Citat fra: Thom32 Dato 30/11-24, 20:43Hvorfor er det egentlig besluttet at de kun skal køre til Tinglev? Hvorfor ikke til en større by eller større knudepunkt? Eksempelvis Lunderskov, Kolding eller Fredericia?
Nu har jeg ikke den planlagte køreplan, men du har 2 muligheder:
Enten kører du 1 tog hver 2. time Hamborg <-> Flensborg <-> Fredercia <->
og et andet tog hver 2. time Sønderborg <-> Kolding <-> København, så stationerne mellem Tinglev og Vojens får timedrift, som du ca. har i dag.
Alternativt, som er den løsning som det ligner at transportministeriet planlægger:
Et tog hver time Sønderborg <-> København, og det tog der kører mellem Hamborg <-> Flensborg en gang i timen bliver så forlænget til Tinglev, optimalt set som et timet skift. Herved har stationerne mellem Tinglev og Vojens samme driftsmønster, mens at du nu har muligheden for at komme til Sønderborg og Flensborg hver time i stedet for hver anden.
Der er her tydelige fordele ved at have muligheden for at tage toget til både Sønderborg og Flensborg en gang i timen, så denne løsning er valgt. [1]
Det er i hvertfald tanken, der er et par enkelte problemer. Det primære er køretiden Tinglev <-> Sønderborg. Den ligger i dag på 31 minutter. Det er et problem da man helst ville have en "knude" i Tinglev hvor at togene mødes et fast minuttal hver time, for at tillade skift fra Flensborg -> København og København -> Flensborg (og Flensborg -> Sønderborg), uden betydelige ventetider. Det er her hvor at noget tilpasset infrastruktur ville tillade denne køreplansstruktur virker godt, men den infrastruktur mangler for nuværende.[2]
[1]: Dette kunne også løses med "Shuttles", en køreplan hvor at du har tog hver anden time til Flensborg og Sønderborg, men du så har korte løb mellem Tinglev <-> Sønderborg, og Tinglev <-> Flensborg, så du når samme mulighed for en gang i timen, men med muligheden for at køre direkte. Denne mulighed er højst sansynligvis blevet fravalgt af 2 årsager: politisk bliver flere direkte tog til Sønderborg prioriteret højere end til Flensborg, og
NAH.SH's tog kan kun køre 160 km/t, og vil derfor ikke passer perfekt ind i danske køreplanen, når de kommer længere ind i landet.
[2]: For eksempel så vil en køretid på 25 minutter mellem Sønderborg og Tinglev muliggøre at man kan nå at vende togsættet i Sønderborg, for billigere drift, samtidigt med at man så også opretter en knude i Sønderborg, der gør det muligt at tilrettelægge busser for de personer der rejser videre til Als.
Et andet eksempel på manglende infrastruktur er Tinglev station, som er en standard banedanmark station. Problemet ligger i at en god del passagere skal over en gangbro for at skifte tog. Dette resultere i at der med høj sansynlighed kommer til at være kø til elevatoren, og at folk derved misser deres forbindelse, når de på tidspunkter med mange passagere står i kø bagefter andre der har store kuffeter, barnevogne osv. Denne observation kan man for eksempel foretage sig når man er i Schweiz, hvor at de på næsten alle skiftestationer har fodgængertunneller, i stedet for broer, og disse tunneller har ramper i tillæg til elevatorer. Fordi hvis du skal have folk til at skifte fra 1 platform til en anden på 4-5 minutter kan du ikke få alle igennem en elevator.