Citat fra: steenth Dato 21/11-24, 14:42Citat fra: mlarsen Dato 21/11-24, 14:23Et punkt der fangede mit blik var at strækningen til Peberholm ikke kan fremskyndes med følgende begrundelse:
CitatDet skyldes, at arbejdet med den systemopdatering, som inkluderer tunnelfunktionalitet, og som derfor er nødvendig, før Øresundsforbindelsen kan ibrugtages, ikke vil være klar tids nok.
Hvad er det for en specifik tunnelfunktionalitet der henvises til, og er det en speciel dansk funktionalitet? Eller er leverandøren ikke nået til tunneldelen af deres basissoftware endnu?
Et gæt er RV-mode - Reversing. Det er en nødprocedure, så et tog kan bakke tilbage, hvis der sker et eller andet i en tunnel, hvor det er nødvendig at komme ud hurtigt. RV-mode er bestilt til Femernforbindelsen og den kan også bruges på Storebælt.
Funktionen "Reversing" i ERTMS orsakade allvarliga störningar på Ådalsbanan Sundsvall-Kramfors i Sverige tidigare i år.
Ett tåg hade gjort detta, stannat och kört bakåt.
Och då slutade bommarna i en plankorsning / Overkørsel fungera.
Efter blev det max 30 km/h över samtliga plankorsningar på en 100 km lång sträcka, vilket gav bussersättning på dagtågen, detta i ett par månader.
Normalt tar det 6 månader med test och godkännande av en ny version av ERTMS software, men nu lite mer pressad tidsplan.
Kanske är det inga plankorsningar/overkørseler på Storebæltsträckan eller Femernforbindelsen.
Och inga tunnlar i Danmark utöver Storebælt (?) för det är i dessa man behöver denna funktion.