Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07folks største problem med den kollektiv transport lige nu, når der ikke er sporarbejde, og dermed forsinkelser, aflysninger, og togbusser, er st priserne er alt for høje.
Det kan godt være at folk
brokker sig mest over prisen, men det er blevet bevist gang på gang på gang at man ikke får folk ud af bilerne på de korte strækninger ved at gøre offentlig transport gratis. Man kan nok godt argumentere for at prisen er blevet
for høj i Danmark og at dette har en afskrækkende virkning, men så bør man måske bare sænke prisen med 20 % eller deromkring. På korte ture får man ikke noget synderligt ud af at sænke prisen yderligere end det.
Det som i stedet virker på at reducere antallet af korte ture er at gøre bilismen mere besværlig. Færre og smallere vejbaner, flere ensrettede veje, flere lukkede veje, flere busbaner, bredere cykelstier og fortove. Dét er hvordan man kommer de helt korte bilture til livs.
Symbolværdi har værdi hvis det kan påvirke folks adfærd, ellers er det bare et symbol uden værdi. Gratis offentlig transport giver ikke sådan en påvirkning når det kommer til de korte ture. Kun på de længere ture er der en positiv effekt.
Citat fra: Michael Deichmann Dato 12/12-24, 23:41Citat fra: Ncard00 Dato 12/12-24, 23:07De fleste bilture er også på meget få kilometer,
Har du noget dokumentation på den påstand?
Jeg var nysgerrig, så jeg søgte og fandt dette:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/er-vi-magelige-naesten-halvdelen-af-alle-ture-i-bil-er-10-km-eller-kortere5 % af turene er 5 km eller kortere. 40 % er 10 km eller kortere.
Jeg vil ikke umiddelbart mene at det understøtter påstanden.