Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.

Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Så må de jo sørge for at vælge sådan nogle næste gang - hvis de finder det vigtigt nok...

Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.

Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-24, 11:23
Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.
Silkeborg - Horsens?
Har det ikke været cykelsti siden ca 1970?

Eskild

Citat fra: esni Dato 16/11-24, 11:50
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-24, 11:23
Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.
Silkeborg - Horsens?
Har det ikke været cykelsti siden ca 1970?
Og hvis det er den originale linjeføring vi taler om, så var den ikke særlig attraktiv. Den snor sig ud og ind gennem bakkerne i Østjylland, og samtidig er området temmelig tyndt befolket, så den rammer heller ikke mange større bysamfund. Tidsmæssigt vil den aldrig kunne konkurrere med et skift i Skanderborg.

Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 14:53
Citat fra: esni Dato 16/11-24, 11:50
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-24, 11:23
Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.
Silkeborg - Horsens?
Har det ikke været cykelsti siden ca 1970?
Og hvis det er den originale linjeføring vi taler om, så var den ikke særlig attraktiv. Den snor sig ud og ind gennem bakkerne i Østjylland, og samtidig er området temmelig tyndt befolket, så den rammer heller ikke mange større bysamfund. Tidsmæssigt vil den aldrig kunne konkurrere med et skift i Skanderborg.
HBS 60,9 km
Horsens - Skanderborg - Silkeborg 85,7 - 57,1 + 29 = 57,6 km
iflg. https://danskejernbaner.dk/

Direkte batteritog Struer-Holstebro-Herning-København
Af mgameing123. 17/11-24, 01:46.
Seneste redigering: 17/11-24, 01:48 af mgameing123
Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 14:53
Citat fra: esni Dato 16/11-24, 11:50
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-24, 11:23
Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.
Silkeborg - Horsens?
Har det ikke været cykelsti siden ca 1970?
Og hvis det er den originale linjeføring vi taler om, så var den ikke særlig attraktiv. Den snor sig ud og ind gennem bakkerne i Østjylland, og samtidig er området temmelig tyndt befolket, så den rammer heller ikke mange større bysamfund. Tidsmæssigt vil den aldrig kunne konkurrere med et skift i Skanderborg.
Hvad var rejsetiden dengang for Horsens - Silkeborg og hvad mener du den er tynd befolket? Fra hvad jeg kan husk er Lund, Østbirk, Brædstrup, Bryrup, Them og Virklund er nogen godt mellemstor byer.

Citat fra: mgameing123 Dato 17/11-24, 01:46
Citat fra: Niels Bak Dato 16/11-24, 14:53
Citat fra: esni Dato 16/11-24, 11:50
Citat fra: mgameing123 Dato 16/11-24, 11:23
Citat fra: frederikhk Dato 15/11-24, 14:35Hvis bare Viborg og Silkeborg havde lige så indflydelsesrige politikere der var interesseret i direkte tog til hovedstaden. Disse forsvandt desværre under udliciteringen.
Silkeborg har ikke brug for direkte tog til København. Folk kan godt skift i Skanderborg uden problemer eller kan man genåbne Silkeborg - Horsens.
Silkeborg - Horsens?
Har det ikke været cykelsti siden ca 1970?
Og hvis det er den originale linjeføring vi taler om, så var den ikke særlig attraktiv. Den snor sig ud og ind gennem bakkerne i Østjylland, og samtidig er området temmelig tyndt befolket, så den rammer heller ikke mange større bysamfund. Tidsmæssigt vil den aldrig kunne konkurrere med et skift i Skanderborg.
Hvad var rejsetiden dengang for Horsens - Silkeborg og hvad mener du den er tynd befolket? Fra hvad jeg kan husk er Lund, Østbirk, Brædstrup, Bryrup, Them og Virklund er nogen godt mellemstor byer.

Jeg ved ikke præcis, hvad rejsetiden var, men kig på linjeføringen. Nordvest til Lund, så nordpå til Østbirk, derfra mod sydvest ned mod Gudenådalen over åen og så nordpå op over bakkerne, så skarpt mod syd/sydvest til Brædstrup. Derfra mod nord til Vinding, og så stik vest til Bryrup, ind og ud mellem søerne og så nordpå over Salten å og derefter nordøst mod Them. Til sidst i slinger mod nord gennem Virklund til Silkeborg. Det er vist kun stik syd vi mangler i retninger og ikke ét lige stykke iblandt dem. Jeg har ikke målt, men banen må være i hvert fald 50 procent længere end landevejen, og hastigheden kan med alle de kurver ikke have været imponerende.

Tyndt befolket var lidt uklar - det er rigtigt at der har dannet sig bysamfund, men det kurvede forløb ud over bakkerne har, da banen blev anlagt, været for at få den befolkning med, der var, især på den nordlige del, som var og til dels er præget af skov og hede.

Jeg har ikke målt, men banen må være i hvert fald 50 procent længere end landevejen, og hastigheden kan med alle de kurver ikke have været imponerende.

Bogen "Privatbanerne gennem 150 år" angiver længden af HBS til 61,4 km.
Google maps giver 45-46 km mellem Horsens og Silkeborg.

Så banen er ikke "mindst 50%" længere......men jeg er helt enig i at rejsetiden mellem Horsens og Silkeborg næppe var imponerende grundet alle kurverne.

Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 08:46 Jeg har ikke målt, men banen må være i hvert fald 50 procent længere end landevejen, og hastigheden kan med alle de kurver ikke have været imponerende.

Bogen "Privatbanerne gennem 150 år" angiver længden af HBS til 61,4 km.
Google maps giver 45-46 km mellem Horsens og Silkeborg.

Så banen er ikke "mindst 50%" længere......men jeg er helt enig i at rejsetiden mellem Horsens og Silkeborg næppe var imponerende grundet alle kurverne.

Jf. "Jernbanens Hvem Hvad Hvor", Politikens Håndbogsserie 1959, var hurtigste forbindelse på HBS 65 min. (og det har næppe været med stop ved alle stationer).

M.v.h.
Niels

65 min. er da udmærket - i betragtningen af en strækningshastighed på 70 km/t eller så.

Har kikket lidt i kørerplanen for 1963.
Langt de fleste tog - som kunne stoppe hele vejen - brugte omkring 90 min (nogle lidt mere, andre lidt mindre).
Dog kunne der på søn- og helligdage findes tog SM 191-192. Her var tiden lige omkring 60 min (lidt efter hvilket tog vi snakker).
Men der var heller ikke stop alle steder.....og der var ikke et sådant "lyntog" på hverdage.

Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 09:4565 min. er da udmærket - i betragtningen af en strækningshastighed på 70 km/t eller så.

Har kikket lidt i kørerplanen for 1963.
Langt de fleste tog - som kunne stoppe hele vejen - brugte omkring 90 min (nogle lidt mere, andre lidt mindre).
Dog kunne der på søn- og helligdage findes tog SM 191-192. Her var tiden lige omkring 60 min (lidt efter hvilket tog vi snakker).
Men der var heller ikke stop alle steder.....og der var ikke et sådant "lyntog" på hverdage.
Mon ikke det var smartere, at kanalisere evt penge fra en Silkeborg - Horsens bane over til Kattegat, og så fokueres på muligheden for at køre Silkeborg - København på 1½ time (med batteritog :-))

/Lasse

Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 18/11-24, 12:59
Citat fra: peter christensen Dato 17/11-24, 09:4565 min. er da udmærket - i betragtningen af en strækningshastighed på 70 km/t eller så.

Har kikket lidt i kørerplanen for 1963.
Langt de fleste tog - som kunne stoppe hele vejen - brugte omkring 90 min (nogle lidt mere, andre lidt mindre).
Dog kunne der på søn- og helligdage findes tog SM 191-192. Her var tiden lige omkring 60 min (lidt efter hvilket tog vi snakker).
Men der var heller ikke stop alle steder.....og der var ikke et sådant "lyntog" på hverdage.
Mon ikke det var smartere, at kanalisere evt penge fra en Silkeborg - Horsens bane over til Kattegat, og så fokueres på muligheden for at køre Silkeborg - København på 1½ time (med batteritog :-))

/Lasse
[/quote
Kattegat vil ikke kunne betale sig lige nu. Silkeborg - Horsens er mere til de byer der ligger på banen.

Gå op Sider: 1 2 [3]
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak