Citat fra: tgsen Dato 27/11-24, 14:50Citat fra: Viktoria Skov Dato 27/11-24, 14:03Hvor vil du tilslutte din højhastighedsbane til København?
Jægersborg. Derfra to ekstra spor til Hellerup (der ryger nogen villahaver, iflg https://www.openrailwaymap.org/ ). Derfra Boulevardbane til Kbh H.
Med Kystbanen som en del af S-banen behøves kun to spor Hellerup - Klampenborg. Det nuværende kryds ét spor Kystbane mod syd under ét spor Nordbane mod nord bliver til tre spor (ét spor Nordbane mod nord og to spor ny bane) over to spor Kystbane.
Ah, så du vil hellere have Kystbanens hastighedsnedsættelser på de sidste 9 km ind til København, fremfor et Europaspår uden hastighedsnedsættelser på det sidste stykke?
CitatCitatMellem Lyngby og København er der intet overskydende plads, hvorfor den da ikke kan følge Helsingørmotorvejen her.
Det gør den så heller ikke.
CitatIndsættelse af en hydrofoil personfærge vil nok være den mest kosteffektive løsning til Helsingør og Helsingborg. Da kan der med 2 færger opnås 10 minutters drift med 5 minutters overfartstid og 5 minutters tid i havn.
Da skal man blot have et effektivt busnet eller letbanenet i begge byer, der føder trafik til personfærgen.
Det svarer til niveauet i Syd-Øresund før broen. Det kan gøres bedre.
Tja, en pendler fra Helsingør til Helsingborg skal alligevel med en bus fra hjemmet til stationen, hhv. fra stationen til arbejdet.
Om du forbinder de to stationer med en hydrofoil færge, eller en metro, får du samme rejsetid mellem de to stationer, og har samme antal skift.
Spørgsmålet er bare om du vil have 3 minutters rejsetid for 15 mia. Kr. eller 5 minutters rejsetid for måske 500 mio. Kr. til to nye små færger?
Teoretisk kunne en hydrofoil færge i dag mellem Nordhavn og Malmø give kortere rejsetid Kbh - Malmø end turen med Øresundstoget. Det tyder på at Øresundsbroen giver dårligere forhold i Sydøresund end en hurtigfærge.
CitatCitatFor den internationale langdistancetrafik er Europaspåret nok desværre den bedste løsning, da den har en nemmere indføring til Hovedbanen, sammenlignet med en Helsingørmotorvejsjernbane.
Nej da, den eksisterer allerede. Det er jo fjernbanesporene i Boulevardbanen.
Som bare ikke har overskydende kapacitet, da den er fuldt udnyttet af tog fra syd der skal vende.