Citat fra: dysharmonica Dato I dag 00:39Suk ... vi nåede ikke engang ind på side 2, før nogen omtale af København kom ind på "Hvorfor får byen alle midlerne"
Det gør vi ikke. Vi har projekterne med det højeste investeringsafkast (fordi næsten halvdelen af landet bor i et lille område), og vi får absolut intet, når det kommer til transit. (beklager - vi får motorvejsudvidelse og østlig vej ring, ingen af dem ønsker vi).
Det her handler ikke om byen vs Jylland. Det handler om at skabe bedre transit for os alle. Jylland har ikke bedre transit, fordi Jylland stemmer på partier, der bliver ved med at skære i den offentlige transport på Jylland (se bare vores supersøde og betænksomme nuværende transportminister). Glem aldrig, at de politiske partier, vi stemmer meget på i København, også kæmper for mere offentlig transport i Jylland.
Kan vi nu tale om artiklen? Det er fjollet, og det inkluderer en masse metrolinjer, der næsten ikke har nogen chance for nogensinde at ske (mens man udelader den helt rigtige M4-udvidelse til resten af Nordhavn) - men det er sjovt at drømme. Nogle af disse linjer giver meget mening - men det lader til at finde den politiske aftale om at bygge noget af dette er vanskelig og svær at forudsige, så det er et godt tidspunkt at snuppe nogle popcorn og slik og se, hvad (hvis noget) rent faktisk ender med bliver bygget.
Ja, nogle af dem virker lidt sjove. M5 Havneringen tror jeg nok skal blive bygget, i hvert fald den østlige del. Jeg er mindre sikker på den korte vestlige del København-Rigshospitalet-Østerport - den kommer nok an på om Eksprestunnelen bliver anlagt eller ej.
Forgreningen mod Brønshøj virker lidt som en afstumpet 'blindtarmsmetro' med mindre den kan køre en tur igennem M5 og ud på den anden side ligesom M4 gør med M3, men selv da virker den underlig. Så vidt jeg husker det kan en metro ud mod Brønshøj fortsætte helt til Husum Torv og stadig være samfundsøkonomisk rentabel. Men så skulle man nok lade være med at koble den på M5-ringen.
M7 virker også meget underlig. Syd for Grøndal giver den vel god mening, men nordfor kører den
meget tæt på Linje F hele vejen. Faktisk med 4 stop i træk hvor der enten er direkte skiftemulighed eller under 400 meter mellem F- og M7-stationerne. Der burde man måske rykke et stop ud i Bellahøj i stedet?
M8 bliver der trods alt stadig gjort noget arbejde på. Dér kommer det så an på om Hvidovre vil acceptere en højbane eller om det absolut skal være den forkromede tunnelbane.
Og så selvfølgelig Øresundsmetroen... der bliver snakket så meget om den at jeg ikke ville blive overrasket hvis det sker på et tidspunkt, men det vil nok være langt ude i fremtiden.