ud i B
Check ind i B med en cykel
Check ud i B
Check ind i B som mig selv
Check ud i C

Split ticketing i Danmark
Af re20000, Jenslev Trinbræt. 22/12-24, 09:54.
Hvor mange nulrejser skal man have før man bliver smidt ud af butikken og ens rejsekort bliver lukket?

Split ticketing i Danmark
Af Thomas Rasmussen. 22/12-24, 12:08.
Seneste redigering: 22/12-24, 12:09 af Thomas Rasmussen
Citat fra: re20000 Dato 22/12-24, 09:54Hvor mange nulrejser skal man have før man bliver smidt ud af butikken og ens rejsekort bliver lukket?

Jeg har haft en hel del i årenes løb og har aldrig hørt noget for det. Der har til gengæld være en sag i Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, hvor en herre i Ringsted (retteligt) havde fået spærret sit kort, fordi han rejste ét stop i bus og – trods flere henstillinger fra kundeservice – konsekvent tjekkede ud i så tilpas god tid, at han slap med en nulrejse i stedet for en tozonersrejse. Så en vis monitorering sker der nok.

Nulrejser er jo også noget, Rejsekort selv tilskynder ifm. opdatering af betalingsaftaler osv. Jeg tror egentlig ikke, at de er imod, at man opdeler rejser på den måde, for deres app er netop opstillet, så man kan gøre det nemt. Samme finte kan jo også laves med to rejsekort. Reglen om, at afsluttede rejser genoptages ved fornyet check ind, er vel mest et hensyn til kunderne, fordi det generelt er billigst sådan og et levn fra dengang, man ikke kunne vide, om næste bus havde rejsekort udstyr, og derfor blev anbefalet at tjekke ud ved skift for en sikkerheds skyld.

I fx London er der en helt anden snak, fordi der er en stor omgåelsesrisiko, hvis man kunne lukke sig gratis ind på en station med sluser og herefter tjekke ud uden faktisk at gå den anden vej gennem slusen. Derfor betaler man et beløb, der ca. svarer til den dyreste rejse fra startstedet, hvis man laver en nulrejse indenfor 2 minutter. Man kan undre sig over, om snydere mon er så utålmodige, at 2 minutter er nok til at stoppe dem...

Split ticketing i Danmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/12-24, 14:47.
Seneste redigering: 22/12-24, 14:57 af Per Holm
I "vore dage" er det ikke til at vide om næste bus vil have virksomt rejsekortudstyr. Derfor bør man altid checke ud på den seneste faste terminal som man kommer forbi.

Slag på tasken har hver 20. linje 2A enten kørt med nedlukkede mobile terminaler og/eller data fra terminalerne er gået tabt inden de kom videre.

Siden jeg begyndte altid at checke ud på sidste faste terminal (Kh, Gammel Strand eller Christianshavns Torv) har jeg kun en enkelt gang haft problemer (hvor bussen på Torvegade selv troede den befandt sig på Fuglegavl i Tingbjerg og dermed i en anden zone)

I retning fra Refshaleøen kan samme kalamitet forekomme men her er det jo ligemeget alt den stund at man jo checker ind igen på Christianshavns Station, Gammel Strand eller Kh.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 22/12-24, 14:47Slag på tasken har hver 20. linje 2A enten kørt med nedlukkede mobile terminaler og/eller data fra terminalerne er gået tabt inden de kom videre.

Selv hvis dataen går delvist tabt på back til back-end, ved det fysiske rejsekort godt, hvor rejsen er foregået og til hvilken pris. Saldoen på kortet er også korrekt og vil blive opdateret i backend ifm. efterfølgende check ind/ud på velfungerende terminaler.

Split ticketing i Danmark
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/12-24, 20:08.
Seneste redigering: 22/12-24, 20:17 af Per Holm
Citat fra: Thomas Rasmussen Dato 22/12-24, 19:07
Citat fra: Per Holm Dato 22/12-24, 14:47Slag på tasken har hver 20. linje 2A enten kørt med nedlukkede mobile terminaler og/eller data fra terminalerne er gået tabt inden de kom videre.

Selv hvis dataen går delvist tabt på back til back-end, ved det fysiske rejsekort godt, hvor rejsen er foregået og til hvilken pris. Saldoen på kortet er også korrekt og vil blive opdateret i backend ifm. efterfølgende check ind/ud på velfungerende terminaler.

Jeg har efterhånden indsendt mange rejseafregninger hvor der efter datatab har stået at check-ud manglede og rejsen derfor skulle koste staten 25,- isf. det korrekte lavere beløb.

Rigsrevisionen har ikke brokket sig - endnu - men jeg gider ikke at bøvle med det ifald og derfor er jeg tilfreds med for en sikkerheds skyld også at checke ud på seneste faste terminal.

I bussen er det så smart at data fra begge ender af busturen normalt forsvinder samlet og derfor samlet ikke vil gøre nogen forskel.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 [3]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak