Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Gå ned Sider:[1] 2 3 ... 5
"Toget til Aalborg Lufthavn har under halvanden passager pr. afgang."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-har-set-nok-skrot-lufthavnstog-uden-passagerer

Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/11-24, 15:46.
Seneste redigering: 16/11-24, 15:47 af Per Holm
Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 15:46Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.

Og ellers markant billigere billetpriser generelt i den kollektiv transport, eller i dette tilfælde, gratis offentlig transport til/fra Aalborg lufthavn, hvis man har en flybillet, indenfor en vis radius af lufthavnen.

DR glemte vist lige at sætte et par anførselstegn omkring "eksperter" :)

Hvis man har taget toget til Aalborg siden banen til lufthavnen åbnede så vil man have oplevet at toget ofte bliver aflyst mellem Aalborg St. og Aalborg Lufthavn. Enhver statistik der er indsamlet i perioden er derfor tæt på ubrugelig – og ikke noget man må træffe beslutninger på baggrund af.

De gange jeg har taget toget fra Aarhus til Aalborg Lufthavn har det været en sand fornøjelse – det er en meget bedre rejseoplevelse end lufthavnsbussen fra Aarhus til Billund Lufthavn.

Eksperter har set nok: Skrot lufthavnstog uden passagerer
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/11-24, 16:16.
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.

Lufthavnen vil nok være ret ligegyldig i denne forbindelse.

Rejser man ud fra Esbjerg, O'ense eller Århus vil det nok mere være Hamburg eller København man tager tog til for at flyve videre.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 16:16
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.

Lufthavnen vil nok være ret ligegyldig i denne forbindelse.

Rejser man ud fra Esbjerg, O'ense eller Århus vil det nok mere være Hamburg eller København man tager tog til for at flyve videre.

Ja, men nu handler tråden jo om Aalborg lufthavn, hvor dette tog kører hen, og artiklen handler om et, tilsyneladende, manglende behov for jernbanen til Aalborg lufthavn.

Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06
Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 15:46Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.
Hvis der ikke var efterspørgsel efter flyene fløj de ikke.

Citat fra: Krabsen Dato 16/11-24, 17:01
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06
Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 15:46Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.
Hvis der ikke var efterspørgsel efter flyene fløj de ikke.

Jo, for staten betaler SAS for at flyve indenrigsflyene, selvom de er en kæmpe underskudsforretning, ligesom lufthavnene er, så selvom de bliver "grønne" i fremtiden, så ændrer det ikke på dette økonomiske underskud, og det vil aldrig kræve mange gange mindre energi at køre tog på skinner end løfte flere 100 tons fra jorden, motorvejene og flyene er kun så populære fordi afgifterne er så lave, og fordi staten giver milliarder i tilskud til begge dele.

Og det er det samme som at sige, at hvis der ikke var efterspørgsel på togene, så kørte de ikke. Men det gør de jo, selvom de fleste ruter giver underskud.

Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 17:25
Citat fra: Krabsen Dato 16/11-24, 17:01
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06
Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 15:46Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.
Hvis der ikke var efterspørgsel efter flyene fløj de ikke.

Jo, for staten betaler SAS for at flyve indenrigsflyene, selvom de er en kæmpe underskudsforretning, ligesom lufthavnene er, så selvom de bliver "grønne" i fremtiden, så ændrer det ikke på dette økonomiske underskud, og det vil aldrig kræve mange gange mindre energi at køre tog på skinner end løfte flere 100 tons fra jorden, motorvejene og flyene er kun så populære fordi afgifterne er så lave, og fordi staten giver milliarder i tilskud til begge dele.

Og det er det samme som at sige, at hvis der ikke var efterspørgsel på togene, så kørte de ikke. Men det gør de jo, selvom de fleste ruter giver underskud.

Og det er jo lige præcist derfor at der er tre selskaber der konkurrer på ruten mellem Aalborg og København (DAT, SAS og Norwegian). Derudover er der en stor mængde flyvninger til udenrigsdestinationer hver eneste dag. Belægningsgraden på flyene er der ingen problemer med, og alle priserne er tæt på det samme som en tilsvarende fra København eller Billund, så der er altså ikke behov for statsstøtte til afgangene fra Aalborg lufthavn.

Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 17:25
Citat fra: Krabsen Dato 16/11-24, 17:01
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06
Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 15:46Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.
Hvis der ikke var efterspørgsel efter flyene fløj de ikke.

Jo, for staten betaler SAS for at flyve indenrigsflyene, selvom de er en kæmpe underskudsforretning, ligesom lufthavnene er, så selvom de bliver "grønne" i fremtiden, så ændrer det ikke på dette økonomiske underskud, og det vil aldrig kræve mange gange mindre energi at køre tog på skinner end løfte flere 100 tons fra jorden, motorvejene og flyene er kun så populære fordi afgifterne er så lave, og fordi staten giver milliarder i tilskud til begge dele.

