Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 19:11Tgsen
Tænker vi kort svaret lidt kortere.
Udover en boret og lang tunnel ved HH - det er for dybt og ujævne til en sænketunnel - så ville du lave en højhastighedsbane til København og nu en ny bane over Hillerød til Roskilde til godstog.
Det bliver dyrt og betyder stadig med en forventer fordobling af godsmængden frem mod 2050 - og givet endnu mere i de følgende 50 år - trafikafviklingsudfordringer - langt ord! - mellem nu Roskilde og ned til min. Næstved hvis du vil have hurtige internationale passagertog og endnu flere godstoge.
En 100 km sænketunnel med 3 rør er ganske givet både billigere og langt mere funktionel end din dyre løsning.
Hvis Danmark måtte være bekymret for at tabe penge på manglende indtægter fra godstog som i mindre omfang ville køre via Femern- så kunne man deltage i mit tunnelprojekt.
Skanska analyserede groft denne ide til at koste 90mia kr i 2013 (
https://ing.dk/artikel/sverige-bestiller-forundersoegelse-af-100-km-lang-tunnel-direkte-til-tyskland) - det er (meget groft) i 2024 priser:
Jordarbejdsindeks ift 2013 - 100 til 136
Betonkonstruktionsindekse ift. 2013 - 102 til 137
Jernkonstruktionsindekse ift. 2013 - 102 til 140
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/erhvervsliv/byggeri-og-anlaeg/indeks-for-byggeri-og-anlaegLad os sige arbejdet er fordelt 20/60/20 svarer det til en forøgelse i indekse på fra (100*0,2+102/*0,6+102*0,2)/3=104 til (136*0,2+137/*0,6+140*0,2)/3=137.
Dvs at de 90mia i 2013 svarer til 121mia kroner i dag.
Tænker vi kan lave rigtig mange togbaner og tunneler i Danmark til sådan en pris (selvfølgelig er dette projekt ikke finansieret af Danmark, men sverige og/eller Tyskland
Ikke fordi jeg nødvendigvis er imod det, da mindre godstog i DK betyder mere rettidige toge, men det virker usandsynligt.