Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Oslo - Gøteborg - planer for opgradering af jernbanen?
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Bare lige en præcision. DSB har anmeldt en rute Oslo-København til det danske Jernbanenævn, som man skal halvandet år før mulig driftsstart.
Så vidt jeg ved er der ikke søgt kanaler endnu i hverken Danmark, Sverige eller Norge. At de får kanaler er formentlig givet. Men hvilke og til hvilket standsningsmønster vides ikke endnu.

Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 14:02
Jeg anser ikke toget som en mulighed Kh-Oslo - det tager alt for lang tid og med for mange skift (= risiko for mistede forbindelser).

Jeg har nu flere gange taget toget Kh-Oslo, det er faktisk en mulighed. Godt nok lidt regionaltogsagtig indtil Göteborg, men meget flot og behagelig tur resten af vejen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/11-24, 14:48Glem ikke at der netop mellem København - Oslo er en anden attraktiv løsning: Via havet!
Den afgår kl. 16:30 fra centrum af København og lander i centrum af Oslo kl. 10 næste morgen - veludhvilet efter en god nats søvn på Codans bølge. Priser fra knap 500 kr.

Ellers tak,

For os som nemt bliver søsyge, så ville det være et mareridt at ligge underdrejet i så mange timer pga. dårligt vejr. Jeg sejler aldrig, uanset tid, vejr, og afstand!

Citat fra: anho Dato 17/11-24, 19:12
Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 14:02Hvordan får man den helt ned på 4 timer? Tager det ikke over 3 timer bare at komme fra København til Göteborg? Jeg ved godt at banen Malmö-Göteborg er traceret til 250 km/t men kun kører med 200 km/t på nuværende tidspunkt, men den opgradering kan vel ikke hente mere end 10-15 minutter.

Jeg tænker at det i hvert fald vil forudsætte Europasporet for at få København-Oslo ned på de 4 timer. Turen til Malmö tager jo 40 minutter i sig selv
.

Turen Kh-Göteborg tager ca. 4 timer med regionalbumleren.....som dog har en afgang pr. time.
Hvis du er heldig, så kan du fange en af SJs hurtigtog Malmø-Göteborg og skære ca. ½ time.....men det "koster" et skift i Malmø. Det kan være "farligt" med den ustabile drift, som der er over Øresund (aflyste tog, ustabilt signalsystem Kh-Kastrup).

Turen Göteborg-Oslo kan gøres på ca. 3,5 time i bus og ca. 4 timer med tog. Ofte er busbilletten væsentligt billigere end togbilletten.
Jeg anser ikke toget som en mulighed Kh-Oslo - det tager alt for lang tid og med for mange skift (= risiko for mistede forbindelser).

Grundet mine mange ture til Oslo gennem de senere år, så har jeg holdt lidt øje med forbindelsen Oslo-Stockholm-Oslo.
Store forsinkelser og aflysninger er desværre ikke ukendte forhold.
Når toget endelig kører, så ser det hyggeligt ud....bare en Rc med 5-6 vogne, som ligner noget jeg husker fra 1990'erne.
Summen af dette opfatter jeg således at SJ ikke prioriterer denne forbindelse.

DSB har netop ansøgt om at kunne køre tog direkte København-Oslo, og vistnok med færre stop end de eksisterende forbindelser på både København-Göteborg og Göteborg-Oslo ruten. Jeg synes at have set noget om at de skal køre et par gange om dagen, og med en rejsetid på cirka 6½ time for hele turen, som jeg husker det.

Stadig ikke hurtigt nok for forretningsrejsende, men absolut en mulighed for folk der skal på ferie.

Så længe det bliver hurtigere og samme pris som at køre i bil, billigere end at flyve omkring max 6 timer, og med samme frekvens som antal direkte daglige fkyafgange, så skal det nok blive en success :)

Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.

Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.

Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.

Hej!

Tunneln mellan Hamra och Varberg öppnar i Juni 2025 (nästa år) alltså om cirka 6 månader.

ERTMS var tidigare planerat på Västkustbanan till 2026-2027 men tyvärr bytte vi regering till en motorvägsinriktad politik och då tappade vi flera vitala projekt för att få ned restiden mellan Köpenhamn och Oslo via Göteborg. Nu blir det troligtvis en bra bit in på 2030-talet istället.

Helsingborg-Maria (Tågaborgstunneln) öppnas tidigast 2033 men troligtvis också en bra bit in på 2030-talet.

Tyvärr finns där inga större möjligheter till lägre restider förrän tidigast 2033 på sträckan.

Citat fra: tgsen Dato 26/11-24, 22:23
Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.
Men så vigtig er tid ikke i Danmark at vi smider så mange mia ud på noget ret overflødigt når andre områder trænger mere til økonomisk hjælp!

Oslo - Gøteborg - planer for opgradering af jernbanen?
Af tgsen. 27/11-24, 13:20.
Seneste redigering: 27/11-24, 13:30 af tgsen
Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 04:41
Citat fra: tgsen Dato 26/11-24, 22:23
Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.
Men så vigtig er tid ikke i Danmark at vi smider så mange mia ud på noget ret overflødigt når andre områder trænger mere til økonomisk hjælp!
Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..

Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 13:20Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..


Hvor vil du tilslutte din højhastighedsbane til København?
Mellem Lyngby og København er der intet overskydende plads, hvorfor den da ikke kan følge Helsingørmotorvejen her.

Indsættelse af en hydrofoil personfærge vil nok være den mest kosteffektive løsning til Helsingør og Helsingborg. Da kan der med 2 færger opnås 10 minutters drift med 5 minutters overfartstid og 5 minutters tid i havn.
Da skal man blot have et effektivt busnet eller letbanenet i begge byer, der føder trafik til personfærgen.

For den internationale langdistancetrafik er Europaspåret nok desværre den bedste løsning, da den har en nemmere indføring til Hovedbanen, sammenlignet med en Helsingørmotorvejsjernbane.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 27/11-24, 14:03
Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 13:20Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..


Hvor vil du tilslutte din højhastighedsbane til København?
Jægersborg. Derfra to ekstra spor til Hellerup (der ryger nogen villahaver, iflg https://www.openrailwaymap.org/ ). Derfra Boulevardbane til Kbh H.
Med Kystbanen som en del af S-banen behøves kun to spor Hellerup - Klampenborg. Det nuværende kryds ét spor Kystbane mod syd under ét spor Nordbane mod nord bliver til tre spor (ét spor Nordbane mod nord og to spor ny bane) over to spor Kystbane.
CitatMellem Lyngby og København er der intet overskydende plads, hvorfor den da ikke kan følge Helsingørmotorvejen her.

Det gør den så heller ikke.

CitatIndsættelse af en hydrofoil personfærge vil nok være den mest kosteffektive løsning til Helsingør og Helsingborg. Da kan der med 2 færger opnås 10 minutters drift med 5 minutters overfartstid og 5 minutters tid i havn.
Da skal man blot have et effektivt busnet eller letbanenet i begge byer, der føder trafik til personfærgen.
Det svarer til niveauet i Syd-Øresund før broen. Det kan gøres bedre.
CitatFor den internationale langdistancetrafik er Europaspåret nok desværre den bedste løsning, da den har en nemmere indføring til Hovedbanen, sammenlignet med en Helsingørmotorvejsjernbane.
Nej da, den eksisterer allerede. Det er jo fjernbanesporene i Boulevardbanen.

Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 13:20
Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 04:41
Citat fra: tgsen Dato 26/11-24, 22:23
Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.
Men så vigtig er tid ikke i Danmark at vi smider så mange mia ud på noget ret overflødigt når andre områder trænger mere til økonomisk hjælp!
Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..

Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 13:20
Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 04:41
Citat fra: tgsen Dato 26/11-24, 22:23
Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.
Men så vigtig er tid ikke i Danmark at vi smider så mange mia ud på noget ret overflødigt når andre områder trænger mere til økonomisk hjælp!
Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..

Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 13:20
Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 04:41
Citat fra: tgsen Dato 26/11-24, 22:23
Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.
Men så vigtig er tid ikke i Danmark at vi smider så mange mia ud på noget ret overflødigt når andre områder trænger mere til økonomisk hjælp!
Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..

Borgerne i Helsingør har forbindelse idag med tog og motorvej.

En forbindelse til Sverige vil bare betyde mere gods på bane som vej gennem det østlige Sjælland.

Skal Øresundsbroen aflastes sker det bedst og samlet set med en ren godstogstunnel uden lokofører mellem Sverige og Tyskland.

Bedst for miljøet.
Bedst for fremkomligheden via Øresundsbroen mellem Sverige og Danmark.

Vi skal satse på internationale passagertog via Femern, København og Øresundsbroen!

Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 14:50
Citat fra: Viktoria Skov Dato 27/11-24, 14:03Hvor vil du tilslutte din højhastighedsbane til København?
Jægersborg. Derfra to ekstra spor til Hellerup (der ryger nogen villahaver, iflg https://www.openrailwaymap.org/ ). Derfra Boulevardbane til Kbh H.
Med Kystbanen som en del af S-banen behøves kun to spor Hellerup - Klampenborg. Det nuværende kryds ét spor Kystbane mod syd under ét spor Nordbane mod nord bliver til tre spor (ét spor Nordbane mod nord og to spor ny bane) over to spor Kystbane.
Ah, så du vil hellere have Kystbanens hastighedsnedsættelser på de sidste 9 km ind til København, fremfor et Europaspår uden hastighedsnedsættelser på det sidste stykke?

Citat
CitatMellem Lyngby og København er der intet overskydende plads, hvorfor den da ikke kan følge Helsingørmotorvejen her.

Det gør den så heller ikke.

CitatIndsættelse af en hydrofoil personfærge vil nok være den mest kosteffektive løsning til Helsingør og Helsingborg. Da kan der med 2 færger opnås 10 minutters drift med 5 minutters overfartstid og 5 minutters tid i havn.
Da skal man blot have et effektivt busnet eller letbanenet i begge byer, der føder trafik til personfærgen.
Det svarer til niveauet i Syd-Øresund før broen. Det kan gøres bedre.

Tja, en pendler fra Helsingør til Helsingborg skal alligevel med en bus fra hjemmet til stationen, hhv. fra stationen til arbejdet.

Om du forbinder de to stationer med en hydrofoil færge, eller en metro, får du samme rejsetid mellem de to stationer, og har samme antal skift.

Spørgsmålet er bare om du vil have 3 minutters rejsetid for 15 mia. Kr. eller 5 minutters rejsetid for måske 500 mio. Kr. til to nye små færger?

Teoretisk kunne en hydrofoil færge i dag mellem Nordhavn og Malmø give kortere rejsetid Kbh - Malmø end turen med Øresundstoget. Det tyder på at Øresundsbroen giver dårligere forhold i Sydøresund end en hurtigfærge.

Citat
CitatFor den internationale langdistancetrafik er Europaspåret nok desværre den bedste løsning, da den har en nemmere indføring til Hovedbanen, sammenlignet med en Helsingørmotorvejsjernbane.
Nej da, den eksisterer allerede. Det er jo fjernbanesporene i Boulevardbanen.

Som bare ikke har overskydende kapacitet, da den er fuldt udnyttet af tog fra syd der skal vende.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 27/11-24, 15:29
Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 14:50
Citat fra: Viktoria Skov Dato 27/11-24, 14:03Hvor vil du tilslutte din højhastighedsbane til København?
Jægersborg. Derfra to ekstra spor til Hellerup (der ryger nogen villahaver, iflg https://www.openrailwaymap.org/ ). Derfra Boulevardbane til Kbh H.
Med Kystbanen som en del af S-banen behøves kun to spor Hellerup - Klampenborg. Det nuværende kryds ét spor Kystbane mod syd under ét spor Nordbane mod nord bliver til tre spor (ét spor Nordbane mod nord og to spor ny bane) over to spor Kystbane.
Ah, så du vil hellere have Kystbanens hastighedsnedsættelser på de sidste 9 km ind til København, fremfor et Europaspår uden hastighedsnedsættelser på det sidste stykke?
Ja da, stop ved Hellerup, Østerport og Nørreport, lige som ny bane syd har stop i København Syd.
Citat
Citat
CitatMellem Lyngby og København er der intet overskydende plads, hvorfor den da ikke kan følge Helsingørmotorvejen her.

Det gør den så heller ikke.

CitatIndsættelse af en hydrofoil personfærge vil nok være den mest kosteffektive løsning til Helsingør og Helsingborg. Da kan der med 2 færger opnås 10 minutters drift med 5 minutters overfartstid og 5 minutters tid i havn.
Da skal man blot have et effektivt busnet eller letbanenet i begge byer, der føder trafik til personfærgen.
Det svarer til niveauet i Syd-Øresund før broen. Det kan gøres bedre.

Tja, en pendler fra Helsingør til Helsingborg skal alligevel med en bus fra hjemmet til stationen, hhv. fra stationen til arbejdet.

Om du forbinder de to stationer med en hydrofoil færge, eller en metro, får du samme rejsetid mellem de to stationer, og har samme antal skift.

Spørgsmålet er bare om du vil have 3 minutters rejsetid for 15 mia. Kr. eller 5 minutters rejsetid for måske 500 mio. Kr. til to nye små færger?
Det er rigtigt at mit forslag lige som dit ikke giver bedre forhold for en kyst-til-kyst pendler. Dets fordele ligger i det manglende skift ved kysten, f.eks Ängelholm - København. De to forslag kan ikke sammenlignes på kyst-til-kyst delen alene.
CitatTeoretisk kunne en hydrofoil færge i dag mellem Nordhavn og Malmø give kortere rejsetid Kbh - Malmø end turen med Øresundstoget. Det tyder på at Øresundsbroen giver dårligere forhold i Sydøresund end en hurtigfærge.
Nej, for toget fortsætter ind i landet på begge sider. Det forsøger DSB dog at forhindre på den danske side.
Citat
Citat
CitatFor den internationale langdistancetrafik er Europaspåret nok desværre den bedste løsning, da den har en nemmere indføring til Hovedbanen, sammenlignet med en Helsingørmotorvejsjernbane.
Nej da, den eksisterer allerede. Det er jo fjernbanesporene i Boulevardbanen.

Som bare ikke har overskydende kapacitet, da den er fuldt udnyttet af tog fra syd der skal vende.
De skal så fortsætte til Sverige. Det kræver ikke ekstra kapacitet.

Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 15:08
Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 13:20
Citat fra: Worm Dato 27/11-24, 04:41
Citat fra: tgsen Dato 26/11-24, 22:23
Citat fra: Anders Larsen Dato 26/11-24, 20:07Der er nogle projekter på.svebsk side der gerne skulle reducerer køreturen lidt.


Tunnel under Varberg der erstatter en snørklet enkeltsporet strækning.
Er færdig om få år. 

Västlänken under Göteborg der gør at toget ikke skal skifte retning.
Dog er den vidst forsinket til omkring 2030.

En ny tunnel nord ud af Helsingborg, men er kun i undersøgelses fasen.

Og så mener jeg at Västkustbanan og banen op til Trollhättan vidst nok er bygget til 250 km/t men signalsystemet begrænser det til 200 km/t.

Det sidste er selvfølgelig kun relevant hvis DSB køber nogle lokomotiver der kan udnyttet Talgo'ens topfart på 230 km/t.
Hvis tiden er så vigtig kunne man jo spare en halv times tid med en HH-tunnel (under og med 90 graders vinkel til Helsingborg station) og en ny højhastighedsbane langs Helsingørmotorvejen. Det giver også mulighed for en bane Roskilde - Hillerød - Snekkersten.
Men så vigtig er tid ikke i Danmark at vi smider så mange mia ud på noget ret overflødigt når andre områder trænger mere til økonomisk hjælp!
Med 25kV langs Helsingørmotorvejen og 1650 V på Kystbanen (4 spor Snekkersten - Helsingør) vil trafikbetjeningen af kysten nord for København svare til den af kysten syd for.

Helsingør har 64.000, Helsingborg 150.000 indbyggere. Der er mere end rigelig trafik at tage af, godt for København med mere opland.

Selvfølgelig vil det betyde at DSB konkurrenceudsættes, men på et eller andet tidspunkt vil en regering sætte Københavns økonomiske interesser over DSBs, selv om for DSB alle andre områder er vigtigere end en Helsingør - Helsingborg forbindelse.

Og så er der jo aflastningen af Øresundsbron som skal ske efter Femern Bælt tunnelen kommer. F.eks. Roskilde - Hillerød - Snekkersten, som andetsteds diskuteret..

Borgerne i Helsingør har forbindelse idag med tog og motorvej.
Til Hillerød, København og Gilleleje, men ikke til Helsingborg.
CitatEn forbindelse til Sverige vil bare betyde mere gods på bane som vej gennem det østlige Sjælland.
Femern Bælt forbindelsen vil betyde mere gods på bane som vej gennem det østlige Sjælland. En forbindelse til Sverige ved Helsingør vil aflaste Øresundsbron.
CitatSkal Øresundsbroen aflastes sker det bedst og samlet set med en ren godstogstunnel uden lokofører mellem Sverige og Tyskland.
Det bliver dyrt. 100 km mod 5 km. Ikke godt.
CitatBedst for miljøet.
??
CitatBedst for fremkomligheden via Øresundsbroen mellem Sverige og Danmark.
Det bliver da det samme?
CitatVi skal satse på internationale passagertog via Femern, København og Øresundsbroen!
Og Helsingør - Helsingborg.

Gå op Sider: 1 [2] 3

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak