Citat fra: Sofie Dato 16/11-24, 10:37Hej alle,
Jeg oplevede en kraftig og skarp lugt, som enten værende udstødning eller noget andet i bagerste togsæt på min ved til Næstved fra Kbh H. Det var et sammenkoblet tog, og jeg sad i MFB 5206, bagerst til højre tæt på den nedre ventilation.
Lige så snart jeg lugtede stanken tage til, gik jeg helt til forreste vogn hvor lugten forsvandt.
Der var ikke nogen melding i højtaleren heller ikke synlig røg, og når jeg læser tidligere artikler (fra 2015 og før), har der været en del episoder med røgudvikling og defekte røgalarmeringer.
Vides det, om DSB har forbedret deres detektering af røgalarmer? Eller anden forbedring af sikkerheden ombord?
Er udstødningen relativt tæt på ventilations-indsugningen? Eller i et sammenkoblet tog som dette?
Tak på forhånd,
Sofie
Har selv oplevet det samme, og fået at vide at DSB at det handler om bremsning, selvom jeg også oplevede det i lange perioder under kørslen.
I princippet/i første omgang, så er jeg ligeglad med luftfourening jeg ikke kan lugte, og selvom DSB har forsikret mig om, at der intet sundhedsskadeligt er i denne lugt, så er lugten stadigvæk ikke til at holde ud for mig, og jeg må trække blusen over næsen, fordi den er så slem, og meget værre end undstødningen fra dieseltogene.
Har også oplevet samme lugt med IR4, dog først efter standsning, og udstigning på perronen, så det må være grundet gamle tog og gammel teknologi, hvis et el-tog også har dette problem. Øresundstogene, EB+DD, desiro, lint 41, og S-togene har ikke dette problem, men alle disse er også nyere tog.