Citat fra: Gustav Hansen Dato 2/12-24, 16:44Citat fra: Trainee Dato 2/12-24, 16:15Citat fra: Gustav Hansen Dato 2/12-24, 15:56Citat fra: Trainee Dato 1/12-24, 23:14Citat fra: Gustav Hansen Dato 1/12-24, 22:32Citat fra: mgameing123 Dato 1/12-24, 22:10Citat fra: Gustav Hansen Dato 1/12-24, 21:27Citat fra: mgameing123 Dato 29/11-24, 20:28Jeg synes dette rejsekort på mobil er en dum koncept. den gamle idé om at erstatte fysisk rejsekort med mobilrejsekort er noget af en møg løsning. Jeg vil gerne kunne have adgang til det offentlig transport uden at skal oplade min telefon. Rejsekort på app skal kun være en supplement til det nuværende løsning og ikke en erstatning.
Rejsekort på mobilen er heller ikke alene erstatningen for det fysiske rejsekort. Man arbejder allerede på udbuddet til den andel halvdel af erstatnignen:
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/rejsekort-appen-faar-nu-et-alternativ-brug-kreditkort-til-tjekke-ind
Det er godt de beholder rejsekort kortet.
Det tror jeg ikke man kan kalde det. Som jeg har forstået det så bliver det ikke en check ind-check ud løsning som rejsekortet. Det bliver vist mere som en billetmaskine som man ikke kan bruge kontanter i. Og som ikke printer billeten ud på papir. Den gemmer bare data'en på betalingskortet.
Jeg vil nu tage alt den information med mere end bare et gran salt. Det meste af detaljerne er rygter. Det er bare det jeg har hørt.
En ting er sikkert: Rejsekortet som vi kender det udfases når den nye løsning og appen er helt på plads
Det var den oprindelige plan, men det er blevet ændret til at være meget lig det eksisterende Rejsekortsystem:
https://ing.dk/artikel/rejsekort-skrotter-de-blaa-standere-snart-kan-du-tjekke-ind-med-kreditkort
https://pro.ing.dk/mobilitytech/artikel/rejsekort-med-klar-besked-i-fremtiden-kan-du-checke-ind-med-kreditkortet
Jeg har desværre ikke adgang til ing.dk, så jeg kan ikke læse det.
Sjovt hvis man er gået fra den tidligere plan for så bare at genskabe rejsekortet. En af de primære årsager til man ville af med Rejsekortet er jo at man gerne vil slippe for alle udgifterne forbundet med at have rejsekortstandere over det hele. Der er ikke meget at spare ved at lave et system der er det samme koncept, minus det særskilte kort.
Jo, det er der. Appen er hovedløsningen, så der er brug for væsentligt færre standere - kun til de få der enten ikke kan eller ikke vil bruge appen. Man kunne også bare lade være med at tilgodese dem, men folk tænker ikke over hvor mange danskere der f.eks. slet ikke har en smartphone. Hint: flere end du tror.
Derudover bliver både udstyr og backend væsentligt billigere end i dag. Dertil mere funktionalitet, så som brug af betalingskort. Man kommer også til at kunne bruge et kort til formålet, altså et "Rejsekort".
Men vigtigst af alt: Det eksisterende system skulle alligevel erstattes, da det er teknisk forældet.
Vil der være behov for væsentligt færre standere? Der skal vel være mindst to, en til check ind og en til check ud. Jeg har indtrykket at der i forvejen ikke er mere end det i mange busser og på mange stationer som det er i dag. Hvis der er flere er der en god grund til det, typisk mange passagerer eller flere ind/udgange. Det ændre sig vel ikke synderligt med det nye system. Så hvad spare man der?
Godt hvis man spare penge på backend osv. Systemet skal have en lang levetid (sammenlignet med rejsekortet) for at indtjene sine etablerings og indkøbsudgifter. At det eksisterende rejsekortsystem er teknisk forældet er vel noget man har besluttet. Hvad stopper dem fra at bevare det som det er i dag? Altså ud over ønskerne om flere funktioner.
Planerne for antal standere er vist ikke offentliggjort endnu, så det vil jeg ikke udtale mig om. Men der er behov for væsentligt færre standere som resultat af at der er væsentligt færre som kommer til at bruge dem (vurderet til 10% af Rejsekortbrugere). Og jo, de fleste stationer har mange flere end to standere, og busserne har da vist også mindst 3. Derudover endnu dyrere Rejsekortautomater og "Check Ind Ekstra"-standere, som der også kommer en ny og billigere løsning på.
Du kan godt kalde det en beslutning at systemet er forældet, men det er ikke trafikvirksomhedernes. Det er leverandørerne som stopper med support af de forskellige komponenter i systemet, som dermed alligevel skal erstattes løbende. Selvfølgelig er der nogle etableringsomkostninger, men drift, vedligehold og support er dyrere. Softwarevedligehold er også dyrt, især når softwaren er specialiseret og gammel. Du skal hellere se indkøb af et sådant system som et abonnement, end en engangsomkostning.
Jeg tror det hele vil give mere mening, når flere detaljer er offentliggjort. Der er en masse jeg gerne ville fortælle, men som ikke er offentliggjort. Og så kan jeg virkelig anbefale at købe adgang til Ingeniøren for at læse artiklerne - ligesom de fleste medier i dag er de lidt sensationelle og ukorrekte, men de giver god indsigt i planerne.