Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Brændt lugt i IC3 tog
Brændt lugt i IC3 tog
Af Sofie. 16/11-24, 10:37.
Hej alle,

Jeg oplevede en kraftig og skarp lugt, som enten værende udstødning eller noget andet i bagerste togsæt på min ved til Næstved fra Kbh H. Det var et sammenkoblet tog, og jeg sad i MFB 5206, bagerst til højre tæt på den nedre ventilation.
Lige så snart jeg lugtede stanken tage til, gik jeg helt til forreste vogn hvor lugten forsvandt.

Der var ikke nogen melding i højtaleren heller ikke synlig røg, og når jeg læser tidligere artikler (fra 2015 og før), har der været en del episoder med røgudvikling og defekte røgalarmeringer.

Vides det, om DSB har forbedret deres detektering af røgalarmer? Eller anden forbedring af sikkerheden ombord?

Er udstødningen relativt tæt på ventilations-indsugningen? Eller i et sammenkoblet tog som dette?

Tak på forhånd,

Sofie

Brændt lugt i IC3 tog
Af andersj, Aalborg. 16/11-24, 10:45.
Der er ofte tale om lugt fra varme bremsebelægninger, hvis lugten kommer umiddelbart efter at toget har bremset - eksempelvis ved stationsophold. Denne lugt er lidt som brændt gummi.

Udstødningslugt er nem at identificere, da de lugter ligesom udstødning fra andre køretøjer.

Anders

Brændt lugt i IC3 tog
Af Sofie. 16/11-24, 10:52.
Citat fra: andersj Dato 16/11-24, 10:45Der er ofte tale om lugt fra varme bremsebelægninger, hvis lugten kommer umiddelbart efter at toget har bremset - eksempelvis ved stationsophold. Denne lugt er lidt som brændt gummi.

Udstødningslugt er nem at identificere, da de lugter ligesom udstødning fra andre køretøjer.

Hej Anders,

Tak for dit svar. Lugten kom mens toget stadigvæk kørte, cirka 15 minutter inden vi nåede til stoppet Ringsted. Jeg lod ikke mærke til om toget de-accelererede på det tidspunkt. Er det sædvanligt, at udstødningen kan komme ind ad ventilationen?

Brændt lugt i IC3 tog
Af Ncard00. 16/11-24, 11:16.
Citat fra: Sofie Dato 16/11-24, 10:37Hej alle,

Jeg oplevede en kraftig og skarp lugt, som enten værende udstødning eller noget andet i bagerste togsæt på min ved til Næstved fra Kbh H. Det var et sammenkoblet tog, og jeg sad i MFB 5206, bagerst til højre tæt på den nedre ventilation.
Lige så snart jeg lugtede stanken tage til, gik jeg helt til forreste vogn hvor lugten forsvandt.

Der var ikke nogen melding i højtaleren heller ikke synlig røg, og når jeg læser tidligere artikler (fra 2015 og før), har der været en del episoder med røgudvikling og defekte røgalarmeringer.

Vides det, om DSB har forbedret deres detektering af røgalarmer? Eller anden forbedring af sikkerheden ombord?

Er udstødningen relativt tæt på ventilations-indsugningen? Eller i et sammenkoblet tog som dette?

Tak på forhånd,

Sofie

Har selv oplevet det samme, og fået at vide at DSB at det handler om bremsning, selvom jeg også oplevede det i lange perioder under kørslen.

I princippet/i første omgang, så er jeg ligeglad med luftfourening jeg ikke kan lugte, og selvom DSB har forsikret mig om, at der intet sundhedsskadeligt er i denne lugt, så er lugten stadigvæk ikke til at holde ud for mig, og jeg må trække blusen over næsen, fordi den er så slem, og meget værre end undstødningen fra dieseltogene.

Har også oplevet samme lugt med IR4, dog først efter standsning, og udstigning på perronen, så det må være grundet gamle tog og gammel teknologi, hvis et el-tog også har dette problem. Øresundstogene, EB+DD, desiro, lint 41, og S-togene har ikke dette problem, men alle disse er også nyere tog.

Brændt lugt i IC3 tog
Af thomastog. 16/11-24, 14:00.
Citat fra: Sofie Dato 16/11-24, 10:37Hej alle,

Jeg oplevede en kraftig og skarp lugt, som enten værende udstødning eller noget andet i bagerste togsæt på min ved til Næstved fra Kbh H. Det var et sammenkoblet tog, og jeg sad i MFB 5206, bagerst til højre tæt på den nedre ventilation.
Lige så snart jeg lugtede stanken tage til, gik jeg helt til forreste vogn hvor lugten forsvandt.

Der var ikke nogen melding i højtaleren heller ikke synlig røg, og når jeg læser tidligere artikler (fra 2015 og før), har der været en del episoder med røgudvikling og defekte røgalarmeringer.

Vides det, om DSB har forbedret deres detektering af røgalarmer? Eller anden forbedring af sikkerheden ombord?

Er udstødningen relativt tæt på ventilations-indsugningen? Eller i et sammenkoblet tog som dette?

Som andre skriver, er det oftest lugt af varme bremser (bremseklodser). Måske, her i løvfaldstide, varme magnetbremser hvis de er blevet brugt.

En enkelt gang har jeg oplevet, at en af de store sikringer var smeltet over, det gav en karakteristisk lugt, der minder lidt om varme bremser men lidt mere som "varm elektronik". Den lugt blev hængende i lang tid (halve til hele timer). Men intet farligt i det.

Slutteligt, der er røg-detektering, som er så følsomme at de reagerer, hvis der ryges på toiletterne.

Men er du nervøs/usikker, så kontakt personalet i toget; de er der for det samme.

Brændt lugt i IC3 tog
Af Ncard00. 16/11-24, 17:28.
Citat fra: thomastog Dato 16/11-24, 14:00
Citat fra: Sofie Dato 16/11-24, 10:37Hej alle,

Jeg oplevede en kraftig og skarp lugt, som enten værende udstødning eller noget andet i bagerste togsæt på min ved til Næstved fra Kbh H. Det var et sammenkoblet tog, og jeg sad i MFB 5206, bagerst til højre tæt på den nedre ventilation.
Lige så snart jeg lugtede stanken tage til, gik jeg helt til forreste vogn hvor lugten forsvandt.

Der var ikke nogen melding i højtaleren heller ikke synlig røg, og når jeg læser tidligere artikler (fra 2015 og før), har der været en del episoder med røgudvikling og defekte røgalarmeringer.

Vides det, om DSB har forbedret deres detektering af røgalarmer? Eller anden forbedring af sikkerheden ombord?

Er udstødningen relativt tæt på ventilations-indsugningen? Eller i et sammenkoblet tog som dette?

Som andre skriver, er det oftest lugt af varme bremser (bremseklodser). Måske, her i løvfaldstide, varme magnetbremser hvis de er blevet brugt.

En enkelt gang har jeg oplevet, at en af de store sikringer var smeltet over, det gav en karakteristisk lugt, der minder lidt om varme bremser men lidt mere som "varm elektronik". Den lugt blev hængende i lang tid (halve til hele timer). Men intet farligt i det.

Slutteligt, der er røg-detektering, som er så følsomme at de reagerer, hvis der ryges på toiletterne.

Men er du nervøs/usikker, så kontakt personalet i toget; de er der for det samme.

Ja, eller undgå IC3 togene, så vidt muligt. Du kan se på tog grafikken i "mit tog" appen, ved at trykke på en bestemt afgang, hvilket tog der køres med, man skal bare lige lære togtypernes grafik at kende først...

Brændt lugt i IC3 tog
Af rrc. 16/11-24, 20:49.
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 11:16
Citat fra: Sofie Dato 16/11-24, 10:37Har også oplevet samme lugt med IR4, dog først efter standsning, og udstigning på perronen, så det må være grundet gamle tog og gammel teknologi, hvis et el-tog også har dette problem. Øresundstogene, EB+DD, desiro, lint 41, og S-togene har ikke dette problem, men alle disse er også nyere tog.

Jeg tror nærmere det kunne handle om ny teknologi. Observerede aldrig lugten før sættene blev udrustet til kørsel på ETCS-strækninger.
Blev der pillet ved bremserne i den anledning?

Brændt lugt i IC3 tog
Af vollensir. 18/11-24, 13:37.
Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Brændt lugt i IC3 tog
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 19/11-24, 17:26.
Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Har du selv praktisk erfaring med at fremføre tog på ETCS og SR75 strækninger, siden du kommer med denne konklusion?

Brændt lugt i IC3 tog
Af thomastog. 19/11-24, 19:27.
Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Jeg erfarer ikke nogen forskel. Hvori skulle der være forskel, efter din mening ?

Citat fra: thomastog Dato 19/11-24, 19:27
Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Jeg erfarer ikke nogen forskel. Hvori skulle der være forskel, efter din mening ?

Kan forskellen ikke ligge i, at bremsekurven er noget forskellig på ATC og ETCS. På ETCS er bremsekurven meget 'defensiv', så der kan/skal bremses mindre over en længere strækning, hvor i mod der på ATC kan/skal bremse hårdere over en kortere strækning.

Om det skulle give anledning til varme bremse på IC3 ved jeg ikke, men det kunne være en forklaring.

Brændt lugt i IC3 tog
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 20/11-24, 06:44.
Citat fra: Henrik Hansen Dato 19/11-24, 22:00
Citat fra: thomastog Dato 19/11-24, 19:27
Citat fra: vollensir Dato 18/11-24, 13:37Nu køres og bremses der også på en helt anden måde på de strækninger der køres med ETCS end på de gamle SR-strækninger. Så ja den brændte lugt der fremkommer i IC3 togene er varme bremser efter kraftige nedbremsninger...

Jeg erfarer ikke nogen forskel. Hvori skulle der være forskel, efter din mening ?

Kan forskellen ikke ligge i, at bremsekurven er noget forskellig på ATC og ETCS. På ETCS er bremsekurven meget 'defensiv', så der kan/skal bremses mindre over en længere strækning, hvor i mod der på ATC kan/skal bremse hårdere over en kortere strækning.

Om det skulle give anledning til varme bremse på IC3 ved jeg ikke, men det kunne være en forklaring.


Bremsekurven er ikke mere stejl på ETCS end på ATC.

Gå op Sider:[1]
Svenska-lok
Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak