Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- GoCollective MR
Gå ned Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
GoCollective MR
Af Niels Bak. 6/11-24, 11:34.
Jeg tror også det er sådan man skal tænke det. Nogle ganske få togsæt der skal køre i en begrænset periode enten til man har alle sine egne gennem renovering mv eller max som reserve til der bliver bestilt nye batteritog.

Diskussionen her i tråden lyder nærmest som om man vil skifte hele flåden ud. Et sted mellem et og fire køreklare MR er formentlig en mærkbar lettelse af mangelsituationen. Det er de lavthængende frugter man er efter her.

GoCollective MR
Af frederikhk. 6/11-24, 11:42.
Spørgsmålet er om alle de her problemer kan betyde at man fremskynder bestillingen af nye batteritog, i stedet for at vente til 2030-35? Selvfølgelig vil der gå en del år inden de kan tages i brug, og infrastrukturen skal udbygges.

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 6/11-24, 16:16.
Nuværende kontrakt med GoCollective går til og med december 2028 og der er hverken igangsat udbud af ny kontrakt eller nye tog på nuværende tidspunkt. Transportministeriet kan vælge at forlænge den nuværende kontrakt med 2 år uanset om GoCollective vil det eller ej.

At få batteritog til december 2028 er ikke længere muligt, når man ikke engang har startet en udbudsproces.

Anders

GoCollective MR
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/11-24, 21:14.
Et interessant spørgsmål er hvilken aftale der i den nuværende kontrakt er indgået om hvilken af parternes ansvar det er at der nu ikke forefindes tilstrækkelig mange driftsklare togsæt.

Mangel på reservedele og at træer vælter uden at det er GCs skyld kunne godt tænkes at være force majeure situationer som GC ikke nødvendigvis  har tilbudt at bære risikoen for.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

GoCollective MR
Af Niels Bak. 6/11-24, 23:01.
I forhold til manglende opfyldelse af kontrakten ved jeg det ikke.
Men ifølge GC er det dem selv, der hænger på reparationen af togsættet, når de kører ind i et væltet træ, selv om vedligeholdelsen, inklusive beskæring mv, er Banedanmarks ansvar.

GoCollective MR
Af Petteri. 13/11-24, 13:56.
Citat fra: Niels Bak Dato  6/11-24, 23:01I forhold til manglende opfyldelse af kontrakten ved jeg det ikke.
Men ifølge GC er det dem selv, der hænger på reparationen af togsættet, når de kører ind i et væltet træ, selv om vedligeholdelsen, inklusive beskæring mv, er Banedanmarks ansvar.

Jeg har læst forskellige artikler, hvor GoCo fortæller at de er kørt ind i træer.
Er det fordi toget har kørt med samme hastighed som normalt og lokoføreren ikke har kørt "efter forholdene", for det lyder da mærkeligt at man bare kan brage ind i træer på må og få hvis man havde kørt efter forholdene.

GoCollective MR
Af andersj, Aalborg. 13/11-24, 17:59.
Nu er der jo ikke noget der hedder at "køre efter forholdene" ved jernbanen på samme måde som på vejene. Det er højst i forbindelse med glatte skinner at man kan snakke om at lokomotivføreren skal tilpasse bremseafstanden. Hvis man skal køre tog så man skal kunne nå at standse foran et væltet træ eller anden forhindring på sporet, så skal togene jo køre på sigt med 20-30 km/t.

Det handler vist mere om at Banedanmark har sjusket med den forebyggende træfældning så vidt jeg kan forstå på GoCollective.

Anders

GoCollective MR
Af RasmusD. 13/11-24, 18:05.
Citat fra: Petteri Dato 13/11-24, 13:56Jeg har læst forskellige artikler, hvor GoCo fortæller at de er kørt ind i træer.
Er det fordi toget har kørt med samme hastighed som normalt og lokoføreren ikke har kørt "efter forholdene", for det lyder da mærkeligt at man bare kan brage ind i træer på må og få hvis man havde kørt efter forholdene.

Der er ikke rigtig noget, der hedder "køre efter forholdene" ved jernbanen.

Man kan få besked om at køre med skærpet udkig. Og i mange tilfælde, hvor der ikke kan gives almindeligt signal, skal man køre på sigt.

Men hvis der er signal, skal man formode at sporet er frit og køre derefter. Alt andet skal der gives eksplicit besked om.

GoCollective MR
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 13/11-24, 18:43.
Seneste redigering: 13/11-24, 18:47 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 13/11-24, 17:59... at Banedanmark har sjusket med den forebyggende træfældning ...

Svjv. er Banedanmark ikke bemyndiget til uden videre at fælde træer på arealer der ikke tilhører Banedanmark.

At have givet tilbud på for penge at køre tog på strækninger uden i tilbudet at have taget en masse forbehold må siges at have været lidt af et hasardspil ...

Men så kan man jo lære det kan man.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

GoCollective MR
Af larsht, København. 13/11-24, 20:36.
I stedet for at folk gætter........

Banedanmarks side om el-servitut

Mvh
Lars

GoCollective MR
Af Niels Munch. 13/11-24, 21:06.
Citat fra: larsht Dato 13/11-24, 20:36I stedet for at folk gætter........

Banedanmarks side om el-servitut

Generelt gælder Banedanmarks "Beplantning langs banen".

GoCollective MR
Af Jakobsen. 13/11-24, 22:09.
Citat fra: Niels Munch Dato 13/11-24, 21:06Generelt gælder Banedanmarks "Beplantning langs banen".
Som jeg læser det, kræver Banedanmark IKKE, at beplantning skal være så lav, at den ikke kan vælte ind over skinnerne:
"Mellem 6 og 10 m fra skinne: Buske og små træer (maks. højde på 15 m)."
Det kan man undre sig over...

/hjj

GoCollective MR
Af Niels Munch. 13/11-24, 22:55.
Citat fra: Jakobsen Dato 13/11-24, 22:09Som jeg læser det, kræver Banedanmark IKKE, at beplantning skal være så lav, at den ikke kan vælte ind over skinnerne:
"Mellem 6 og 10 m fra skinne: Buske og små træer (maks. højde på 15 m)."
Det kan man undre sig over...

Det kan vel læses som en anbefaling, der dog ikke er hentet fra Jernbanelovens § 25:

"Infrastrukturforvalteren kan kræve træer og anden beplantning på, over og ved baneareal fjernet, nedskåret, opstammet eller studset, når banens vedligehold eller hensynet til togdriften gør det nødvendigt. Efterkommes infrastrukturforvalterens krav ikke inden for en fastsat frist, kan infrastrukturforvalteren lade arbejdet udføre på ejerens bekostning."

M.v.h.
Niels

GoCollective MR
Af Niels Bak. 13/11-24, 23:58.
Igen ifølge GoCollectives direktør på Kollektiv Trafik Konferencen, så er det klimaforandringerne, altså det vådere klima, som får flere træer til at vælte, fordi de står dårligere fast i den våde jord/det høje grundvand. Og han lod skinne igennem, at det er Banedanmark efter hans mening ikke vågnet op til og får derfor ikke spottet træer, som er i fare for at vælte (ikke ordret citeret, men et sammendrag af meningen).
Han blev spurgt hvorfor man ikke hører om tilsvarende problemer på lokalbanernes strækinger, og svarede, at det kunne man godt spørge sig selv om, men at det næppe var klogt for ham at svare.

Gå op Sider: 1 ... 4 5 [6] 7
Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak