Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 17/12-24, 18:23.
Er udbuddet på de nye tog officielt igangsat? Jeg har ikke umiddelbart set noget om det.

Anders

Citat fra: andersj Dato 17/12-24, 18:23Er udbuddet på de nye tog officielt igangsat? Jeg har ikke umiddelbart set noget om det.
Det bliver de engang i starten af 2025. Senest i foråret


Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse

Der er altså stadig optioner på Variobahn -hvorfor så et nyt udbud? Er det vogne a la Tango man vil have?


Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af Gustav Hansen. 17/12-24, 19:08.
Seneste redigering: 17/12-24, 19:10 af Gustav Hansen
Citat fra: mss Dato 17/12-24, 18:56
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse

Der er altså stadig optioner på Variobahn -hvorfor så et nyt udbud? Er det vogne a la Tango man vil have?

Variobahns kan ikke bruges til noget på Grenaabanen, de er hverken sikkerhedsgodkendt eller hurtige nok. Og så er de også alt for små. Man skal have 50+ meter lange tog som kan kører 100 km/t.

Ved du hvornår optionen udløber? Den kunne måske blive aktuel til etape 2, men de udbud går tidligst i gang i 2028, sandsynligvis først i 2029.

Det bliver nok knebent så.
Måske Anders ved det?
Spændende, så får Århus bok deres tredje type 😉


Citat fra: mss Dato 17/12-24, 18:56
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse

Der er altså stadig optioner på Variobahn -hvorfor så et nyt udbud? Er det vogne a la Tango man vil have?

Nej, der er ikke længere option på VarioBahn. Og som der står i andet svar, så er toget ikke stort nok eller hurtigt nok.

/ Jan

Citat fra: lomse Dato 17/12-24, 15:28En tilfældig dag, som i dag har så mange aflysninger på noget af L2. Noget der sker tit?
Lige nu er der ifølge Midttrafiks hjemmeside mindst otte afgange på L2, der er planlagt udgået. Jeg hører blandt folk, at det er et generelt billede.

Jeg var selv med L2 i går, hvor 3-4 afgange var aflyst på afgangsskærmen - formentlig planlagt. Det er i min optik ikke et særligt godt signal at sende til passagererne. Hvorfor ikke bare fjerne de afgange - både fra Rejseplanen og afgangsskærmen?

Jeg tror, at mange - mig selv inklusiv - blot møder op på letbanestoppet i forventning om, at der kommer en letbane indenfor 10 min.

Citat fra: jsp Dato 18/12-24, 10:42
Citat fra: lomse Dato 17/12-24, 15:28En tilfældig dag, som i dag har så mange aflysninger på noget af L2. Noget der sker tit?
Lige nu er der ifølge Midttrafiks hjemmeside mindst otte afgange på L2, der er planlagt udgået. Jeg hører blandt folk, at det er et generelt billede.

Jeg var selv med L2 i går, hvor 3-4 afgange var aflyst på afgangsskærmen - formentlig planlagt. Det er i min optik ikke et særligt godt signal at sende til passagererne. Hvorfor ikke bare fjerne de afgange - både fra Rejseplanen og afgangsskærmen?

Jeg tror, at mange - mig selv inklusiv - blot møder op på letbanestoppet i forventning om, at der kommer en letbane indenfor 10 min.

Det variere meget hvor mange afgange der aflyses, derfor er det svært at lade afgangene udgang fast. Det ville også være dumt at lade dem udgå når man de fleste dage godt kan kører de fleste af dem. De udgåede afgange er alle kun på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så der er alligevel ikke så lang ventetid hvis en afgang er aflyst. Selvom det selvfølgelig er træls. Det ville være noget andet hvis det var ude på Odderbanen, hvor ventetiden ville komme op på mindst et kvarter eller en halv time. På bybanen er det trods alt kun 7½ minut.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 18/12-24, 13:08
Citat fra: jsp Dato 18/12-24, 10:42
Citat fra: lomse Dato 17/12-24, 15:28En tilfældig dag, som i dag har så mange aflysninger på noget af L2. Noget der sker tit?
Lige nu er der ifølge Midttrafiks hjemmeside mindst otte afgange på L2, der er planlagt udgået. Jeg hører blandt folk, at det er et generelt billede.

Jeg var selv med L2 i går, hvor 3-4 afgange var aflyst på afgangsskærmen - formentlig planlagt. Det er i min optik ikke et særligt godt signal at sende til passagererne. Hvorfor ikke bare fjerne de afgange - både fra Rejseplanen og afgangsskærmen?

Jeg tror, at mange - mig selv inklusiv - blot møder op på letbanestoppet i forventning om, at der kommer en letbane indenfor 10 min.

