Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Stockholm fra København toget (X2000) stadig i Danmark?
Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.

Til gengæld har Snälltåget meddelt at de vil køre hver dag året rundt direkte mellem Kbh og Stockholm: https://www.jarnvagsnyheter.se/20241025/16758/snalltaget-utokar-trafiken-till-kopenhamn

Citat fra: mpp Dato 18/11-24, 22:29
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.

Får alle renoverede X2000 både ERTMS og dansk ATC?

Citat fra: Ncard00 Dato 19/11-24, 18:14
Citat fra: mpp Dato 18/11-24, 22:29
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.

Får alle renoverede X2000 både ERTMS og dansk ATC?

Det tror jeg ikke, de har været i gang noget tid og er startet med de indenlandske X2000'ere. De har jo nok kørt som to forskellige flåder i noget tid og så kan man jo forestille sig, at der er flere udfordringer end blot signalsystemer for at få dem til at køre i Danmark – f.x. strømsystem. Havde de lavet de indenlandske tog til at køre i Danmark kunne de jo have kørt til Danmark med dem og vi ville nok have hørt om folk, der havde fået ture i de nye tog.

Citat fra: mpp Dato 19/11-24, 23:19
Citat fra: Ncard00 Dato 19/11-24, 18:14
Citat fra: mpp Dato 18/11-24, 22:29
Citat fra: DanishRailwayTrainspots Dato 18/11-24, 20:51Hej!

Hvor er det egentligt at SJs X2000 til Stockholm fra København H er blevet af?, jeg mener, hvem har overhovedet set den i et stykke tid nu, jeg føler det er mere  end et år siden elelr sådan noget.
Har de skrottet det direkte tog?

Det har været omtalt herinde og andre steder før, men SJ er ved at opgradere X2000 og har derfor ikke tog nok til at køre hele vejen til København – derfor kører togene kun til Malmø og så begynder de forhåbentligt at køre direkte forbindelser med friske tog igen til sommer. Togene har kørt ustabilt, så det bliver godt med nogle nyistandsatte tog på ruten.

Får alle renoverede X2000 både ERTMS og dansk ATC?

Det tror jeg ikke, de har været i gang noget tid og er startet med de indenlandske X2000'ere. De har jo nok kørt som to forskellige flåder i noget tid og så kan man jo forestille sig, at der er flere udfordringer end blot signalsystemer for at få dem til at køre i Danmark – f.x. strømsystem. Havde de lavet de indenlandske tog til at køre i Danmark kunne de jo have kørt til Danmark med dem og vi ville nok have hørt om folk, der havde fået ture i de nye tog.

Sakset fra X2 siden på järnväg (jarnvag.net)
CitatDet första upprustade tåget sattes i trafik i november 2021 på sträckan Stockholm-Göteborg. Upprustade tåg får under en övergangsperiod tillägget "C" i litterat för att skilja dem från icke upprustade tåg. När ombyggnaden är klar kommer det finnas 36 tågsätt bestående av sex vagnar och drivenhet, alla anpassade för trafik till Danmark.

Citat fra: LM94 Dato 20/11-24, 00:18Sakset fra X2 siden på järnväg (jarnvag.net)
CitatDet första upprustade tåget sattes i trafik i november 2021 på sträckan Stockholm-Göteborg. Upprustade tåg får under en övergangsperiod tillägget "C" i litterat för att skilja dem från icke upprustade tåg. När ombyggnaden är klar kommer det finnas 36 tågsätt bestående av sex vagnar och drivenhet, alla anpassade för trafik till Danmark.


Tak for den rettelse. Så er der jo noget at glæde sig til når SJ kommer tilbage til København og mon ikke de har opdateret alle togene fordi de prioriterer ruten? Eventuelt kunne de vel også køre nogle afgange til Gøteborg som de har gjort før.

Det har vist været et omfattende projekt - der blev indledt 2017 - med flere aktører involveret. Således var modernisering af vognkasser inkl. aptering placeret hos STADLER Service Sweden AB i Tillberga ved Västerås:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
IDA Rail's besøg ved STADLER i Tillberga 11.10.2018 (nm). Midt i billedet studeres en mock-up, hvori interiøret udvikles.

Projektet har bl.a. været omtalt på Svenska-lok forum.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak