Citat fra: andersj Dato 20/11-24, 11:49Nyheden kan læses her: https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/nyheder/dsb-flere-tog-til-tyskland-i-2025/
Grunden til at jeg deler denne er primært følgende citat: "Med en gennemsnitlig belægning på 27 procent udleder kørslen med IC1-vognene og de elektriske Vectron-lokomotiver 11 gram CO2 per passagerkilometer."
Det er ikke overraskende og viser udfordringerne ved at køre med fast sammenkoblede stammer kombineret med en meget sæsonbetonet strækning.
Man har dog også gjort meget for at hindre lokale rejsende på begge sider af grænsen i disse tog og jeg mener også at man i hvert fald i perioder har solgte færre pladser, så der var en buffer hvis en vogn havde tekniske problemer og ikke kunne anvendes.
Hos Deutsche Bahn havde man i fjerntrafikken en gennemsnitsbelægning på 49 pct. i 2023, hvilket jo også skyldes at man er nødsaget til at køre med alle 12-13 vogne videre til eksempelvis Kiel, mens de fleste er stået af i Hamburg.
Fordelen på København-Hamburg er dog at man ret ofte kan få billetter ned til 29,95€ med kort varsel udenfor sæsonen.
Tror mere at den lave belægning handler om jernbanens dårlige ry og høje priser generelt, samt daglige aflysninger og mange forsinkelser på disse afgange, for ikke at tale om den lange rejsetid sammenlignet med at flyve til hamborg, og nej, de fleste forstår stadig ikke at rejsetiden også gælder transport til og fra lufthavnen, tiden i lufthavnen, samt at man kan være produktiv i toget, desværre.
Så det der skal til for hamborg afgangene er nye vogne, kortere rejsetid, ad den nuværende rute, ikke først når femern åbner, færre aflysninger og forsinkelser, billigere priser, og en fornyet "normalisering" ifht. at taget toget på rejser til udlandet i stedet for fly.