Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 8/11-24, 23:12Citat fra: Thorfinn Dato 8/11-24, 14:32for at forhindre at motoren "vælter"?
Øhh, vælter? Den vælter ikke, den er solidt skruet fast i boggien.
Det er ikke geometrisk den vælter, den snubler over sin egen kendelinje og ender ved 0 rpm og 0 Nm. Det er det motorfolkene kalder at "vælte" en E-motor.
En asynkronmotor med kortslutningsrotor har en ikke-monoton kendelinje med 2 vendepunkter (sadlen og toppen) i moment/omdrejningsdiagram (
figur D).
Hvis du belaster motoren maks ved omdrejninger til venstre for toppunktet "vælter" din motor = omdrejningstal
og moment er nu nedadgåeende ved øget belastning - du mister effekt - hvis det går hurtige end du kan smide last, så ender det galt, maskinen kommer til stilstand. Motoren er "væltet".
Måske kan din arbejdspunkt lande på det korte stykke mellem nullpunkt og saddelpunkt - dvs "startgrenen". At maskinen har det stykke betyder at den faktisk kan starte med at drehe af sig selv.
På "arbejdsgrenen" til højre for toppunktet, der hvor moment falder ved stigende omdrejninger har du ikke noget problem: Motoren kan levere mere moment på bekostning af omdrejningstal. Eller du kører den helt op til synkronfrekvensen og så har du O Nm. Der stopper showet - Den løber heller ikke løbsk.
optimal arbejdspunkt er vendetangentpunktet på arbejdsgrenen.
At maskinen "vælter" og heller ikke løber løbsk betyder også at det principielt 'ikke muligt' at smadre den.
helt anderledes ved en DC motor (fx. Asea Rc loko, sporvogn). Du starter ved 0rpm med maks moment og uendelig stor strøm. Jo hårdere du belaster motoren, jo langsommere drejer den, jo mere moment leverer den - in til den brænder sammen af varmen af den gigantiske strøm den sluger.
Det er en "never surrender" maskine - den kæmper til døden.
Hvis du har kært de stejle strækninger i Lissabons eller Portos sporvogn kan man høre DS motoren suge strømmen og se (der er kun en gitterafdækning) coronalyset ved skifteren - det er E-teknik råt og usødt.
Den kører op ad bakke uanset hvor mange overvægtige krydstogttourister du propper ind i den lille trækasse.
Man kan høre dens lille motor: Never surrender!
Ved en Siemens Mireo er det hele nok pakket ind og IGBTerne har fjernet alt direkte sammenhæng mellem, strøm, spænding, moment og omdrejningstal. Der er sikringer i hard- og software ... man kan ikke se andet end noget der ligner et køleskab.