Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Møde i transportudvalget
Gå ned Sider:[1] 2 3
I tirsdags var der møde i transportudvalget, hvor der faktisk blev talt om sammentænkning af den kollektive transport:

https://www.ft.dk/aktuelt/webtv/video/20241/tru/td.2091700.aspx?as=1#player

Mvh Vestjyden

Møde i transportudvalget
Af anho. 30/11-24, 22:03.
Meget interessant.

Til dem der ikke har 1½ time: der er indlæg fra IDA og Concito om vigtigheden af at have en overordnet mobilitetsplan i stedet for blot en infrastrukturplan, og af at se på flere faktorer end blot den interne rente/nettonutidsværdien når et projekt skal vedtages. Derudover nogle indlæg fra nogle eksperter fra Norge, Sverige og Wales om deres erfaringer med at ændre beslutningsprocessen når det kommer til infrastrukturprojekter.

Takststrukturændringer blev også nævnt, men selvfølgelig intet nyt. Der var også en smule om hvordan man bedst kan inddrage kommunerne og almindelige mennesker i planlægningsprocessen - noget som svenskerne åbenbart ikke havde tænkt så meget over.

Citat fra: anho Dato 30/11-24, 22:03Meget interessant.

Til dem der ikke har 1½ time: der er indlæg fra IDA og Concito om vigtigheden af at have en overordnet mobilitetsplan i stedet for blot en infrastrukturplan, og af at se på flere faktorer end blot den interne rente/nettonutidsværdien når et projekt skal vedtages. Derudover nogle indlæg fra nogle eksperter fra Norge, Sverige og Wales om deres erfaringer med at ændre beslutningsprocessen når det kommer til infrastrukturprojekter.

Takststrukturændringer blev også nævnt, men selvfølgelig intet nyt. Der var også en smule om hvordan man bedst kan inddrage kommunerne og almindelige mennesker i planlægningsprocessen - noget som svenskerne åbenbart ikke havde tænkt så meget over.
Så kort sagt IDA og Concoto talt med en mur?

Møde i transportudvalget
Af mpp. 1/12-24, 23:37.
Det er nu noget, de har snakket om i mange år og mon ikke der også er nogle politikere, der godt kan se en ide i en ny tilgang. Det er jo svært at forsvare den sidste transportplan når priserne er steget, CO2-budgettet er opbrugt og der er blevet kastet suppe på et maleri.

Citat fra: mpp Dato  1/12-24, 23:37Det er nu noget, de har snakket om i mange år og mon ikke der også er nogle politikere, der godt kan se en ide i en ny tilgang. Det er jo svært at forsvare den sidste transportplan når priserne er steget, CO2-budgettet er opbrugt og der er blevet kastet suppe på et maleri.
Hvilke transportplan? Den til 2035 eller Togfonden?

Møde i transportudvalget
Af mpp. 2/12-24, 11:30.
Citat fra: mgameing123 Dato  2/12-24, 07:52Hvilke transportplan? Den til 2035 eller Togfonden?

Den til 2035. En del af togfondens projekter er kommet med i den og så mangler der jo som bekendt finansiering til resten – også selvom det er det tætteste, vi kommer på en egentligt samlet plan, hvor både infrastruktur og drift er tænkt sammen.

Møde i transportudvalget
Af anho. 2/12-24, 16:17.
Citat fra: mgameing123 Dato  1/12-24, 22:11
Citat fra: anho Dato 30/11-24, 22:03Meget interessant.

Til dem der ikke har 1½ time: der er indlæg fra IDA og Concito om vigtigheden af at have en overordnet mobilitetsplan i stedet for blot en infrastrukturplan, og af at se på flere faktorer end blot den interne rente/nettonutidsværdien når et projekt skal vedtages. Derudover nogle indlæg fra nogle eksperter fra Norge, Sverige og Wales om deres erfaringer med at ændre beslutningsprocessen når det kommer til infrastrukturprojekter.

Takststrukturændringer blev også nævnt, men selvfølgelig intet nyt. Der var også en smule om hvordan man bedst kan inddrage kommunerne og almindelige mennesker i planlægningsprocessen - noget som svenskerne åbenbart ikke havde tænkt så meget over.
Så kort sagt IDA og Concoto talt med en mur?

Nej, det var politikere der gav forordet til mødet, og de talte også om vigtigheden af at få noget i denne retning gennemført. Det var trods alt også politikere der havde arrangeret mødet til at begynde med, som jeg forstod det.

Lidt stereotypt var der under spørgerunden en venstrepolitiker der spurgte ind til hvordan man kan forbedre samkørsel som løsning. Men der virkede under alle omstændigheder til at være oprigtig interesse i at ændre beslutningsprocessen.

Mødet handlede ikke om offentlig transport, og ingen specifikke infrastrukturprojekter blev omtalt. Det omhandlede tilgangen til mobilitetsplanlægning på et mere overordnet niveau.

Citat fra: anho Dato  2/12-24, 16:17
Citat fra: mgameing123 Dato  1/12-24, 22:11
Citat fra: anho Dato 30/11-24, 22:03Meget interessant.

Til dem der ikke har 1½ time: der er indlæg fra IDA og Concito om vigtigheden af at have en overordnet mobilitetsplan i stedet for blot en infrastrukturplan, og af at se på flere faktorer end blot den interne rente/nettonutidsværdien når et projekt skal vedtages. Derudover nogle indlæg fra nogle eksperter fra Norge, Sverige og Wales om deres erfaringer med at ændre beslutningsprocessen når det kommer til infrastrukturprojekter.

Takststrukturændringer blev også nævnt, men selvfølgelig intet nyt. Der var også en smule om hvordan man bedst kan inddrage kommunerne og almindelige mennesker i planlægningsprocessen - noget som svenskerne åbenbart ikke havde tænkt så meget over.
Så kort sagt IDA og Concoto talt med en mur?

Nej, det var politikere der gav forordet til mødet, og de talte også om vigtigheden af at få noget i denne retning gennemført. Det var trods alt også politikere der havde arrangeret mødet til at begynde med, som jeg forstod det.

Lidt stereotypt var der under spørgerunden en venstrepolitiker der spurgte ind til hvordan man kan forbedre samkørsel som løsning. Men der virkede under alle omstændigheder til at være oprigtig interesse i at ændre beslutningsprocessen.

Mødet handlede ikke om offentlig transport, og ingen specifikke infrastrukturprojekter blev omtalt. Det omhandlede tilgangen til mobilitetsplanlægning på et mere overordnet niveau.

Der blev dog spurgt ind til blandt andet en fem fingers plan i Aarhus området, talt om vigtigheden i at kollektiv transport skulle afhjælpe trængslen. Kollektiv transport indgår i mobilitet. Mødet blev vidst nok afsluttet med ord om kollektiv transport...

Mvh Vestjyden

Møde i transportudvalget
Af mpp. 2/12-24, 21:19.
Man kan nok forvente, at en samlet plan for mobilitet samlet set vil tippe balancen over mod kollektiv transport og cyklisme. Der er en del inerti i denne her slags beslutninger, specielt når man planlægger en motorvej i 2-3 stadier (som til Hillerød og Frederikssund) – så kan man altid finde pengene og motorvejene er i forvejen tilsluttet det øvrige motorvejsnet. Det er noget andet med supercykelstier eller letbaner, hvor business casen er afhængig af nybyggeri i letbanekorridoren.

Selv Dansk Industri er jo ude og tale om mere og bedre kollektiv transport. Karsten Lauritzen, der er tidligere skatteminister for Venstre og nu direktør for DI Transport, skrev lidt kækt på Linkedin, at det var sjovt SVM-regeringen ikke i deres finanslov havde afsat penge til kollektiv transport og cyklisme, når nu der er kommunalvalg næste år og SVMs vælgere i de store byer netop siver til de partier, der taler om kollektiv transport og cyklisme (dvs Å, Ø, SF)

Citat fra: mpp Dato  2/12-24, 21:19Man kan nok forvente, at en samlet plan for mobilitet samlet set vil tippe balancen over mod kollektiv transport og cyklisme. Der er en del inerti i denne her slags beslutninger, specielt når man planlægger en motorvej i 2-3 stadier (som til Hillerød og Frederikssund) – så kan man altid finde pengene og motorvejene er i forvejen tilsluttet det øvrige motorvejsnet. Det er noget andet med supercykelstier eller letbaner, hvor business casen er afhængig af nybyggeri i letbanekorridoren.

Selv Dansk Industri er jo ude og tale om mere og bedre kollektiv transport. Karsten Lauritzen, der er tidligere skatteminister for Venstre og nu direktør for DI Transport, skrev lidt kækt på Linkedin, at det var sjovt SVM-regeringen ikke i deres finanslov havde afsat penge til kollektiv transport og cyklisme, når nu der er kommunalvalg næste år og SVMs vælgere i de store byer netop siver til de partier, der taler om kollektiv transport og cyklisme (dvs Å, Ø, SF)

Det beskrives også at trængslen især opstår når der køres fra provinsen og ind i byerne og modsat. Derfor er det vigtigt med sammentænkning mellem land og by

Mvh Vestjyden

Møde i transportudvalget
Af mpp. 2/12-24, 22:33.
Citat fra: vestjyden Dato  2/12-24, 22:11Det beskrives også at trængslen især opstår når der køres fra provinsen og ind i byerne og modsat. Derfor er det vigtigt med sammentænkning mellem land og by

Helt sikkert! Der kan også ske en forskydning, hvor byerne samlet set løber med pengene til busdrift selvom det måske er billigere at satse på cyklisme og så i stedet sende nogle busser ud på landet, hvor afstandene er for lange til at cyklen kan give mening. Mange busstopsteder kunne nok have flere påstigere, hvis man havde ordentlige cykelforhold.

Møde i transportudvalget
Af anho. 2/12-24, 23:03.
Citat fra: mpp Dato  2/12-24, 22:33
Citat fra: vestjyden Dato  2/12-24, 22:11Det beskrives også at trængslen især opstår når der køres fra provinsen og ind i byerne og modsat. Derfor er det vigtigt med sammentænkning mellem land og by

Helt sikkert! Der kan også ske en forskydning, hvor byerne samlet set løber med pengene til busdrift selvom det måske er billigere at satse på cyklisme og så i stedet sende nogle busser ud på landet, hvor afstandene er for lange til at cyklen kan give mening. Mange busstopsteder kunne nok have flere påstigere, hvis man havde ordentlige cykelforhold.

Man kommer formentlig til at satse mere på cyklisme i byerne ved at bruge billetpriserne som incitament. På Sjælland kommer rejser på 1 eller 2 zoner til at blive 2 kroner dyrere til januar, mens længere ture bevarer deres nuværende pris.

Oplæggene til omlægning af takststrukturen peger mod noget tilsvarende: langt færre zoner end på nuværende tidspunkt, korte rejser skal være dyrere og lange rejser skal være billigere. IDA har for nyligt lavet et forslag hvor der indføres grænser i Storebælt og på færgeruten til Bornholm; alle rejser der ikke krydser en af disse to grænser skulle så koste 29 kroner, og alle rejser der krydser en grænse ville skulle koste 200 kroner. Dette ville også tilskynde folk til at tage det offentlige på de lange strækninger, men til at cykle mere på de kortere ture.

Det vil dog gøre korte ture meget dyre i Danmark. Den eneste by i Europa jeg kender som har dyrere "grundpris" på offentlig transport er München, hvor den billigste zonebillet så vidt jeg husker koster omkring 30 kroner.

Møde i transportudvalget
Af mpp. 3/12-24, 00:06.
Problemet ved at gøre en korttursbillet dyrere er, at det ikke i sig selv giver bedre cykelforhold og at mange qua zonesystemet har den korte bustur "inkluderet" i deres togbillet. Det giver så en mærkelig situation, hvor folk, der alligevel skal med toget, kan tage bussen få stop til/fra toget, mens man prøver at presse lokalrejser over på cyklen.

Jeg er med på, at der er nogle eksperter, der synes det er smart at fokusere priserne til at tilskynde lange rejser, men for transportministeren virker det mere som et figenblad af en udnskyldning for at lade priserne stige og det er lige det modsatte af, hvad der skal til at lokke folk over i den kollektive transport. Når der så samtidig bliver cherry-picket i udledningsdata for buskørsel i stedet får man let fornemmelsen af, at det politiske system (der jo har valgt en minister fra venstre som transportminister) egentligt bare synes at den kollektive transport er besværlig at forholde sig til.

Det er ærgerligt, at det er den historie, der når bredest ud. Jeg synes det er virkeligt behageligt at køre med de nye elektriske busser og at det er herligt, at man kan droppe diesel i busdriften år før man havde planlagt det. Man kunne have ladet det være brandet, men nu er det prisstigninger i stedet.

Forslaget er faktisk ikke IDAs men Hjalmar Christiansens. Han er trafikforsker ved DTU og lancerede det ved et arrangement i IDA sidste år.

Og det er ikke noget som transportministeren eller andre politikere så langt har købt ind på, så ingen grund til at skælde ud på ham, endnu i hvert fald. Forslaget blev heller ikke nævnt direkte på mødet, kun behovet for en takstreform, men det kører altså rundt i fagkredse.

Modellen er heller ikke ment som en spareøvelse. I udgangspunkt er det provenuneutralt, men det kommer alt sammen an på hvor mange færre der bliver af de korte rejser, som i dag antalmæssigt udgør den store del, og også hvor mange grupper, man synes man er nødt til at give rabatter til - pensionister og handicappede, som måske ikke kan cykle, skolebørn etc. Man bliver også nødt til at flytte rundt på nogle driftspenge, når der bliver færre passagerer i bybusser og flere i tog og rutebiler.

Til gengæld skulle det gerne give flere passagerkilometer - altså mere transport - for pengene og mindre trængsel på indfaldsvejene til de store byer. Samtidig vil det gøre det super enkelt for passagererne at overskue prisen for deres rejser.

München kender jeg ikke, mne det svarer en del til det man har gjort i Stockholm, hvor man har gjort hele lenet til én stor zone. Der bor ca lige så mange mennesker som på Sjælland. I Skåne, som arealmæssigt er større end Sjælland har man tre zoner, som hvis man kører på deres app er gjort flydende, så det snarere er tre taksttrin alt efter hvor langt man rejser.

Hjalmar C kaldte det selv et radikalt forslag, og jeg hørte det måske mere som en illustration af, hvor langt man faktisk kan gå, hvis politikerne virkelig vil lave noget om, end en helt grydeklar model.

Personligt, så synes jeg det er om ikke andet forfriskende. Om det er fornuftigt at gå så langt, er jeg ikke helt sikker på, men jeg er i hvert fald sikker på, der skal gøres noget for at rydde op i det nuværende rod af takstzoner mv.

Møde i transportudvalget
Af mpp. 3/12-24, 12:06.
Nu søgte jeg lige på hvad vores transportminister har sagt om prisstigningerne. Her er han i Politiken (muligvis bag betalingsmur) 5. februar i år, hvor han siger, at takststigninger på de korte rejser netop er for at få folk til at cykle mere og i øvrigt foregriber en senere takstreform: https://politiken.dk/danmark/politik/art9737932/Bus-og-metro-skal-v%C3%A6re-s%C3%A5-dyrt-i-K%C3%B8benhavn-at-folk-bliver-ved-med-at-cykle

Nu bliver det så dyrere igen og igen er det de korte rejser, der er særligt udset til at blive dyrere – med mindre man altså kombinerer en kort bustur med en mellemlang togrejse, i hvilket tilfælde man kan nøjes med prisstigningen på den mellemlange togrejse.

Det er muligt (faktisk overvejende sandsynligt), at ideen om især at hæve prisen på de korte rejser for at få flere til at cykle ikke er udtænkt af transportministeren, men det betyder ikke, at han ikke er løbet med ideen. "Jo jo, der er da nogle prisstigninger, men vi gør det faktisk for at understøtte cyklismen i København" siger den vestjyske lastbilmekaniker og vupti er prisstigningerne ikke udtryk for manglende politisk prioritering af den kollektive transport men i stedet omsorg for cyklisterne.

Gå op Sider:[1] 2 3

DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak