Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8
Citat fra: Insdel Dato 23/05-24, 16:21Er der slet ikke noget nyt om hvem der vandt udbud på at renovere vognene?

De skal renoveres af Alstom, der også skal forestå godkendelsesarbejdet.
Kilde: DJKs "Jernbanen" nr. 1, februar 2024.

M.v.h.
Niels

Så er det jo spændende hvor længe der går.


Citat fra: mss Dato 23/05-24, 17:13Så er det jo spændende hvor længe der går.

Jf. den citerede kilde ventes vognene i drift i Q4 2025/Q1 2026, og vognene vil få numrene 7763-7769.

M.v.h.
Niels

Unavngivne kilder melder at DSB søger op til 35 ekstra dobbeltdækkervogne til regionaltrafikken (de 7 allerede købte inkl.).

DSB køber yderligere dobbeltdækkere brugt i Tyskland
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 24/05-24, 13:37.
Det samme er tendensen over hele DACH.

Det er billigere at anskaffe DOSTOS end at forlænge perronerne og så vil underste etage passe bedre med 55 cm perronhøjde (selvom DSBs seneste er til 76 cm).

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: LM94 Dato 24/05-24, 12:38Unavngivne kilder melder at DSB søger op til 35 ekstra dobbeltdækkervogne til regionaltrafikken (de 7 allerede købte inkl.).

Kilden hedder nu LM94 😀

Citat fra: Niels Munch Dato 23/05-24, 17:18
Citat fra: mss Dato 23/05-24, 17:13Så er det jo spændende hvor længe der går.

Jf. den citerede kilde ventes vognene i drift i Q4 2025/Q1 2026, og vognene vil få numrene 7763-7769.

Det er også lige lovlig lang tid for et par personvogne der er bygget og bare skal laves om - Alstom kan ikke levere en skid fordi de er håbløst out of date, åbenbart bygges alt med hammer og søm. Er sjovt at et senere bestilt tog fra Siemens når at blive leveret og sat i drift inden...

Nu skal man ikke lige forvente, at godkendelsesarbejdet er klaret fra den ene dag til den anden.

Citat fra: Niels Munch Dato 24/05-24, 19:34Nu skal man ikke lige forvente, at godkendelsesarbejdet er klaret fra den ene dag til den anden.

Det er forhåbentlig ikke grunden til at det tager 1½ år at få 7-8 vogne på skinner.

Citat fra: pjl Dato 24/05-24, 19:31
Citat fra: Niels Munch Dato 23/05-24, 17:18
Citat fra: mss Dato 23/05-24, 17:13Så er det jo spændende hvor længe der går.

Jf. den citerede kilde ventes vognene i drift i Q4 2025/Q1 2026, og vognene vil få numrene 7763-7769.

Det er også lige lovlig lang tid for et par personvogne der er bygget og bare skal laves om - Alstom kan ikke levere en skid fordi de er håbløst out of date, åbenbart bygges alt med hammer og søm. Er sjovt at et senere bestilt tog fra Siemens når at blive leveret og sat i drift inden...

Kravet i udbuddet for ombygningen var fra DSB's side at de skulle kunne indgå i driften fra køreplanskiftet i december 2025. Forventningen fra DSB var at ombygningen ville tage 12 måneder og herefter mindst 6 måneder til godkendelse af ombygningerne hos myndighederne.

Det er heller ikke sådan at Alstom sidder og venter på sådan en ordre kommer i hus, så den skal også passe ind i den øvrige produktion. Dertil skal der bestilles og leveres stumper og det er altså typisk heller ikke noget der ligger på lager til omgående levering.

Anders

Den 26. november 2024 er der indgået kontrakt med Alstom Transportation Germany GmbH om ombygning og homologering af de 7 dobbeltdækkervogne. Kontrakten er indgået uden udbud, da der ikke indkom noget tilbud på udbuddet i 2023. 

Vognene skal være klar til drift i 2027, sandsynligvis først til køreplanskiftet til K28 i december 2027.

Kilde: https://ted.europa.eu/en/notice/-/detail/745200-2024

Mon ikke man på den baggrund er stoppet med at lede efter flere brugte dobbeltdækkervogne - fire år fra køb til idriftsættelse...

Anders

Jo mon ikke...
Det er virkeligt ikke imponerende. Og utroligt at man mente at skulle spilde tid på et udbud pga. renovering af sølle syv vogne.


Citat fra: mss Dato  7/12-24, 23:58Og utroligt at man mente at skulle spilde tid på et udbud pga. renovering af sølle syv vogne.

Er det ikke et lovkrav, når det handler om offentlige institutioner som DSB? Havde det været en rent privat virksomhed, havde man nok ikke gidet.

Citat fra: RasmusD Dato  8/12-24, 00:38
Citat fra: mss Dato  7/12-24, 23:58Og utroligt at man mente at skulle spilde tid på et udbud pga. renovering af sølle syv vogne.

Er det ikke et lovkrav, når det handler om offentlige institutioner som DSB? Havde det været en rent privat virksomhed, havde man nok ikke gidet.

Jo, med mindre der er helt specialle forhold der taler for det (fx at der reelt kun er en mulig leverandør). Der er en minimumsgrænse i beløb, som jeg ikke kan huske her, men det er man formentlig over.

Ja det er så spørgsmålet. Jeg tænker umiddelbart at man som altid har læst EU lovgivningen langt mere rigidt end i noget andet EU land.
I Tyskland f.eks. var der med garanti ikke blevet lavet et udbud på sådan et småprojekt.


Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8

Danske privatbaner

Læs historien om:
Kalvehavebanen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak