Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
Citat fra: jaer Dato 18/12-24, 21:34
Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/12-24, 18:34
Citat fra: andersj Dato 17/12-24, 18:23Er udbuddet på de nye tog officielt igangsat? Jeg har ikke umiddelbart set noget om det.
Det bliver de engang i starten af 2025. Senest i foråret
Det blev så allerede nu:https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/770113-2024


Det må jeg nok sige. Fedt det blev hurtigere end tidligere meldt ud

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af Gustav Hansen. 19/12-24, 01:07.
Seneste redigering: 19/12-24, 01:13 af Gustav Hansen
Citat fra: andersj Dato 18/12-24, 20:54
Citat fra: mss Dato 18/12-24, 19:31Ja det giver mening. Variobahn på de ydre strækninger giver ringe mening.
Nå, men spændende hvem der kommer med i kapløbet, og med hvad.

Der er nok ikke mange andre bud end Stadler Tango ved så lille en bestilling og krav om 100 km/t med tilsvarende komfort ("rigtige" drejelige bogier)

Tango er leveret i en konfiguration på 52,6 meter til Appenzeller Bahnen med fire lange vogne med hver deres drejelige bogie og to korte vogne med en "stiv" bogie hver.



De kunne godt ligne at man kan dele toget på midten, hvilket ville fjerne behovet for at forlænge værkstedssporene på det eksisterende værksted i Aarhus.

Rygterne er at Stadler byder med deres Tina model frem for Tango. Om det er sandt må tiden vise. Ud over det forventes Skoda, CAF og Alstom også at byde. Jeg kan se i udbudsmaterialet at man ud over otte tog også vil have en option på yderligere 12. Så bliver det mere interessant for andre leverandører.

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/01-24, 13:53
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det. 

Der har været optioner på at forlænge både Variobahn og Tango. Imidlertid er disse udløbet - hhv i praksis uanvendelige, da normerne er ændret så meget, at engangsomkostningerne til ændringer i design og ny homologering klart overstiger både budget og almindeligt købmandsskab. Det er særligt opdateringerne på kollsionsnormerne, der er tunge. Det er de iøvrigt for alle leverandører af letbanekøretøjer. Kollisionsnormerne stiller krav til vognkassens konstruktion og dermed også større ændringer på mellemvogne og bremseegenskaber i relation til overkørslerne på Odderbanen. Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse
Vil det så bare være billigere at køre dobbeltsæt ligesom i Manchester?

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 06:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/01-24, 13:53
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det. 

Der har været optioner på at forlænge både Variobahn og Tango. Imidlertid er disse udløbet - hhv i praksis uanvendelige, da normerne er ændret så meget, at engangsomkostningerne til ændringer i design og ny homologering klart overstiger både budget og almindeligt købmandsskab. Det er særligt opdateringerne på kollsionsnormerne, der er tunge. Det er de iøvrigt for alle leverandører af letbanekøretøjer. Kollisionsnormerne stiller krav til vognkassens konstruktion og dermed også større ændringer på mellemvogne og bremseegenskaber i relation til overkørslerne på Odderbanen. Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse
Vil det så bare være billigere at køre dobbeltsæt ligesom i Manchester?

Dobbeltsæt kræver jo også at man køber nye køretøjer for at have nok.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/12-24, 11:38
Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 06:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/01-24, 13:53
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det. 

Der har været optioner på at forlænge både Variobahn og Tango. Imidlertid er disse udløbet - hhv i praksis uanvendelige, da normerne er ændret så meget, at engangsomkostningerne til ændringer i design og ny homologering klart overstiger både budget og almindeligt købmandsskab. Det er særligt opdateringerne på kollsionsnormerne, der er tunge. Det er de iøvrigt for alle leverandører af letbanekøretøjer. Kollisionsnormerne stiller krav til vognkassens konstruktion og dermed også større ændringer på mellemvogne og bremseegenskaber i relation til overkørslerne på Odderbanen. Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse
Vil det så bare være billigere at køre dobbeltsæt ligesom i Manchester?

Dobbeltsæt kræver jo også at man køber nye køretøjer for at have nok.
Det er hvad jeg mener. Køb nogen lange letbanetog også køre de nuværende i dobbeltsæt.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 13:09
Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/12-24, 11:38
Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 06:29
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 26/01-24, 13:53
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Jeg har dog ikke fundet noget om en evt. forlængelse af de eksisterende Variobahn med to ekstra led, som man har gjort i Bergen. Det ville ellers være en lidt hurtigere løsning, end et nyt udbud på ekstra togsæt. Perronerne på indre strækning skulle være lange nok til det. 

Der har været optioner på at forlænge både Variobahn og Tango. Imidlertid er disse udløbet - hhv i praksis uanvendelige, da normerne er ændret så meget, at engangsomkostningerne til ændringer i design og ny homologering klart overstiger både budget og almindeligt købmandsskab. Det er særligt opdateringerne på kollsionsnormerne, der er tunge. Det er de iøvrigt for alle leverandører af letbanekøretøjer. Kollisionsnormerne stiller krav til vognkassens konstruktion og dermed også større ændringer på mellemvogne og bremseegenskaber i relation til overkørslerne på Odderbanen. Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse
Vil det så bare være billigere at køre dobbeltsæt ligesom i Manchester?

Dobbeltsæt kræver jo også at man køber nye køretøjer for at have nok.
Det er hvad jeg mener. Køb nogen lange letbanetog også køre de nuværende i dobbeltsæt.

Ah, det giver mere mening. Der er problemet så at de køretøjer man har skal bruges til at øge antallet af afgange på resten af banen.

Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 19/12-24, 14:35.
Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/12-24, 01:07Rygterne er at Stadler byder med deres Tina model frem for Tango. Om det er sandt må tiden vise. Ud over det forventes Skoda, CAF og Alstom også at byde. Jeg kan se i udbudsmaterialet at man ud over otte tog også vil have en option på yderligere 12. Så bliver det mere interessant for andre leverandører.

Spørgsmålet er jo de 100 km/h. Umiddelbart skriver Stadler en maks. hastighed på 80 km/t på Tina.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 13:09Det er hvad jeg mener. Køb nogen lange letbanetog også køre de nuværende i dobbeltsæt.

Problemet er at de nuværende kun kan kobles gennem en længere manuel process og man kan ikke køre dobbeltsæt på indre strækning. Det ville ellers være smart hvis man kunne køre to koblede Variobahn eller Tango fra Odder og ind til Skolebakken om morgenen, hvorefter de koblede fra hinanden og kørte kort efter hinanden op ad Randersvej.

Anders

Citat fra: andersj Dato 19/12-24, 14:35
Citat fra: Gustav Hansen Dato 19/12-24, 01:07Rygterne er at Stadler byder med deres Tina model frem for Tango. Om det er sandt må tiden vise. Ud over det forventes Skoda, CAF og Alstom også at byde. Jeg kan se i udbudsmaterialet at man ud over otte tog også vil have en option på yderligere 12. Så bliver det mere interessant for andre leverandører.

Spørgsmålet er jo de 100 km/h. Umiddelbart skriver Stadler en maks. hastighed på 80 km/t på Tina.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 13:09Det er hvad jeg mener. Køb nogen lange letbanetog også køre de nuværende i dobbeltsæt.

Problemet er at de nuværende kun kan kobles gennem en længere manuel process og man kan ikke køre dobbeltsæt på indre strækning. Det ville ellers være smart hvis man kunne køre to koblede Variobahn eller Tango fra Odder og ind til Skolebakken om morgenen, hvorefter de koblede fra hinanden og kørte kort efter hinanden op ad Randersvej.
Så må man forlænge perronerne.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 15:28Så må man forlænge perronerne.
Var det ikke bedre at køre oftere?

Og hvor vil du få pladsen til de lange perroner? De nuværende kan forholdsvist enkelt forlænges til de nye tog, men skal du køre koblet, så skal perronerne være dobbelt så lange!

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 19/12-24, 16:47
Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 15:28Så må man forlænge perronerne.
Var det ikke bedre at køre oftere?

Og hvor vil du få pladsen til de lange perroner? De nuværende kan forholdsvist enkelt forlænges til de nye tog, men skal du køre koblet, så skal perronerne være dobbelt så lange!

Der er masser af plads på de store indfaldsvej letbanen kører på og der kommer ved et eller andet tidspunkt en begrænsning på hvor mange tog man kan køre.

Glem det, det vil være et kæmpe besvær og spild af penge. Kunderne vil hellere have flere afgange.


Citat fra: mss Dato 19/12-24, 17:57Glem det, det vil være et kæmpe besvær og spild af penge. Kunderne vil hellere have flere afgange.
Ja men når vi har nået der hvor der ikke mere plads til flere tog hvad gør vi så? Det er bedre at få perroner forlænget før det er forsent.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 18:59
Citat fra: mss Dato 19/12-24, 17:57Glem det, det vil være et kæmpe besvær og spild af penge. Kunderne vil hellere have flere afgange.
Ja men når vi har nået der hvor der ikke mere plads til flere tog hvad gør vi så? Det er bedre at få perroner forlænget før det er forsent.

Er der nogen fare for at muligheden forsvinder? Og så vil jeg lige vende tilbage til min pointe om at det ikke er relevant at kører Variobahn eller Tango dobbelt, da der ikke er nok af dem til det.

Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 18:59
Citat fra: mss Dato 19/12-24, 17:57Glem det, det vil være et kæmpe besvær og spild af penge. Kunderne vil hellere have flere afgange.
Ja men når vi har nået der hvor der ikke mere plads til flere tog hvad gør vi så? Det er bedre at få perroner forlænget før det er forsent.

Ja, lad os lave een lang perron hele vejen, så kan man jo bare stå af og på, hvor det passer, og så kan alle tog befare strækningen.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 19/12-24, 20:51
Citat fra: mgameing123 Dato 19/12-24, 18:59
Citat fra: mss Dato 19/12-24, 17:57Glem det, det vil være et kæmpe besvær og spild af penge. Kunderne vil hellere have flere afgange.
Ja men når vi har nået der hvor der ikke mere plads til flere tog hvad gør vi så? Det er bedre at få perroner forlænget før det er forsent.

Ja, lad os lave een lang perron hele vejen, så kan man jo bare stå af og på, hvor det passer, og så kan alle tog befare strækningen.

Og så bare for at bringe et sjovt stykke trivia på banen: dette er netop hvad man gjorde i Chicago med State Street-tunnelbanen, hvor der er hele tre stationer placeret langs én 1,1 km lang perron. Dearborn-tunnelen i samme by har en tilsvarende konstruktion.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak