Citat fra: steenth Dato 18/11-24, 15:50Citat fra: tgsen Dato 17/11-24, 23:36Jeg forstår ikke hvad du snakker om. Jeg synes Femern Bælt forbindelsen er en storartet investering.
Det jeg mener er at Kattegatforbindelsen på vigtige områder har de samme egenskaber som Femern Bælt forbindelsen og at derfor Kattegatforbindelesn er profitabel på samme måde som Femern Bælt forbindelsen er det.
Desværre er arbejdet med en Kattegatforbindelse sat i stå pga. at den økonomisk ikke hænger sammen. En af årsagerne er at anlægsprisen er meget høj - der skal bygges mere og det dyre er byggeriet over vand.
Så er det jo godt vi har en tunnelelementfabrik. Dens eksistens er ikke hidtil forudsat i beregningerne af prisen for en Kattegatforbindelse. Det er en forsømmelse der efterlader spørgsmålet om Kattegatforbindelsens profitabilitet åbent.
CitatPå Femern kan man tillade at højere takster end fx Storebælt. Men på Kattergatforbindelsen skal taksterne være på niveau med Storebælt. Tidsbesparelsen med bil via Storebælt og Kattegat er små i forhold til Femern.
En time, ca 50% i forhold til en opdateret klassisk linje.
CitatSå hvis taksten er for høj på Kattegat, så kører man via Storebælt.
Det er vi jo selv herrer over. Desuden bør faste forbindelser principielt være gratis.