Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Nej, jeg blander ingenting sammen her. Jeg svarede på to helt separate pointer, artiklen fra DR handler kun om længden på bilture har slet intet at gøre med mit svar til Ncard00 om effekten af gratis offentlig transport.

Der er blevet lavet adskillige undersøgelser om dette, baseret på forsøg i den virkelige verden. Uanset hvordan du vender og drejer det, så får gratis offentlig transport ikke en betydningsfuld mængde af folk til at forlade bilen og tage det offentlige i stedet.

Det der i stedet gør noget er design af infrastruktur, og investering i bedre drift (frekvens og hastighed) på den offentlige transport.

Det er ved at blive en dårlig joke - den her diskussion har kørt i selvsving her på forum i et stykke tid nu. Visse brugere bliver ved med at påstå, at man kan få flere over i den offentlige transport ved at gøre den gratis eller gøre den til en abonnementsløsning, også på de kortere distancer. Dette er ikke sandt, og det er blevet modbevist adskillige gange ved forsøg i virkeligheden. Det er kun på længere strækninger at prissænkninger har en betydelig virkning.

Hvis man vil have flere over i den offentlige transport, skal man bruge pengene på at gøre den hyppigere og hurtigere, ikke på at gøre den billigere.

Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.

Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.

Det er en god pointe, at man skal have for øje om man tæller pr tur eller pr kilometer. Jeg mener at når man ser på antallet af ture står biler for 8 ud af 15 ture (så her er bus, tog, metro, cykel og letbane godt med), men når man ser på antallet af kilometer står bilerne for 85-90% af transportarbejdet. En del af det sidste kan så i sig selv være induceret af bilejerskab og/eller -tilgængelighed, f.x. ved at man vælger at handle stort ind med bil i et større supermarked i stedet for at lave flere mindre ture på cykel eller gåben til et mindre, lokalt supermarked.

Målemetoden kan så ende med at skygge lidt for det egentlige mål: at folk har adgang til den transport, de har behov for, at vi får klimabelastningen ned og at pengene hænger sammen. Lukker man en masse "gratister" ind i den kollektive transport mister man det styringsredskab som priser trods alt er, og så er der jo risikoen for, at det er politiske studehandler og ikke passagerenes nytte, der sætter retningen for den offentlige transport. Når man har betalende passagerer er det trods alt ret let at identificere om der er nogle ruter, der ikke helt giver den samme nytte som andre.

Herudover kan risikoen ved fokus på de korte ture være, at de kan være del af en længere tur som hjem–børnehave–arbejde, hvor hjem–børnehave kan være for kort til at bilen giver mening og for lang til at cykle hjem igen efter den. Det kan være svært at fange grunden til, at man vælger en bil for en given kort tur i et studie, og så er det super vigtigt, at man går kritisk til sit datamateriale, så man ikke ender med at fortolke det forkert.

Endelig er der er en fordelingsmæssig overvejelse, hvor de længste ture og de personer, med længst til arbejdet, ender med at dominere datasættet. Har man f.x. 5 kilometer på arbejde eller i skole giver det en ugenligt pendlertur på 5x2x5=50 kilometer. Kører man så i weekenden til Roskilde (40 kilometer) eller Helsingør (45 kilometer) udgør den ene tur over halvdelen af ens transport for ugen. Arbejdede man omvendt 50 kilometer fra sin bopæl (f.x. Køge–Hellerup) pendler man ugentligt 500 kilometer og rejser dermed mere end første person uanset weekendturen. Er det så endda sådan, at nogle indkomstgrupper generelt flytter sig mere end andre har vi balladen!

Og så er vi tilbage til starten: vi skal lave et system, der virker for alle. Det kan måles på forskellig vis, men det er sjældent hele historien.

Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.

Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.

Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.

Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.

De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.

Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.

Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/12-24, 07:32.
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Sådan en her måske?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 14/12-24, 07:32
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Sådan en her måske?

Tænker du måske skulle starte din egen butik op med denne cykel og se hvor mange 70+ kunder du ville få!

Måske du holder særlig meget af vandgrød- thi mange tykstegsbøffer og årgangsvin får du næppe råd til.

Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57
Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.

Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.

Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.

Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.

De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.

Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.

Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Nu var det anho, der citerede DR, men har du nogen viden om, at tallene i artiklen skulle være forkert?

En kort tur er jo netop karakteriseret ved sin længde - ligegyldigt hvor langt du har til bageren. Ligger bageren længere væk, så er det ikke længere en kort tur og derfor ikke indeholdt i tallet.

Og så vil jeg også sige, at hvis en kort tur er defineret som under 10 km, så er det faktisk kun Storkøbenhavn der som byområde strækker sig væsentligt længere end det. Selv hvis grænsen er fem kilometer, så har de fleste kortere end det til centrum af den by de bor i. Det gælder naturligvis ikke i landdistrikter, men det er heller ikke her de fleste bor.

Min definition af ture, som godt kan flyttes fra bil til andet er alle dem, hvor man kun transporterer sig selv, og ikke har bilen fyldt af unger, nyindkøbte IKEA-skabe, sække med haveaffald eller hvad man nu ellers skal have transporteret rundt. Og det er vel alt andet lige de fleste af turene - alene af den grund at det kun er et mindretal af husstandene, der har yngre børn.

Og så er vi faktisk igen ude i to argumentationer her. For jeg er faktisk ikke blandt dem, som synes det er vigtigt at få så mange korte ture som muligt over i den kollektive trafik. Jeg er meget mere enig i, at det er især de mellemlange ture man skal gå efter. Det er her der er mange kilometer at hente.

Og så er jeg dybt uenig i at det kun er pendlerturene, der er reelle ture. De udgør faktisk en mindre del af transportarbejdet, og det er oven i købet her, den kollektive andel i forvejen er størst. Samtidig er det de tidspunkter, hvor kapaciteten er mest udfordret, også i det kollektive. Altså er det dyrt at få mange flere pendlere her, da det kræver ekstra kapacitet.

Det er værd at betale, men det er da endnu vigtigere at få opdyrket det marked af fritidsture, der er, for de relationer, hvor der er et relevant kollektivt tilbud. Det er nemlig stort set uden ekstra udgifter, da kapaciteten allerede er der eller maksimalt koster nogle ekstra afgange, men i busser og på skinner, der allerede er til rådighed.

Citat fra: Niels Bak Dato 14/12-24, 14:07
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57
Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.

Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.

Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.

Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.

De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.

Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.

Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Nu var det anho, der citerede DR, men har du nogen viden om, at tallene i artiklen skulle være forkert?

En kort tur er jo netop karakteriseret ved sin længde - ligegyldigt hvor langt du har til bageren. Ligger bageren længere væk, så er det ikke længere en kort tur og derfor ikke indeholdt i tallet.

Og så vil jeg også sige, at hvis en kort tur er defineret som under 10 km, så er det faktisk kun Storkøbenhavn der som byområde strækker sig væsentligt længere end det. Selv hvis grænsen er fem kilometer, så har de fleste kortere end det til centrum af den by de bor i. Det gælder naturligvis ikke i landdistrikter, men det er heller ikke her de fleste bor.

Min definition af ture, som godt kan flyttes fra bil til andet er alle dem, hvor man kun transporterer sig selv, og ikke har bilen fyldt af unger, nyindkøbte IKEA-skabe, sække med haveaffald eller hvad man nu ellers skal have transporteret rundt. Og det er vel alt andet lige de fleste af turene - alene af den grund at det kun er et mindretal af husstandene, der har yngre børn.

Og så er vi faktisk igen ude i to argumentationer her. For jeg er faktisk ikke blandt dem, som synes det er vigtigt at få så mange korte ture som muligt over i den kollektive trafik. Jeg er meget mere enig i, at det er især de mellemlange ture man skal gå efter. Det er her der er mange kilometer at hente.

Og så er jeg dybt uenig i at det kun er pendlerturene, der er reelle ture. De udgør faktisk en mindre del af transportarbejdet, og det er oven i købet her, den kollektive andel i forvejen er størst. Samtidig er det de tidspunkter, hvor kapaciteten er mest udfordret, også i det kollektive. Altså er det dyrt at få mange flere pendlere her, da det kræver ekstra kapacitet.

Det er værd at betale, men det er da endnu vigtigere at få opdyrket det marked af fritidsture, der er, for de relationer, hvor der er et relevant kollektivt tilbud. Det er nemlig stort set uden ekstra udgifter, da kapaciteten allerede er der eller maksimalt koster nogle ekstra afgange, men i busser og på skinner, der allerede er til rådighed.
Hvis ikke det langt overvejende er pendlere som fylder på de Sjællands og østjyske motorveje morgen og eftermiddag-hvem er det så som kører der?

Og hvis en "kort" tur er 10 km - så er det altså mere end 60 min gang for de fleste eller 15-20 min på cykel.

Vores byplanlægning har været ødelæggende for at man kan bruge kollektiv trafik ret mange steder på nær de største byer.

Det bliver svært at ændre på.

Så jeg ville satse på at få de mange daglige pendlere væk fra motorvejene ind mod de større byer men gøre kollektiv transport gratis og lave gratis p-huse ved landets jernbanestationer

Det vil alt i alt spare samfundet for mest CO2 og udgifter iøvrigt.

Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 14:40
Citat fra: Niels Bak Dato 14/12-24, 14:07
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57
Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.

Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.

Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.

Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.

De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.

Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.

Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Nu var det anho, der citerede DR, men har du nogen viden om, at tallene i artiklen skulle være forkert?

En kort tur er jo netop karakteriseret ved sin længde - ligegyldigt hvor langt du har til bageren. Ligger bageren længere væk, så er det ikke længere en kort tur og derfor ikke indeholdt i tallet.

Og så vil jeg også sige, at hvis en kort tur er defineret som under 10 km, så er det faktisk kun Storkøbenhavn der som byområde strækker sig væsentligt længere end det. Selv hvis grænsen er fem kilometer, så har de fleste kortere end det til centrum af den by de bor i. Det gælder naturligvis ikke i landdistrikter, men det er heller ikke her de fleste bor.

Min definition af ture, som godt kan flyttes fra bil til andet er alle dem, hvor man kun transporterer sig selv, og ikke har bilen fyldt af unger, nyindkøbte IKEA-skabe, sække med haveaffald eller hvad man nu ellers skal have transporteret rundt. Og det er vel alt andet lige de fleste af turene - alene af den grund at det kun er et mindretal af husstandene, der har yngre børn.

Og så er vi faktisk igen ude i to argumentationer her. For jeg er faktisk ikke blandt dem, som synes det er vigtigt at få så mange korte ture som muligt over i den kollektive trafik. Jeg er meget mere enig i, at det er især de mellemlange ture man skal gå efter. Det er her der er mange kilometer at hente.

Og så er jeg dybt uenig i at det kun er pendlerturene, der er reelle ture. De udgør faktisk en mindre del af transportarbejdet, og det er oven i købet her, den kollektive andel i forvejen er størst. Samtidig er det de tidspunkter, hvor kapaciteten er mest udfordret, også i det kollektive. Altså er det dyrt at få mange flere pendlere her, da det kræver ekstra kapacitet.

Det er værd at betale, men det er da endnu vigtigere at få opdyrket det marked af fritidsture, der er, for de relationer, hvor der er et relevant kollektivt tilbud. Det er nemlig stort set uden ekstra udgifter, da kapaciteten allerede er der eller maksimalt koster nogle ekstra afgange, men i busser og på skinner, der allerede er til rådighed.
Hvis ikke det langt overvejende er pendlere som fylder på de Sjællands og østjyske motorveje morgen og eftermiddag-hvem er det så som kører der?

Og hvis en "kort" tur er 10 km - så er det altså mere end 60 min gang for de fleste eller 15-20 min på cykel.

Vores byplanlægning har været ødelæggende for at man kan bruge kollektiv trafik ret mange steder på nær de største byer.

Det bliver svært at ændre på.

Så jeg ville satse på at få de mange daglige pendlere væk fra motorvejene ind mod de større byer men gøre kollektiv transport gratis og lave gratis p-huse ved landets jernbanestationer

Det vil alt i alt spare samfundet for mest CO2 og udgifter iøvrigt.

Det er lidt svært at svare når du faktisk ikke læser det jeg skriver.

Jeg skrev at det var værd at få flere pendlere over i det kollektive, men også at det krævede investeringer, for også her er kapaciteten trængt, ligesom den er på vejene.

Du skrev at resten ikke var "reelle" ture. En i mine øjne ret mærkelig påstand, som du ikke rigtig argumenterer for. Hvad er det der gør de ture til ikke rigtige ture?

Men der er til gengæld kapacitet til at få flyttet mange flere af fritidsturene, som i dag har en meget lavere kollektiv andel - og som der faktisk er flere af i hvert fald hvis vi taler transportkilometer. De ligger bare bedre spredt ud over døgn og uge. Hvis man gerne vil af med CO2-udledning, mikroplast mv, så er det et overset marked, og en lavere hængende frugt end pendlertrafikken, hvor det kollektive faktisk har godt fat i de relationer, hvor det er mest relevant. Desuden vil det gøre økonomien i den offentlige transport bedre, hvis kapaciteten bliver bedre udnyttet uden for myldretiden.

Men de to ting er da ikke nogen modsætning. Det ene kræver bare flere penge end det andet. Som på sin side så måske omvendt kræver lidt mere omtanke for at få det offentlige gjort til det attraktive alternativ. Og det får man ikke hvis man udelukkende tænker pendlertrafik.

Er i øvrigt enig i dine observationer om fejlslagen byplanlægning. Især omkring de mellemstore byer i Østjylland er det helt til hest, hvor der er kommet et nærmest ubrudt bånd af virksomheder langs motorvejen og storcentre som har slået mange af bymidterne helt ihjel.




Citat fra: Niels Bak Dato 14/12-24, 14:57
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 14:40
Citat fra: Niels Bak Dato 14/12-24, 14:07
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57
Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.

Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.

Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.

Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.

De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.

Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.

Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Nu var det anho, der citerede DR, men har du nogen viden om, at tallene i artiklen skulle være forkert?

En kort tur er jo netop karakteriseret ved sin længde - ligegyldigt hvor langt du har til bageren. Ligger bageren længere væk, så er det ikke længere en kort tur og derfor ikke indeholdt i tallet.

Og så vil jeg også sige, at hvis en kort tur er defineret som under 10 km, så er det faktisk kun Storkøbenhavn der som byområde strækker sig væsentligt længere end det. Selv hvis grænsen er fem kilometer, så har de fleste kortere end det til centrum af den by de bor i. Det gælder naturligvis ikke i landdistrikter, men det er heller ikke her de fleste bor.

Min definition af ture, som godt kan flyttes fra bil til andet er alle dem, hvor man kun transporterer sig selv, og ikke har bilen fyldt af unger, nyindkøbte IKEA-skabe, sække med haveaffald eller hvad man nu ellers skal have transporteret rundt. Og det er vel alt andet lige de fleste af turene - alene af den grund at det kun er et mindretal af husstandene, der har yngre børn.

Og så er vi faktisk igen ude i to argumentationer her. For jeg er faktisk ikke blandt dem, som synes det er vigtigt at få så mange korte ture som muligt over i den kollektive trafik. Jeg er meget mere enig i, at det er især de mellemlange ture man skal gå efter. Det er her der er mange kilometer at hente.

Og så er jeg dybt uenig i at det kun er pendlerturene, der er reelle ture. De udgør faktisk en mindre del af transportarbejdet, og det er oven i købet her, den kollektive andel i forvejen er størst. Samtidig er det de tidspunkter, hvor kapaciteten er mest udfordret, også i det kollektive. Altså er det dyrt at få mange flere pendlere her, da det kræver ekstra kapacitet.

Det er værd at betale, men det er da endnu vigtigere at få opdyrket det marked af fritidsture, der er, for de relationer, hvor der er et relevant kollektivt tilbud. Det er nemlig stort set uden ekstra udgifter, da kapaciteten allerede er der eller maksimalt koster nogle ekstra afgange, men i busser og på skinner, der allerede er til rådighed.
Hvis ikke det langt overvejende er pendlere som fylder på de Sjællands og østjyske motorveje morgen og eftermiddag-hvem er det så som kører der?

Og hvis en "kort" tur er 10 km - så er det altså mere end 60 min gang for de fleste eller 15-20 min på cykel.

Vores byplanlægning har været ødelæggende for at man kan bruge kollektiv trafik ret mange steder på nær de største byer.

Det bliver svært at ændre på.

Så jeg ville satse på at få de mange daglige pendlere væk fra motorvejene ind mod de større byer men gøre kollektiv transport gratis og lave gratis p-huse ved landets jernbanestationer

Det vil alt i alt spare samfundet for mest CO2 og udgifter iøvrigt.

Det er lidt svært at svare når du faktisk ikke læser det jeg skriver.

Jeg skrev at det var værd at få flere pendlere over i det kollektive, men også at det krævede investeringer, for også her er kapaciteten trængt, ligesom den er på vejene.

Du skrev at resten ikke var "reelle" ture. En i mine øjne ret mærkelig påstand, som du ikke rigtig argumenterer for. Hvad er det der gør de ture til ikke rigtige ture?

Men der er til gengæld kapacitet til at få flyttet mange flere af fritidsturene, som i dag har en meget lavere kollektiv andel - og som der faktisk er flere af i hvert fald hvis vi taler transportkilometer. De ligger bare bedre spredt ud over døgn og uge. Hvis man gerne vil af med CO2-udledning, mikroplast mv, så er det et overset marked, og en lavere hængende frugt end pendlertrafikken, hvor det kollektive faktisk har godt fat i de relationer, hvor det er mest relevant. Desuden vil det gøre økonomien i den offentlige transport bedre, hvis kapaciteten bliver bedre udnyttet uden for myldretiden.

Men de to ting er da ikke nogen modsætning. Det ene kræver bare flere penge end det andet. Som på sin side så måske omvendt kræver lidt mere omtanke for at få det offentlige gjort til det attraktive alternativ. Og det får man ikke hvis man udelukkende tænker pendlertrafik.

Er i øvrigt enig i dine observationer om fejlslagen byplanlægning. Især omkring de mellemstore byer i Østjylland er det helt til hest, hvor der er kommet et nærmest ubrudt bånd af virksomheder langs motorvejen og storcentre som har slået mange af bymidterne helt ihjel.




Jeg antager at undersøgelsen citeret i DR er denne:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

I så fald er den frax2017 - snart 8 år gammel og før elbiler var ret udbredte.
Derudover var den om det klimaforskere småture betød.

Med stærkt stigende antal elbiler og vedvarerende elproduktionen så betyder småturene mindre.

Kapaciteten til at få andre rejsende udenfor myldrertiden er vel tilstede allerede pånær noget kørende materiel i mindre omfang.

Det som får disse rejsende til at tage enten egen bil eller en privat bus er givet prisen i den kollektive trafik.
Med mere end 2 personer i bilen er det næsten altid hurtigere og billigere med egen bil end med tog.
Medmindre man er ude i god tid og får en orangebillet til 99 kr.
Med elbiler begynder CO2 aftrykket at meget lidt forskelligt.

Så jeg fastholder at samfundet som helhed får mest glæde og gavn at at flytte pendlere over I den kollektive trafik ind igvud af de 4-5 største byer end bruge penge på de korte ture.

Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 16:47
Citat fra: Niels Bak Dato 14/12-24, 14:57
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 14:40
Citat fra: Niels Bak Dato 14/12-24, 14:07
Citat fra: Worm Dato 14/12-24, 05:57
Citat fra: Niels Bak Dato 13/12-24, 15:17
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48
Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Jeg synes egentlig det er dig, som blander tingene lidt sammen - nemlig de ture, som kan flyttes og de ture, som er mere eller mindre nødt til at foregå i bil. De sidste får man ikke flyttet med hverken det ene eller det andet middel, ligegyldigt hvor lange eller hvor korte de er.

Men at der rigtig mange af de kortere ture, der kan flyttes til cykel eller kollektivt, kan man jo se i de store byer, hvor en stor del af befolkningen lever lykkeligt uden en bil, eller måske blot bruger en delebil, når det er nødvendigt. Og her handler det vel først og fremmest om at have og køre bil i bycentrum er væsentligt mere besværligt end at klare sig uden. Et bedre offentligt tilbud har også betydning, men prisen er jo den samme som de steder, hvor folk tager bilen i stedet.

Og så kan det godt være, at de kortere ture udgør 40 procent af turene. Men de er jo netop korte. Det vil sige, at de udgør en ret lille del af de kørte kilometer. Og det er også derfor at det på mange måder vil batte mere at få udnyttet det potentiale, der er for at få flyttet flere af de mellemlange ture over til kollektiv transport. Her er cyklen heller ikke et alternativ for langt de fleste.
Så må du præcisere mere hvilke korte ture du mener kan foregå med cykel eller kollektiv trafik.

Du citerer noget fra DR om korte ture hvor det f.eks. er turen til bageren.
Bagerbutikker er stærkt på retur pånær få større byer.

Det samme gælder stort set alle andre butikker som I villakvarterer efterhånden er en sjældenhed.
Her kører kollektiv trafik så iøvrigt sjældent.

Så i min verden er de "reelle" ture dem som folk tager til og fra arbejde og til og fra uddannelse.

De andre korte ture er langt de fleste ikke til at erstatte med cykel eller kollektiv transport medmindre du bor i centrum af de 5 største byer.

Og skal yderligere en kort tur med kollektiv transport være relativ dyr - så giver den rejseforsikring slet ikke mening.

Endelig er der befolkningssammensætningen.
Vi bliver langt flere ældre og ældre som bor i eget hjem.
Det er næppe mange af dem du pludselig får op og køre på cykel.

Nu var det anho, der citerede DR, men har du nogen viden om, at tallene i artiklen skulle være forkert?

En kort tur er jo netop karakteriseret ved sin længde - ligegyldigt hvor langt du har til bageren. Ligger bageren længere væk, så er det ikke længere en kort tur og derfor ikke indeholdt i tallet.

Og så vil jeg også sige, at hvis en kort tur er defineret som under 10 km, så er det faktisk kun Storkøbenhavn der som byområde strækker sig væsentligt længere end det. Selv hvis grænsen er fem kilometer, så har de fleste kortere end det til centrum af den by de bor i. Det gælder naturligvis ikke i landdistrikter, men det er heller ikke her de fleste bor.

Min definition af ture, som godt kan flyttes fra bil til andet er alle dem, hvor man kun transporterer sig selv, og ikke har bilen fyldt af unger, nyindkøbte IKEA-skabe, sække med haveaffald eller hvad man nu ellers skal have transporteret rundt. Og det er vel alt andet lige de fleste af turene - alene af den grund at det kun er et mindretal af husstandene, der har yngre børn.

Og så er vi faktisk igen ude i to argumentationer her. For jeg er faktisk ikke blandt dem, som synes det er vigtigt at få så mange korte ture som muligt over i den kollektive trafik. Jeg er meget mere enig i, at det er især de mellemlange ture man skal gå efter. Det er her der er mange kilometer at hente.

Og så er jeg dybt uenig i at det kun er pendlerturene, der er reelle ture. De udgør faktisk en mindre del af transportarbejdet, og det er oven i købet her, den kollektive andel i forvejen er størst. Samtidig er det de tidspunkter, hvor kapaciteten er mest udfordret, også i det kollektive. Altså er det dyrt at få mange flere pendlere her, da det kræver ekstra kapacitet.

Det er værd at betale, men det er da endnu vigtigere at få opdyrket det marked af fritidsture, der er, for de relationer, hvor der er et relevant kollektivt tilbud. Det er nemlig stort set uden ekstra udgifter, da kapaciteten allerede er der eller maksimalt koster nogle ekstra afgange, men i busser og på skinner, der allerede er til rådighed.
Hvis ikke det langt overvejende er pendlere som fylder på de Sjællands og østjyske motorveje morgen og eftermiddag-hvem er det så som kører der?

Og hvis en "kort" tur er 10 km - så er det altså mere end 60 min gang for de fleste eller 15-20 min på cykel.

Vores byplanlægning har været ødelæggende for at man kan bruge kollektiv trafik ret mange steder på nær de største byer.

Det bliver svært at ændre på.

Så jeg ville satse på at få de mange daglige pendlere væk fra motorvejene ind mod de større byer men gøre kollektiv transport gratis og lave gratis p-huse ved landets jernbanestationer

Det vil alt i alt spare samfundet for mest CO2 og udgifter iøvrigt.

Det er lidt svært at svare når du faktisk ikke læser det jeg skriver.

Jeg skrev at det var værd at få flere pendlere over i det kollektive, men også at det krævede investeringer, for også her er kapaciteten trængt, ligesom den er på vejene.

Du skrev at resten ikke var "reelle" ture. En i mine øjne ret mærkelig påstand, som du ikke rigtig argumenterer for. Hvad er det der gør de ture til ikke rigtige ture?

Men der er til gengæld kapacitet til at få flyttet mange flere af fritidsturene, som i dag har en meget lavere kollektiv andel - og som der faktisk er flere af i hvert fald hvis vi taler transportkilometer. De ligger bare bedre spredt ud over døgn og uge. Hvis man gerne vil af med CO2-udledning, mikroplast mv, så er det et overset marked, og en lavere hængende frugt end pendlertrafikken, hvor det kollektive faktisk har godt fat i de relationer, hvor det er mest relevant. Desuden vil det gøre økonomien i den offentlige transport bedre, hvis kapaciteten bliver bedre udnyttet uden for myldretiden.

Men de to ting er da ikke nogen modsætning. Det ene kræver bare flere penge end det andet. Som på sin side så måske omvendt kræver lidt mere omtanke for at få det offentlige gjort til det attraktive alternativ. Og det får man ikke hvis man udelukkende tænker pendlertrafik.

Er i øvrigt enig i dine observationer om fejlslagen byplanlægning. Især omkring de mellemstore byer i Østjylland er det helt til hest, hvor der er kommet et nærmest ubrudt bånd af virksomheder langs motorvejen og storcentre som har slået mange af bymidterne helt ihjel.




Jeg antager at undersøgelsen citeret i DR er denne:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

I så fald er den frax2017 - snart 8 år gammel og før elbiler var ret udbredte.
Derudover var den om det klimaforskere småture betød.

Med stærkt stigende antal elbiler og vedvarerende elproduktionen så betyder småturene mindre.

Kapaciteten til at få andre rejsende udenfor myldrertiden er vel tilstede allerede pånær noget kørende materiel i mindre omfang.

Det som får disse rejsende til at tage enten egen bil eller en privat bus er givet prisen i den kollektive trafik.
Med mere end 2 personer i bilen er det næsten altid hurtigere og billigere med egen bil end med tog.
Medmindre man er ude i god tid og får en orangebillet til 99 kr.
Med elbiler begynder CO2 aftrykket at meget lidt forskelligt.

Så jeg fastholder at samfundet som helhed får mest glæde og gavn at at flytte pendlere over I den kollektive trafik ind igvud af de 4-5 største byer end bruge penge på de korte ture.


Og så er vi tilbage til det med at læse hvad jeg faktisk hele tiden har skrevet - nemlig, at det ikke er de korte ture, som er attraktive at flytte i det store billede. Og som anho skrev er der også erfaringer, som viser, at det i forhold til dem ikke nytter ret meget at sænke prisen.

Så vi er enige om at det er de mellemlange og lange ture, der gør en forskel. Og her vil jeg så holde fast i at det gælder både pendlerture og andre ture. Når vi taler pris, så er det faktisk nok de sidste som er de mest prisfølsomme. Pendlerturene har den kollektive trafik den store fordel, at man slipper for myldretiden i bil, og det er i de store relationer den afgørende fordel. Movia har med nogle af deres billettilbud erfaringer som viser, at de godt kan øge fritidsturene med attraktive tilbud, og det er udgiftsneutralt eller meget billigt, da kapaciteten allerede er der.

Hele diskussionen startede med de forslag der ligger til at gøre de lange ture billigere og for at hente det tabte provenu ind, at gøre de korte dyrere. Jeg mener det er den rigtige vej at gå om end jeg godt vil se nogle detaljerede beregninger først. Men det er klart, at hvis man fik en maksimal billetpris på 39 kr på hele Sjælland, som det mest radikale forslag går ud på, så ville det kunne flytte noget - blandt andet for folk, som er mere end en i bilen (det er der lidt flere der er på fritidsturene, men det er stadig flertallet der kørere alene - eller kører udelukkende for at hente eller bringe en anden).

Anho:

At gøre korte ture dyrere vil ikke få flere til at bruge kollektiv transport.

Har man en elbil - aå er det jo nærmest gratis at tage en tur på 5-10 km.
Medmindre man laver en dyr roadpricing.

Hvorvidt flere ikke-pendlere på de mellemlange og lange ture vil benytte kollektiv transport tror jeg overvejende vil afhænge af den samlet pris og udfordringer i hver ende af turen til at komme til afgangsstation og videre fra den jernbanestation man stiger af på.

Igen kan roadpricing rykke  resultatet.

Men pengene fra samfundet skal bruges på at få lavet  gode og gratis parkeringspladser ved jernbanestationerne i provinsen og udbygge den kollektive transport i de 4-5 største byområder.

Og gør man det i disse 4-5 byer det dyrere at have bil og gør man kollektiv transport gratis - så opnår man langt flere og hyppigere forbindelser og især pendlere kan få gavn af den bedre kollektive transport.

Det er spild af penge at udbygge kollektiv trafik i resten af landet. Her vil elbiler og førerløse løsninger langt bedre løse transportbehovet.

Grunden til at vælge personlig transport over offentlig transport bliver jo oftest bekvemmelighed. Alternativet er ikke mellem at køre 10 minutter i bil eller 10 minutter i bus, det er mellem at køre 10 minutter i bil lige præcis når du har behov for det, fra lige uden for din hoveddør, eller at planlægge din tur efter bussens køreplan, gå 5 minutter til et busstoppested, vente 3 minutter på at bussen kommer, køre 10 minutter i bus, og så gå 4 minutter fra bussen til destinationen. En gratis billet udligner ikke nødvendigvis det ekstra besvær. Hvis du vil gøre offentlig transport attraktiv så er det alle de udenoms-ting der skal gøres noget ved.

Citat fra: anho Dato 13/12-24, 12:47
Citat fra: Worm Dato 13/12-24, 02:48Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Nej, jeg blander ingenting sammen her. Jeg svarede på to helt separate pointer, artiklen fra DR handler kun om længden på bilture har slet intet at gøre med mit svar til Ncard00 om effekten af gratis offentlig transport.

Der er blevet lavet adskillige undersøgelser om dette, baseret på forsøg i den virkelige verden. Uanset hvordan du vender og drejer det, så får gratis offentlig transport ikke en betydningsfuld mængde af folk til at forlade bilen og tage det offentlige i stedet.

Det der i stedet gør noget er design af infrastruktur, og investering i bedre drift (frekvens og hastighed) på den offentlige transport.

Det er ved at blive en dårlig joke - den her diskussion har kørt i selvsving her på forum i et stykke tid nu. Visse brugere bliver ved med at påstå, at man kan få flere over i den offentlige transport ved at gøre den gratis eller gøre den til en abonnementsløsning, også på de kortere distancer. Dette er ikke sandt, og det er blevet modbevist adskillige gange ved forsøg i virkeligheden. Det er kun på længere strækninger at prissænkninger har en betydelig virkning.

Hvis man vil have flere over i den offentlige transport, skal man bruge pengene på at gøre den hyppigere og hurtigere, ikke på at gøre den billigere.
Men vi skal også lav den offentlig transport billigere. Lige nu er jeg lige ved at gå bankerot hver gang jeg rejser med det offentlig.

Citat fra: nielsm Dato 15/12-24, 10:59Grunden til at vælge personlig transport over offentlig transport bliver jo oftest bekvemmelighed. Alternativet er ikke mellem at køre 10 minutter i bil eller 10 minutter i bus, det er mellem at køre 10 minutter i bil lige præcis når du har behov for det, fra lige uden for din hoveddør, eller at planlægge din tur efter bussens køreplan, gå 5 minutter til et busstoppested, vente 3 minutter på at bussen kommer, køre 10 minutter i bus, og så gå 4 minutter fra bussen til destinationen. En gratis billet udligner ikke nødvendigvis det ekstra besvær. Hvis du vil gøre offentlig transport attraktiv så er det alle de udenoms-ting der skal gøres noget ved.
Jeg er helt enig i at for de fleste er kollektiv transport ikke attraktiv i forhold til at tage bilen.
Specielt ikke hvis man så skal betale for turen ifald man ikke allerede har en eller anden abonnementsordning.

Gratis kollektiv transport er attraktivt fordi mange som ikke har rejsekort / diverse appstore. etc. vælger nemmere løsninger. Især til en kortere ture.
Derudover har det tidl. været reglen at ca. 50% af billetindtægterne gik til billetsystem og kontrolsystem.

Kombineret med afskaffelse af befordringsfradraget ville staten næppe miste penge.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak