Citat fra: Krabsen Dato 10/11-24, 20:04Citat fra: Theis Andersen Dato 10/11-24, 18:50Og så har man af en eller anden grund aldrig valgt at ombygge til 25 kV AC eller et andet mere moderne system.
Grunden er formentlig at det ville koste en skrækkelig bunke penge, i praksis lukke S-togs systemet i et par år - og i bund og grund ikke give brugerne en mærkbar forbedring.
Rent teknisk behøver det ikke kræve totalspærring at ændre S-banen fra 1600 V DC til 25 kV, for alle komponenterne (undtaget isolatorerne) er ens mellem S-banens nyeste køreledningsanlæg og fjernbanens anlæg fra 80'erne (regner ikke strømforsyningen med her, da den er forskellig).
Isolatorer til 25 kV kan håndtere 1600 V DC, hvorved man over tid kan udveksle alle isolatorer til 25 kV typen, samtidig med at 1600 V DC er tændt.
Det der er forskelligt er strømforsyningen, der står uden for sporet. Disse er typisk i dag opstillet med ledningsadskillere mellem køreledningen og strømforsyningen, hvorved man kan etablere kørestrømsafbrydelser ved behov.
Den nye strømforsyning kan da i ro og mag bygges uden for sporet, og monteres med afbrudte ledningsadskillere på det aktive 1600 V anlæg.
Ved systemskiftet kan man da over fx en forlænget weekendspærring, afbryde kniven i 1600 V systemets strømforsyning og afmontere kabelforbindelser til dette, og montere kabelforbindelser til 25 kV strømforsyningen og ibrugtage den.
---
Det vil selvfølgelig tage længere tid, hvis det kun er et-systemtog. Men hvis halvdelen af togene bygges som to-systemtog kan der omstrømmes etapevist, de steder hvor køreledningsanlægget og strømforsyningen er nedslidt og trænger til fornyelse alligevel.