Det variere meget hvor mange afgange der aflyses, derfor er det svært at lade afgangene udgang fast. Det ville også være dumt at lade dem udgå når man de fleste dage godt kan kører de fleste af dem. De udgåede afgange er alle kun på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, så der er alligevel ikke så lang ventetid hvis en afgang er aflyst. Selvom det selvfølgelig er træls. Det ville være noget andet hvis det var ude på Odderbanen, hvor ventetiden ville komme op på mindst et kvarter eller en halv time. På bybanen er det trods alt kun 7½ minut.
Tak for svar.

Er med på, at ventetiden ikke er lang på indre strækning. Men 3-4 aflyste afgange på skærmen bidrager alligevel til folkefortællingen om, at letbanen altid er aflyst.

En anden udfordring er derudover, at mange bruger Google Maps til finde næste afgang, men her er der ikke realtidsinfo. Eksempelvis vises den aflyste afgang 17:23 fra Aarhus H til at køre på Google Maps.

Citat fra: jsp Dato 18/12-24, 16:57Er med på, at ventetiden ikke er lang på indre strækning. Men 3-4 aflyste afgange på skærmen bidrager alligevel til folkefortællingen om, at letbanen altid er aflyst.

En anden udfordring er derudover, at mange bruger Google Maps til finde næste afgang, men her er der ikke realtidsinfo. Eksempelvis vises den aflyste afgang 17:23 fra Aarhus H til at køre på Google Maps.

Den må du tage med Google, for det må betyde, at de har dårlige kilder.

/ Jan

Citat fra: jaer Dato 18/12-24, 17:48
Citat fra: jsp Dato 18/12-24, 16:57Er med på, at ventetiden ikke er lang på indre strækning. Men 3-4 aflyste afgange på skærmen bidrager alligevel til folkefortællingen om, at letbanen altid er aflyst.

En anden udfordring er derudover, at mange bruger Google Maps til finde næste afgang, men her er der ikke realtidsinfo. Eksempelvis vises den aflyste afgang 17:23 fra Aarhus H til at køre på Google Maps.

Den må du tage med Google, for det må betyde, at de har dårlige kilder.

Bl.a. Google og Apple Maps bruger Rejseplanens statiske GTFS-datasæt som opdateres hver 14. dag, fordi de ikke vil lave en integration til Rejseplanens API eller SIRI-data (som udstiller samme data der findes på Rejseplanen, inkl. realtidsdata).

Citat fra: jaer Dato 17/12-24, 21:51
Citat fra: mss Dato 17/12-24, 18:56
Citat fra: andersj Dato 26/01-24, 11:17Det skulle iøvrigt kun være Aarhus og Odense, der har optioner tilbage på nye Variobahn, så produktet i sig selv er ved at udgå, og bliver erstattet af andre køretøjer (der er opdateret til de nye normer).

Lasse

Der er altså stadig optioner på Variobahn -hvorfor så et nyt udbud? Er det vogne a la Tango man vil have?

Nej, der er ikke længere option på VarioBahn. Og som der står i andet svar, så er toget ikke stort nok eller hurtigt nok.

Optionerne på Variobahn var "eksl opdatering til gældende normer". Denne opdatering er umådelig dyr grundet mange opdateringer af normerne siden 2016 - herunder ikke mindst kollisionskræfter og vognkassestruktur. Der kun er gældende for Aarhus Letbane grundet overkørslerne på Odderbanen og op mod Lystrup. Prisen for en Variobahn blev derfor absurd høj, så det gav bedre mening, at bestille de tog, som man i virkeligheden har behov for.

/Lasse

Ja det giver mening. Variobahn på de ydre strækninger giver ringe mening.
Nå, men spændende hvem der kommer med i kapløbet, og med hvad.


Stor passagerstigning på Aarhus Letbane
Af andersj, Aalborg. 18/12-24, 20:54.
Citat fra: mss Dato 18/12-24, 19:31Ja det giver mening. Variobahn på de ydre strækninger giver ringe mening.
Nå, men spændende hvem der kommer med i kapløbet, og med hvad.

Der er nok ikke mange andre bud end Stadler Tango ved så lille en bestilling og krav om 100 km/t med tilsvarende komfort ("rigtige" drejelige bogier)

Tango er leveret i en konfiguration på 52,6 meter til Appenzeller Bahnen med fire lange vogne med hver deres drejelige bogie og to korte vogne med en "stiv" bogie hver.



De kunne godt ligne at man kan dele toget på midten, hvilket ville fjerne behovet for at forlænge værkstedssporene på det eksisterende værksted i Aarhus.

Anders

Citat fra: Gustav Hansen Dato 17/12-24, 18:34
Citat fra: andersj Dato 17/12-24, 18:23Er udbuddet på de nye tog officielt igangsat? Jeg har ikke umiddelbart set noget om det.
Det bliver de engang i starten af 2025. Senest i foråret
Det blev så allerede nu:https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/770113-2024

/ Jan

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7
RDK Kof 254

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak