Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- Aftenstemning på Aalborg Banegård
Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af andersj, Aalborg. 12/09-22, 02:00.
Jeg ville lige lege lidt med kameraet på min nye telefon og nogle anderledes vinkler. Jeg ville dog gerne have haft hele bogien med på begge togsæt.

På billederne ses Nordjyske Jernbaner LM 616 netop ankommet fra Skagen og MG 04 mod Aalborg Lufthavn, netop ankommet fra Aarhus. LM 616 blev leveret i 2021 og MG 04 er et af de få prototype-IC4 der stadig er i drift. Det var også MG 04 der kørte de første afgange med passagerer i overvåget prøvedrift mellem Lindholm og Aarhus tilbage i 2007.

Billederne er taget sent søndag aften den 11. september 2022.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Anders

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af andersj, Aalborg. 21/10-22, 22:31.
Her til aften blev det til endnu et billede, for mens jeg stod i læ under perrontaget ankom et lettere forsinket IC 4155 fra Fredericia bestående af MG 5610 i spor 0.

Det er jo usædvanligt, for man kan ikke stille hovedtogveje til og fra spor 0 i Aalborg - kun rangertogveje. Så personførende tog har jeg aldrig set benytte 0, udover Limfjordsbanens tog til Østhavnen (som også foregår som rangering). Jeg undrede mig også over at der ikke var stillet signal til nogle af de øvrige spor og at toget kørte meget langsomt ind på stationen.

Fra perronen ved man naturligvis ikke alt, men min formodning er at trafiklederen i Kmp Aalborg ikke kiggede langt nok frem i toggangen og derfor fik foretaget et par uheldige beslutninger i forhold til sporbenyttelse.

Der har engang været en PU'er i spor 0 og mulighed for at stille hovedtogveje, men det er en del år siden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 11/11-24, 09:54.
Citat fra: andersj Dato 21/10-22, 22:31Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Der har engang været en PU'er i spor 0 og mulighed for at stille hovedtogveje, men det er en del år siden.


Ja, PU'erne (S0 og R0) forsvandt fra spor 0 på et eller andet tidspunkt mellem 1. januar 1991 og 1. januar 1993. Hvornår, det præcist er sket, ved jeg ikke. Hvorfor PU'erne forsvandt fra spor 0, ved jeg heller ikke. Men man har vel vurderet, at behovet ikke mere var tilstede, og at man kunne spare lidt på vedligeholdelseskontoen ved at fjerne dem.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen.

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af Mikkelhk, Lunderskov. 11/11-24, 11:09.
Citat fra: andersj Dato 21/10-22, 22:31Her til aften blev det til endnu et billede, for mens jeg stod i læ under perrontaget ankom et lettere forsinket IC 4155 fra Fredericia bestående af MG 5610 i spor 0.

Det er jo usædvanligt, for man kan ikke stille hovedtogveje til og fra spor 0 i Aalborg - kun rangertogveje. Så personførende tog har jeg aldrig set benytte 0, udover Limfjordsbanens tog til Østhavnen (som også foregår som rangering). Jeg undrede mig også over at der ikke var stillet signal til nogle af de øvrige spor og at toget kørte meget langsomt ind på stationen.

Fra perronen ved man naturligvis ikke alt, men min formodning er at trafiklederen i Kmp Aalborg ikke kiggede langt nok frem i toggangen og derfor fik foretaget et par uheldige beslutninger i forhold til sporbenyttelse.

Der har engang været en PU'er i spor 0 og mulighed for at stille hovedtogveje, men det er en del år siden.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Det kan også tænkes at man har haft dørfejl på flere døre i den "østlige" side af toget (dvs. højre side i et nordgående tog), og derfor har ønsket at have en "vestvendt" perron (i hvert fald de steder hvor det var muligt), og spor 3 har så allerede været i brug/reserveret til et andet tog, f.eks. et gennemgående tog, som dermed ikke har kunnet bruge spor 0?
Så vidt jeg kan se i strækningsoversigten for ETCS, er spor 0 nu et "normalt" spor på lige fod med spor 1-4, og perronen er også angivet i strækningsoversigten, så det er måske bare afgangsskærmene der ikke er blevet tilpasset til at spor 0 nu kan bruges af "rigtige tog", og ikke kun rangertræk.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato 11/11-24, 11:09
Citat fra: andersj Dato 21/10-22, 22:31..
Det kan også tænkes at man har haft dørfejl på flere døre i den "østlige" side af toget (dvs. højre side i et nordgående tog), og derfor har ønsket at have en "vestvendt" perron (i hvert fald de steder hvor det var muligt), og spor 3 har så allerede været i brug/reserveret til et andet tog, f.eks. et gennemgående tog, som dermed ikke har kunnet bruge spor 0?
Så vidt jeg kan se i strækningsoversigten for ETCS, er spor 0 nu et "normalt" spor på lige fod med spor 1-4, og perronen er også angivet i strækningsoversigten, så det er måske bare afgangsskærmene der ikke er blevet tilpasset til at spor 0 nu kan bruges af "rigtige tog", og ikke kun rangertræk.

Du besvarer et over to år gammelt indlæg..

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af andersj, Aalborg. 11/11-24, 11:36.
Jeg kan ikke helt huske den nøjagtige trafiksituation, men NJ havde sandsynligvis fået lov til at køre helt frem i spor 3 så det ikke var muligt at stille signal i spor 3. Fra syd kunne man heller ikke stille hovedtogvej fra syd i spor 4 i det gamle signalsystem, så det havde været en endnu mere besværlig indrangering end til spor 0.
Man kunne dog nok godt have indrangeret toget i spor 3, for en enkelt Lint eller Desiro fylder ikke meget.

I spor 1 kom lyntoget mod Aalborg Lufthavn få minutter senere.

Anders

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af Mikkelhk, Lunderskov. 11/11-24, 12:20.
Citat fra: thomastog Dato 11/11-24, 11:32
Citat fra: Mikkelhk Dato 11/11-24, 11:09
Citat fra: andersj Dato 21/10-22, 22:31..
Det kan også tænkes at man har haft dørfejl på flere døre i den "østlige" side af toget (dvs. højre side i et nordgående tog), og derfor har ønsket at have en "vestvendt" perron (i hvert fald de steder hvor det var muligt), og spor 3 har så allerede været i brug/reserveret til et andet tog, f.eks. et gennemgående tog, som dermed ikke har kunnet bruge spor 0?
Så vidt jeg kan se i strækningsoversigten for ETCS, er spor 0 nu et "normalt" spor på lige fod med spor 1-4, og perronen er også angivet i strækningsoversigten, så det er måske bare afgangsskærmene der ikke er blevet tilpasset til at spor 0 nu kan bruges af "rigtige tog", og ikke kun rangertræk.
Du besvarer et over to år gammelt indlæg..
Jeg må indrømme at jeg ikke liiige havde fanget at der stod 21-10-2022 i Anders' oprindelige indlæg, jeg tænkte selvfølgelig at det var 2024. Og jeg besvarede egentlig bare indlægget som følge af Thomas' indlæg i dag over mit.
Jeg beklager - og da scenariet jo er sket før OR kom til Aalborg, er forklaringen nok nærmere som Anders selv beskriver, nemlig at spor 0 var det "mindst dårlige" spor i situationen. Teorien om dørfejl i den ene side som værende årsagen til at ønske perronen på den vestlige side er dog stadig plausibel.

Hilsen Mikkel

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af andersj, Aalborg. 11/11-24, 22:23.
Den aktuelle benyttelse af spor 0 fra i fredags er omtalt i denne tråd: https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,2064.90.html

Anders

Citat fra: Mikkelhk Dato 11/11-24, 12:20
Citat fra: thomastog Dato 11/11-24, 11:32
Citat fra: Mikkelhk Dato 11/11-24, 11:09
Citat fra: andersj Dato 21/10-22, 22:31..
Det kan også tænkes at man har haft dørfejl på flere døre i den "østlige" side af toget (dvs. højre side i et nordgående tog), og derfor har ønsket at have en "vestvendt" perron (i hvert fald de steder hvor det var muligt), og spor 3 har så allerede været i brug/reserveret til et andet tog, f.eks. et gennemgående tog, som dermed ikke har kunnet bruge spor 0?
Så vidt jeg kan se i strækningsoversigten for ETCS, er spor 0 nu et "normalt" spor på lige fod med spor 1-4, og perronen er også angivet i strækningsoversigten, så det er måske bare afgangsskærmene der ikke er blevet tilpasset til at spor 0 nu kan bruges af "rigtige tog", og ikke kun rangertræk.
Du besvarer et over to år gammelt indlæg..
Jeg må indrømme at jeg ikke liiige havde fanget at der stod 21-10-2022 i Anders' oprindelige indlæg, jeg tænkte selvfølgelig at det var 2024. Og jeg besvarede egentlig bare indlægget som følge af Thomas' indlæg i dag over mit.
Jeg beklager - og da scenariet jo er sket før OR kom til Aalborg, er forklaringen nok nærmere som Anders selv beskriver, nemlig at spor 0 var det "mindst dårlige" spor i situationen. Teorien om dørfejl i den ene side som værende årsagen til at ønske perronen på den vestlige side er dog stadig plausibel.

MG/IC4 kan slet ikke køre på det nye signalsystem, bare til info  :)

Aftenstemning på Aalborg Banegård
Af Mikkelhk, Lunderskov. 12/11-24, 12:00.
Citat fra: Petteri Dato 12/11-24, 10:43
Citat fra: Mikkelhk Dato 11/11-24, 12:20
Citat fra: thomastog Dato 11/11-24, 11:32Du besvarer et over to år gammelt indlæg..
Jeg må indrømme at jeg ikke liiige havde fanget at der stod 21-10-2022 i Anders' oprindelige indlæg, jeg tænkte selvfølgelig at det var 2024. Og jeg besvarede egentlig bare indlægget som følge af Thomas' indlæg i dag over mit.
Jeg beklager - og da scenariet jo er sket før OR kom til Aalborg, er forklaringen nok nærmere som Anders selv beskriver, nemlig at spor 0 var det "mindst dårlige" spor i situationen. Teorien om dørfejl i den ene side som værende årsagen til at ønske perronen på den vestlige side er dog stadig plausibel.
MG/IC4 kan slet ikke køre på det nye signalsystem, bare til info  :)
Og det ved jeg i bagklogskabens lys også ganske udmærket - det var den tråd Anders linkede til herover som jeg egentlig troede jeg svarede på (som var med en MF i spor 0 i november 2024), jeg fik derfor ikke studeret billedet særlig nøje, og fik altså ikke lige vendt tanken at det nok ikke var realistisk at der var en MG i Aalborg efter sommeren 2024.
Jeg må have været træt i går formiddags.

Hilsen Mikkel

Citat fra: Mikkelhk Dato 12/11-24, 12:00
Citat fra: Petteri Dato 12/11-24, 10:43
Citat fra: Mikkelhk Dato 11/11-24, 12:20
Citat fra: thomastog Dato 11/11-24, 11:32Du besvarer et over to år gammelt indlæg..
Jeg må indrømme at jeg ikke liiige havde fanget at der stod 21-10-2022 i Anders' oprindelige indlæg, jeg tænkte selvfølgelig at det var 2024. Og jeg besvarede egentlig bare indlægget som følge af Thomas' indlæg i dag over mit.
Jeg beklager - og da scenariet jo er sket før OR kom til Aalborg, er forklaringen nok nærmere som Anders selv beskriver, nemlig at spor 0 var det "mindst dårlige" spor i situationen. Teorien om dørfejl i den ene side som værende årsagen til at ønske perronen på den vestlige side er dog stadig plausibel.
MG/IC4 kan slet ikke køre på det nye signalsystem, bare til info  :)
Og det ved jeg i bagklogskabens lys også ganske udmærket - det var den tråd Anders linkede til herover som jeg egentlig troede jeg svarede på (som var med en MF i spor 0 i november 2024), jeg fik derfor ikke studeret billedet særlig nøje, og fik altså ikke lige vendt tanken at det nok ikke var realistisk at der var en MG i Aalborg efter sommeren 2024.
Jeg må have været træt i går formiddags.

Det var også kun info, hvis du ikke vidste det :) Det er sikkert ikke alle her på forum, som ved at IC4 ikke kan køre på signalsystemet.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak