Citat fra: mgameing123 Dato 17/11-24, 01:46Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 14:53Citat fra: esni Dato 16/11-24, 11:50Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-24, 11:23Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.
Silkeborg - Horsens?
Har det ikke været cykelsti siden ca 1970?
Og hvis det er den originale linjeføring vi taler om, så var den ikke særlig attraktiv. Den snor sig ud og ind gennem bakkerne i Østjylland, og samtidig er området temmelig tyndt befolket, så den rammer heller ikke mange større bysamfund. Tidsmæssigt vil den aldrig kunne konkurrere med et skift i Skanderborg.
Hvad var rejsetiden dengang for Horsens - Silkeborg og hvad mener du den er tynd befolket? Fra hvad jeg kan husk er Lund, Østbirk, Brædstrup, Bryrup, Them og Virklund er nogen godt mellemstor byer.
Jeg ved ikke præcis, hvad rejsetiden var, men kig på linjeføringen. Nordvest til Lund, så nordpå til Østbirk, derfra mod sydvest ned mod Gudenådalen over åen og så nordpå op over bakkerne, så skarpt mod syd/sydvest til Brædstrup. Derfra mod nord til Vinding, og så stik vest til Bryrup, ind og ud mellem søerne og så nordpå over Salten å og derefter nordøst mod Them. Til sidst i slinger mod nord gennem Virklund til Silkeborg. Det er vist kun stik syd vi mangler i retninger og ikke ét lige stykke iblandt dem. Jeg har ikke målt, men banen må være i hvert fald 50 procent længere end landevejen, og hastigheden kan med alle de kurver ikke have været imponerende.
Tyndt befolket var lidt uklar - det er rigtigt at der har dannet sig bysamfund, men det kurvede forløb ud over bakkerne har, da banen blev anlagt, været for at få den befolkning med, der var, især på den nordlige del, som var og til dels er præget af skov og hede.