Og det er det samme som at sige, at hvis der ikke var efterspørgsel på togene, så kørte de ikke. Men det gør de jo, selvom de fleste ruter giver underskud.
Vås og virkelighedsfjernt sludder...

Jeg tænker at så længe, at fortalerne for jernbanen kun kommer med alle mulige undskyldninger for det, alle andre kan se er en gedigen fejlinvestering, så bliver det svært at advokere for de investeringer, der faktisk giver mening.

Jernbanen til lufthavnen i Ålborg er et rigtig godt eksempel på lokal so-ein-ding-müssen-wir-auch-haben, når nu Kastrup har en succesfuld jernbaneforbindelse, og lokale politikere, som desværre er danset efter det. En knaphulsblomst så man kan række tunge ad Billund og Århus, og markere sig som provinsens vigtigste lufthavn. Og så var den tilpas billig til, at der ikke var nogen som gad skyde den ned.

Når det ikke virker skyldes det at:

Lufthavnen er for lille - en brøkdel af trafik i forhold til Kastrup
Passagererne kommer fra et ret spredt opland, så kun for en mindre del af de i forvejen ikke så mange passagerer (Ålborg indre by og stationerne syd for) er jernbanen en oplagt løsning - igen til forskel fra Kastrup, hvor der er direkte eller indirekte stationsforbindelse fra store dele af hovedstadsområdet, Skåne og hele den østlige del af de danske banenet.
Tilkørselsforholdene er gode, hvis man lige undtager krydsningen af fjorden, der godt kan være besværlig, og lufthavnen ligger en kort bustur fra Ålborg by, hvis man ikke selv er i bil.
Parkering er billig
Der er ikke basis for hyppig nok drift til, at det bliver rigtig attraktivt. Ingen ønsker at vente en halv time, når man endelig er landet.

Ikke noget af det er en overraskelse. Kun måske, at passagertallene er SÅ lave, at de næsten ikke kan måles.

Citat fra: Krabsen Dato 16/11-24, 18:47
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 17:25
Citat fra: Krabsen Dato 16/11-24, 17:01
Citat fra: Ncard00 Dato 16/11-24, 16:06
Citat fra: Per Holm Dato 16/11-24, 15:46Kommer man fra Thy eller Vendsyssel og skal med tog mod Hamburg, København, Århus og hvad stederne ude i Verden nu ellers hedder skulle man tro det var billigere eller nemmere at finde parkeringsplads inden for gangafstand fra Aalborg Lufthavn St. end fra Aalborg St.

Abl burde her kunne høste en fordel ift. Ab. Ved ikke lige hvad der mere skal til før det bliver bedre. Måske vejrligsbeskyttet overgang mellem bil og tog?

Hvor stor er belægningen på flyene til/fra Aalborg lufthavn? Hvis der ikke er efterspørgsel på flyene, er der heller ikke efterspørgsel på lufthavnstoget.
Hvis der ikke var efterspørgsel efter flyene fløj de ikke.

Jo, for staten betaler SAS for at flyve indenrigsflyene, selvom de er en kæmpe underskudsforretning, ligesom lufthavnene er, så selvom de bliver "grønne" i fremtiden, så ændrer det ikke på dette økonomiske underskud, og det vil aldrig kræve mange gange mindre energi at køre tog på skinner end løfte flere 100 tons fra jorden, motorvejene og flyene er kun så populære fordi afgifterne er så lave, og fordi staten giver milliarder i tilskud til begge dele.

Og det er det samme som at sige, at hvis der ikke var efterspørgsel på togene, så kørte de ikke. Men det gør de jo, selvom de fleste ruter giver underskud.
Vås og virkelighedsfjernt sludder...

Og du magter stadig ikke at svare pænt til andre mennesker.

Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 19:26Ikke noget af det er en overraskelse. Kun måske, at passagertallene er SÅ lave, at de næsten ikke kan måles.


Præcis. Jeg er meget pro-jernbane, men det her er en fejlinvestering så det batter.

Det eneste der nytter er at stoppe driften asap!


Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 19:26Jeg tænker at så længe, at fortalerne for jernbanen kun kommer med alle mulige undskyldninger for det, alle andre kan se er en gedigen fejlinvestering, så bliver det svært at advokere for de investeringer, der faktisk giver mening.

Jernbanen til lufthavnen i Ålborg er et rigtig godt eksempel på lokal so-ein-ding-müssen-wir-auch-haben, når nu Kastrup har en succesfuld jernbaneforbindelse, og lokale politikere, som desværre er danset efter det. En knaphulsblomst så man kan række tunge ad Billund og Århus, og markere sig som provinsens vigtigste lufthavn. Og så var den tilpas billig til, at der ikke var nogen som gad skyde den ned.

Når det ikke virker skyldes det at:

Lufthavnen er for lille - en brøkdel af trafik i forhold til Kastrup
Passagererne kommer fra et ret spredt opland, så kun for en mindre del af de i forvejen ikke så mange passagerer (Ålborg indre by og stationerne syd for) er jernbanen en oplagt løsning - igen til forskel fra Kastrup, hvor der er direkte eller indirekte stationsforbindelse fra store dele af hovedstadsområdet, Skåne og hele den østlige del af de danske banenet.
Tilkørselsforholdene er gode, hvis man lige undtager krydsningen af fjorden, der godt kan være besværlig, og lufthavnen ligger en kort bustur fra Ålborg by, hvis man ikke selv er i bil.
Parkering er billig
Der er ikke basis for hyppig nok drift til, at det bliver rigtig attraktivt. Ingen ønsker at vente en halv time, når man endelig er landet.

Ikke noget af det er en overraskelse. Kun måske, at passagertallene er SÅ lave, at de næsten ikke kan måles.


Kære Niels Bak

Jeg er stort set enig i alt, du skriver ovenfor (jeg er faktisk oftest enig i det meste af det, du skriver her på jernbanen.dk). Du undlader dog en enkelt ting eller to, som jeg vil tillade mig at bringe på bane: Køreplanen og markedsføringen.

Køreplanen: Jeg har aldrig set noget så elendigt. Man lægger ud med timedrift baseret på DSB-tog, der forlænges København-Aalborg til København-Aalborg Lufthavn. Når disse tog er forsinket sydfra, aflyses de Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg for at genoprette driftet. En god driftsdisponering, men dræbende for lufthavnsbanen som sådan. Som inkarneret jernbanefan, turde ikke engang jeg tage toget til lufthavnen, når jeg skulle ud at flyve (dengang, der kun var timedrift).

På et tidspunkt vælger man at lave halvtimesdrift på lufthavnsbanen. Men man laver en halv løsning: Til at supplere DSB-kørslen København-Aalborg Lufthavn begynder man at køre NJ-tog Skørping-Aalborg Lufthavn forskudt ½ time i forhold til DSB-togene. Altså to vidt forskellige togsystemer, som det er nærmest umuligt at markedsføre. Og så er vi ved markedsføringen:

Markedsføringen: Da jeg var chef i DSB, var "vi" meget enige om, at "fundamentet skulle være i orden", inden vi ville bruge penge på markedsføring. I starten af 1990'erne (startende med K91) havde DSB meget store regularitetsproblemer, og der gik alt for lang tid, inden det gik op for os, at vi måtte vente med markedsføringen, indtil regulariteten var bragt i orden. På samme måde har køreplanen på lufthavnsbanen til Aalborg Lufthavn problemer: Hver andet tog risikere at blive aflyst og hver andet tog, er et lokaltog, der starter i Skørping og har beskedne muligheder for at tiltrække passagerer undervejs (bor du ikke lige i nærheden af f.eks. Aalborg station, tager du nok bybussen eller rutebilen til Aalborg Lufthavn - hvis ikke du tager din bil. Det er stadig latterligt billigt at parkere i Aalborg Lufthavn: 20 kroner pr. påbegyndt DØGN.

Der lægges op til, at i fremtiden (2027?) skal der køres DSB 30-minuttersdrift København-Aalborg Lufthavn (og ingen NJ-tog overhovedet). Når vi kommer dertil, forventer jeg, at man kører den helt stor bazooka-markeførings-kanon i stilling og markedsfører lufthavnsbanen, som den bør.

Indtil køreplanen er optimal, alle tog gennemføres som planlagt Aalborg-Aalborg Lufthavn-Aalborg og markedsføringen er gennemført, skal man ikke forvente ret mange flere passagerer på lufthavnsbanen.

Når det så er sagt: Man skal ikke forvente propfyldte tog, uanset god køreplan, topkvalitet og fin markedsføring. De, der besluttede lufthavnsbanen, vidste godt, at den aldrig ville blive mere end et godt tilbud, der ikke kan "betale" sig. Men som flere andre har været inde på: Vi FYRER millioner og milliarder af i vores lille smørhul af et land, på ting som ikke kan "betale sig".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Det er ikke til at komme udenom, at Aalborg Lufthavn i høj grad er en indenrigslufthavn. Hele 56 procent af de 1,4 mio. passagerer årligt rejser på ruten mellem Aalborg og København (jf. FLYV31/FLYV33 fra DST).

Man skal ikke langt ned ad banestrækningen mod syd, før det ikke er attraktivt med en kombinationsrejse med tog og fly for over halvdelen af passagererne. Så med det nuværende rejsemønster, bliver banen næppe en succes som en ren lufthavnsbane.

I stedet for at indstille driften, bør man sætte et mål om at gøre stationen mere relevant for andre end flypassagerer - f.eks. gennem byplanlægning.

Den kommunale lufthavn råder over enorme arealer lige op og ned ad stationen. Arealer, der allerede er udlagt som erhvervsområde i en lokalplan.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

https://dokument.plandata.dk/20_2117639_1472469694254.pdf

Gå op Sider:[1] 2 3 ... 5
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak