Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nye signaler "spild af penge"?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4]
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 15:06
Citat fra: vollensir Dato 28/11-24, 14:46Ja hurra for udviklingen og ERTMS, mindes ikke så store og omfattende problemer med de gamle signaler, selv om der ikke kunne gives grønt lys. Kunne der stort set altid kørers tog alligevel....

Ja jeg synes nu også det er trist, at det er blevet så omstændigt at "trille" til nærmeste station, så passagererne i det mindste kan komme ud (og eventuelt videre ved egen hjælp).

Jeg har selv prøvet det i Lokaltog, under et af de (mange) nedbrud på det sjællandske system. Det er bestemt ikke optimalt at være indespærret i en Lint uden toilet i flere timer - det var i myldretiden, så der var også stående passagerer. Skal passagererne bare tisse i bukserne eller i et hjørne af toget foran alle andre?

Også denne gang kan vi læse om tog, der er strandet mellem to stationer og har været det siden fejlen sket lidt i 13.

Hvorfor er det så svært, ja nærmest umuligt, at trille toget i meget lav fart til nærmeste perron? I gamle dage kunne man køre "på sigt" med maks 40 km/t? Bare det at toget triller med 5-10 km/t fremad er langt bedre end blot at holde stille.

Man kan køre ved hjælp af en driftsinstruks i tilfælde af nedbrud, dog kun 25 km/t. Men jeg er helt enig, der gøres ikke nok for at hjælpe dem der sidder fast i toget. Og så kan man jo tage diskussionen om det er fair man indespærrer folk i et tog uden toilet og vand.

Nye signaler "spild af penge"?
Af vollensir. 28/11-24, 15:20.
Seneste redigering: 28/11-24, 15:26 af vollensir
Har kendskab til et IC- tog der holdt 200-300 meter fra perronen i Gødstrup nord for Herning, da systemet også gik ned igen igen. Der kunne ikke gives tilladelse til at lokoføren gik i den anden ende og kørte tilbage til Gødstrup, til trods for der hverken skulle passeres overkørsler, sporskifter m.m. Trafiklederen kunne/ville ikke give tilladelse til det kunne lade sig gører.

Held i uheld var det et DSB-tog med 2 virksomme toiletter, og en servicemindet togfører der sørgede for at alle passagerne fik tilbudt kaffe/te eller én vand i den tid toget holdt og ventede...

Jeg kan kun sige. Modigt at lægge alle sine æg i en kurv uden backup mulighed.
Den var ikke gået i min tid.

Nye signaler "spild af penge"?
Af tgsen. 28/11-24, 17:11.
Af uddannelse er jeg datalog.

Dataloger der programmerer real-time systemer kender til

https://en.wikipedia.org/wiki/Dining_philosophers_problem

Det gør ingeniører i reglen ikke.

Samtidig betragter ingeniører datalogi som en slags fransk grammatik, dvs. noget ingen ingeniør behøver beskæftige sig med.

Derfor, når det system de har programmeret, går ned med deadlock, vil de lede efter en hardware fejl.

Det kan de få megen tid til at gå med.

På et eller andet tidspunkt vil den 257ende restart undgå at gå i deadlock. Så er problemet løst, iflg. ingeniørerne. Indtil den næste "hardwarefejl".

Nye signaler "spild af penge"?
Af ivar. 28/11-24, 17:38.
Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.
Hvilket vel sådan set kun gør problemet endnu mere interessant at lære af? Iøvrigt også for aktører i andre sektorer - vi lever i en tid hvor kritisk infrastruktur* viser sig at være mere sårbar end man måske gik og troede, og så kan en irriterende (men iøvrigt uden konsekvenser for liv og lemmer) begivenhed som denne vise sig også at være lidt nyttig.

* EU's klassifikation of kritisk infrastruktur indeholder transport i al almindelighed, herunder naturligvis jernbaner

Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC? TDCs kommunikationschef understreger ellers, at de ikke har grund til at tro, at de to ting hænger sammen.

Men selvfølgelig bliver det ikke bedre af, at kommunikationen folk imellem bliver besværliggjort af TDCs fejl.

Nye signaler "spild af penge"?
Af tgsen. 28/11-24, 18:41.
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.
https://politiken.dk/danmark/art10184017/Stort-nedbrud-p%C3%A5-TDCs-mobilnet-rammer-hele-landet
"»Vi har ingen grund til at tro, at det er et hackerangreb. Der er formentlig tale om en opdatering, som har forstyrret mobilnetværket«, siger han [TDC's kommunikationschef] til Politiken"

Altså en softwarefejl.

Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 18:10
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC? TDCs kommunikationschef understreger ellers, at de ikke har grund til at tro, at de to ting hænger sammen.

Men selvfølgelig bliver det ikke bedre af, at kommunikationen folk imellem bliver besværliggjort af TDCs fejl.

Jeg mener ikke noget. Du forsøger at tillægge mig en mening, jeg ikke har givet udtryk for. Knebet står på side 1 i manualen for politiske ungdomsorganisationers talerkursus.

Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 19:10
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 18:10
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC? TDCs kommunikationschef understreger ellers, at de ikke har grund til at tro, at de to ting hænger sammen.

Men selvfølgelig bliver det ikke bedre af, at kommunikationen folk imellem bliver besværliggjort af TDCs fejl.

Jeg mener ikke noget. Du forsøger at tillægge mig en mening, jeg ikke har givet udtryk for. Knebet står på side 1 i manualen for politiske ungdomsorganisationers talerkursus.

Næ jeg forsøger ikke at tillægge dig noget. Men jeg forsøger at forstå, hvad det var du skrev, og hvad vi skulle bruge det til.

Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 19:23
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 19:10
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 18:10
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC? TDCs kommunikationschef understreger ellers, at de ikke har grund til at tro, at de to ting hænger sammen.

Men selvfølgelig bliver det ikke bedre af, at kommunikationen folk imellem bliver besværliggjort af TDCs fejl.

Jeg mener ikke noget. Du forsøger at tillægge mig en mening, jeg ikke har givet udtryk for. Knebet står på side 1 i manualen for politiske ungdomsorganisationers talerkursus.

Næ jeg forsøger ikke at tillægge dig noget. Men jeg forsøger at forstå, hvad det var du skrev, og hvad vi skulle bruge det til.

Du må lige forklare hvordan jeg skal forstå dette: Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC?

Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 20:09
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 19:23
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 19:10
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 18:10
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC? TDCs kommunikationschef understreger ellers, at de ikke har grund til at tro, at de to ting hænger sammen.

Men selvfølgelig bliver det ikke bedre af, at kommunikationen folk imellem bliver besværliggjort af TDCs fejl.

Jeg mener ikke noget. Du forsøger at tillægge mig en mening, jeg ikke har givet udtryk for. Knebet står på side 1 i manualen for politiske ungdomsorganisationers talerkursus.

Næ jeg forsøger ikke at tillægge dig noget. Men jeg forsøger at forstå, hvad det var du skrev, og hvad vi skulle bruge det til.

Du må lige forklare hvordan jeg skal forstå dette: Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC?

Jeg personligt læser din udtalelse som "Man (folk i forum) har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne (altså alle BRS instanser er påvirket) - skyldes fejl på TDC's netværker (BaneDanmarks signalsystem er gået ned, fordi TDC's system er gået ned)."

Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 20:09
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 19:23
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 19:10
Citat fra: Togiudlandet Dato 28/11-24, 18:10
Citat fra: ivar Dato 28/11-24, 17:38Man har selvfølgelig noteret sig, at problemerne - som også rammer beredskaberne - skyldes fejl på TDCs netværker.

Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC? TDCs kommunikationschef understreger ellers, at de ikke har grund til at tro, at de to ting hænger sammen.

Men selvfølgelig bliver det ikke bedre af, at kommunikationen folk imellem bliver besværliggjort af TDCs fejl.

Jeg mener ikke noget. Du forsøger at tillægge mig en mening, jeg ikke har givet udtryk for. Knebet står på side 1 i manualen for politiske ungdomsorganisationers talerkursus.

Næ jeg forsøger ikke at tillægge dig noget. Men jeg forsøger at forstå, hvad det var du skrev, og hvad vi skulle bruge det til.

Du må lige forklare hvordan jeg skal forstå dette: Så du mener fejlene på Banedanmarks signalsystem skyldes TDC?

Du skal forstå det som et spørgsmål a la "er det dét her du mener". Og du har jo allerede svaret, at du ikke mente noget, selvom jeg nok havde forventet en forklaring på, hvad du så ville med indlægget.

Det kan være svært at forstå tekst korrekt, det indrømmer jeg, og jeg forstod dit første indlæg som: Signalsystemet virker ikke fordi TDC har fejl på deres net. Det var bare det jeg ville have opklaret.

Men jeg forstod godt din efterfølgende uforskammethed 😜

Nye signaler "spild af penge"?
Af hj. 28/11-24, 20:35.
Citat fra: tgsen Dato 28/11-24, 17:11Dataloger der programmerer real-time systemer kender til

https://en.wikipedia.org/wiki/Dining_philosophers_problem
Jep, hejs semaforen, det virker  :)
/hj

Nye signaler "spild af penge"?
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 28/11-24, 21:21.
Citat fra: hj Dato 28/11-24, 20:35
Citat fra: tgsen Dato 28/11-24, 17:11Dataloger der programmerer real-time systemer kender til

https://en.wikipedia.org/wiki/Dining_philosophers_problem
Jep, hejs semaforen, det virker  :)
/hj
Den kendte jewg ikke, men nu er jeg også ingeniør :-)

Indgår der intet af TDCs net i det nye signalsystem? Jeg er med på at Banedanmark har masser af fiber langs skinnerne, og også at GSM-R som udgangspunkt ikke driftes af TDC eller har noget med TDC at gøre, men der er jo et stort en-gros marked med fiberkapacitet, og en vaks medarbejder kunne måske have været fristet til en forbindelse, hvor TDCs tilbud var bedre end BDKs eget fibernet.
Selv om det (mest) har været TDCs mobilnet man har hørt om var ramt, så har 112 bl.a. været ramt. Idag kører al kommunikation i TDCs net digitalt, og du kan ikke "se" hvad der er datatrafik og tale. Det hele er 1 taller og nuller. Og andre organisationers trafik, der har købt sig ind i TDCs net kører sammen med deres egen (der er mekanismer der sikrer at det ikke  rodes sammen). Så HVIS der lige er en forbindelse for eksempel ned til "tønden" i Fredericia hvor det viste sig opportunt at bruge en TDC forbindelse, ja, så ER der en sammenhæng.

Gå op Sider: 1 2 3 [4]

Jernbanebøger

Der kommer flere tog

Der kommer flere tog. Pris 270 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak