Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af anders_vejby. 20/10-24, 16:03.
Seneste redigering: 20/10-24, 16:06 af anders_vejby
For at citere artiklen:

"Flere end nogensinde kørte med Odense Letbane i september 2024. Odenseanerne har taget letbanen godt i brug og skabt en ny passagerrekord.

662.000 påstigere er det klart højeste passagertal, der hidtil er registeret for en enkelt måned. Tallet er godt 40.000 højere end den tidligere rekord – 620.000 påstigere i november 2023.

(...)

I årets første ni måneder har letbanen i alt haft 5,1 mio. påstigere. Det er godt én million flere end på samme tid i 2023. Det svarer til en fremgang på 25 procent. Dog kan juni-juli ikke sammenlignes direkte i 2023 og 2024 på grund facadeanker-driftsstoppet sidste sommer.

I de sammenlignelige måneder (jan.-maj og aug.sep.) er fremgangen på 16 procent fra 2023 til 2024.(...)"



https://www.mitodense.dk/ny-passagerrekord-hos-odense-letbane/ (20.10.2024)

Den, som ikke forstår spøg, forstår ikke dansk. - Georg Brandes

Jamen så mangler der jo bare lidt over 1,5 million passagerer pr måned resten af året for at ramme prognosen. Det bliver meget uspændende, at se om det sker.

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/263/svar/1968406/2729202.pdf

Citat fra: Jensen123 Dato 20/10-24, 17:33Jamen så mangler der jo bare lidt over 1,5 million passagerer pr måned resten af året for at ramme prognosen. Det bliver meget uspændende, at se om det sker.

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/263/svar/1968406/2729202.pdf
Bare vent til når nyt OUH åbner så skal der nok ske noget magi.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af andersj, Aalborg. 20/10-24, 19:14.
Odense Letbane har også på Facebook oplyst at man fra i morgen vil man bruge reservetogsættet på en ekstra morgenafgang fra Odense Banegård til SDU med afgang ca. 7:45. Ekstratoget kører dog kun hvis reservetogsættet er ledigt.

Det sker efter at "Brunneren" netop er vendt hjem til Odense fra Stadler i Berlin efter udbedring af skader efter en påkørsel.

Anders

Citat fra: mgameing123 Dato 20/10-24, 18:11
Citat fra: Jensen123 Dato 20/10-24, 17:33Jamen så mangler der jo bare lidt over 1,5 million passagerer pr måned resten af året for at ramme prognosen. Det bliver meget uspændende, at se om det sker.

https://www.ft.dk/samling/20222/almdel/tru/spm/263/svar/1968406/2729202.pdf
Bare vent til når nyt OUH åbner så skal der nok ske noget magi.

Ja, det kræver jo bare at alle (også dem i Svendborg):
985000 ambulante besøg kører t/r
96000 indlæggelser kører t/r
9412 ansatte 220 dage om året kører t/r

Og det gør de jo helt sikkert.

Rolig nu. Prognosen er jo ikke 1,5 mio. pr. md. De 1,5 mio. fremkommer, hvis man skal indhente det manglende i år ift. prognosen i Q4. Det gør man naturligvis ikke. Men prognosen har kun månedligt snit på 800.000, og det ser ud til, at man vil nærme sig det i vintermånederne. Det er trods alt kun 22% højere end de aktuelle septembertal - og så kommer nyt OUH om godt et år.

MVH; Lars

Odense letbane bliver først for alvor en success, når billetprisen bliver gratis, der er kommet helt styr på støjproblemerne, voldgiftssagen over entreprenøren er vundet af odense letbane, etape 2 er åbnet, timemodellen til odense fra begge sider er opfyldt, og jeg kunne blive ved.

Kæden er kun så stærkt som det svageste led.

Citat fra: Ncard00 Dato  9/12-24, 21:33Odense letbane bliver først for alvor en success, når billetprisen bliver gratis, der er kommet helt styr på støjproblemerne, voldgiftssagen over entreprenøren er vundet af odense letbane, etape 2 er åbnet, timemodellen til odense fra begge sider er opfyldt, og jeg kunne blive ved.

Kæden er kun så stærkt som det svageste led.
Gratis Letbane er nok en dårlig idé. Hvad med istedet start med at BILLETMASKINER på perroner. Det er utrolig at man vil ikke give folk muligheden til at købe billetter på offentlig transport med kontanter. Og gratis offentlig transport kommer kun til få alt for mange kort hop tur på letbanen.

Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:36
Citat fra: Ncard00 Dato  9/12-24, 21:33Odense letbane bliver først for alvor en success, når billetprisen bliver gratis, der er kommet helt styr på støjproblemerne, voldgiftssagen over entreprenøren er vundet af odense letbane, etape 2 er åbnet, timemodellen til odense fra begge sider er opfyldt, og jeg kunne blive ved.

Kæden er kun så stærkt som det svageste led.
Gratis Letbane er nok en dårlig idé. Hvad med istedet start med at BILLETMASKINER på perroner. Det er utrolig at man vil ikke give folk muligheden til at købe billetter på offentlig transport med kontanter. Og gratis offentlig transport kommer kun til få alt for mange kort hop tur på letbanen.

Billetmaksiner er en meget dyr måde at tiltrække passagerer på. De koster mange penge at købe, installere, drifte og vedligeholde og vil blive brugt meget lidt.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 22:02
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:36
Citat fra: Ncard00 Dato  9/12-24, 21:33Odense letbane bliver først for alvor en success, når billetprisen bliver gratis, der er kommet helt styr på støjproblemerne, voldgiftssagen over entreprenøren er vundet af odense letbane, etape 2 er åbnet, timemodellen til odense fra begge sider er opfyldt, og jeg kunne blive ved.

Kæden er kun så stærkt som det svageste led.
Gratis Letbane er nok en dårlig idé. Hvad med istedet start med at BILLETMASKINER på perroner. Det er utrolig at man vil ikke give folk muligheden til at købe billetter på offentlig transport med kontanter. Og gratis offentlig transport kommer kun til få alt for mange kort hop tur på letbanen.

Billetmaksiner er en meget dyr måde at tiltrække passagerer på. De koster mange penge at købe, installere, drifte og vedligeholde og vil blive brugt meget lidt.
Så derfor skal vi begrænse den offentlig transport til at være kun til dem der har en telefon med dansk data og mitid eller rejsekort?

Citat fra: mgameing123 Dato 11/12-24, 15:42
Citat fra: Gustav Hansen Dato 10/12-24, 22:02
Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:36
Citat fra: Ncard00 Dato  9/12-24, 21:33Odense letbane bliver først for alvor en success, når billetprisen bliver gratis, der er kommet helt styr på støjproblemerne, voldgiftssagen over entreprenøren er vundet af odense letbane, etape 2 er åbnet, timemodellen til odense fra begge sider er opfyldt, og jeg kunne blive ved.

Kæden er kun så stærkt som det svageste led.
Gratis Letbane er nok en dårlig idé. Hvad med istedet start med at BILLETMASKINER på perroner. Det er utrolig at man vil ikke give folk muligheden til at købe billetter på offentlig transport med kontanter. Og gratis offentlig transport kommer kun til få alt for mange kort hop tur på letbanen.

Billetmaksiner er en meget dyr måde at tiltrække passagerer på. De koster mange penge at købe, installere, drifte og vedligeholde og vil blive brugt meget lidt.
Så derfor skal vi begrænse den offentlig transport til at være kun til dem der har en telefon med dansk data og mitid eller rejsekort?
Ja. Vi skal forsøge at skabe så bredt et omfagnende samfund som muligt, men der er altså grænser for hvor mange millioner skattekroner man retfærdigt kan bruge på at en meget, meget lille del af befolkningen kan købe en billet med kontanter. I Aarhus' bybusser fjernede man billetautomaterne fordi mindre en 3% af rejsende brugte dem og de kostede en masse penge. Passagertallet i bybusserne er steget, ikke faldet, siden, hvilket er et tegn på at de var af meget lille betydning fra om folk kan og vil benytte den kollektive trafik.

Men mon ikke den nye erstatning af rejsekortet kommer til at løse nogle af de problemer der er for de få. Det kan man da håbe

Citat fra: mgameing123 Dato 10/12-24, 21:36
Citat fra: Ncard00 Dato  9/12-24, 21:33Odense letbane bliver først for alvor en success, når billetprisen bliver gratis, der er kommet helt styr på støjproblemerne, voldgiftssagen over entreprenøren er vundet af odense letbane, etape 2 er åbnet, timemodellen til odense fra begge sider er opfyldt, og jeg kunne blive ved.

Kæden er kun så stærkt som det svageste led.
Gratis Letbane er nok en dårlig idé. Hvad med istedet start med at BILLETMASKINER på perroner. Det er utrolig at man vil ikke give folk muligheden til at købe billetter på offentlig transport med kontanter. Og gratis offentlig transport kommer kun til få alt for mange kort hop tur på letbanen.

Det er også det folk bruger BRT, letbaner, og metro til, korte ture, ikke fra den ene ende til den anden.

Og gratis offentlig transport handler mere om symbolikken og signalværdien, at man prioriterer kollektiv transport meget højt. De fleste bilture er også på meget få kilometer, så hellere flytte disse over i den offentlig transport, og folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Ny passagerrekord hos Odense Letbane
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 12/12-24, 23:41.
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?

Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.

Citat fra: anho Dato 13/12-24, 02:19
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.

Det kan godt være at folk brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.

Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.

Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41
Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette: https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere

5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.

Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.
Mon ikke du blander tingene sammen?

Artiklen i DR fortæller ikke hvorfor folk vælger bilen til småturene.

Sådanne ture kan være alt fra at du står og mangler en pakke smør for at lave aftensmaden færdig og nærmeste smørudsalg ligger 3 km væk.

Skal du gå eller cykle så bliver resten af maden ikke klar eller stærkt forsinket.

Eller du har 2 børn som skal i hver sin retning til aktiviteter og du har ikke lyst til at sende dem ud en blæsende regnfuldt sen eftermiddag i vinterhalvåret på dårlig oplyste veje.

Mange butikker og aktiviteter - på nær i de største byer - ligger ikke længere lige henne om hjørnet.

Men holder vi os til den daglige transport til og fra arbejde / uddannelse så kunne man givet få flere over i kollektiv transport ved at gøre det gratis.

Gå op Sider:[1] 2 3 4
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak