Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Gamle tanker om 2-system S-tog
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Citat fra: Mads Dato I dag 08:40I risikovurderingen skal man også huske, at hvis S og Fjern er fælles systemer, så står alt stille ved fejl på f.eks. signal- eller strømsystemer.

I dag er det oftest enten eller.

I dag er en fjernbane forsyningstation opbygget med to transformatorer, der hver kun kører maksimalt 50% af belastningen.
Skal den ene trafo da ud til vedligehold, kan den anden nu forsyne begge strømsektioner, og har nu 100% belastning.

Skal begge transformatorer ud til vedligehold, da er det nabostationerne, der nu med 100% belastning forsyner køreledningen tilhørende den defekte forsyningsstation.

Alene dette gør at forsyningssikkerheden er meget høj.

---

Men S-banens forsyningsstationer på Htå - Ro, Hl - Hg og på Eksprestunnelen behøver ikke samtidig at forsyne fjernbanen, hvorved man opnår en højere grad af redundans.

De behøver da ikke at dele fælles systemer, men alene teknisk ens systemer for kørestrøm.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: mss Dato 23/11-24, 19:47Hvorfor? Det er jo ikke sådan at man udskifter alt med jævne mellemrum. Man fornyer selvfølgelig komponenter undervejs.
Men ikke hvis man vil ændre til et andet strømsysten, så skal hele skidtet skiftes på en gang.
Jeg forstår stadig ikke hvorfor nogle mener at S-banen skal ændres. Det er simpelthen spild af penge.

Som nævnt før kræves der også andre sikkerhedsafstande ved 25 kV. Altså kæmpe ombygning uden væsentlige fordele.

At ændre strømsystem kan ske over mange år, når togene kan håndtere både 1650 V og 25 kV.

De ældste dele af kørestrømsanlægget er fra 1940 og 50'erne, hvilke nok trænger til fornyelse af både kørestrøm og strømforsyning.

At sætte nyt anlæg op med fjernbanens gamle anlæg (160 km/t), er næppe mange % dyrere end S-banens nyeste systemer, for de to systemer er 90% identiske vedrørende komponenter.
De 10% er isolatorerne, der for S-banen er 1/4 kortere end fjernbanens isolatorer.
Men sådant et stykke keramik er vel maks 500 Kr. per styk, og da arbejdslønnen er betydeligt større, er forskellen reelt minimal.

Naturligvis er der broer, hvor sikkerhedsafstanden kan være for lav, men dette burde ikke vælte læsset økonomisk.

Det er måske ikke en fordel at 25 kV forsyningsstationer kan placeres med 50 km afstand x 20 mio. Kr. kontra 1650 V forsyningsstationer per 6-7 km x 40 mio. Kr.?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider: 1 2 [3]
Billige jernbane T-shirts

DSB ME 1515

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak