Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Rapport om batteritog i landsdelstrafikken
Gå ned Sider:[1] 2
Citat fra: frederikhk Dato  7/11-24, 16:20https://www.trm.dk/publikationer/2024/rapport-om-batteritog-i-landsdelstrafikken
Den nuværende situation er ikke i orden. Man får ikke så meget skiftetid i Vejle jeg tror det er kun 4 - 5 minutter. Elektrificering burde være den valgmuligheder man vælger og dobbeltsporring af banen.

Kunne man trække IC5 bag et lokomotiv eller lign. således at man kan koble lokomotivet på togsættet i Fredericia og så trække det til Struer? Vil det være muligt at drive belysning osv. uden at have køreledningerne forbundet? Og hvad med sikkerheden? Skal der være en adaptervogn imellem lokomotivet og toget? Hvis det er muligt, så ville det jo løse udfordringen, om end det nok vil kræve en del arbejde at få det til at fungere.

Kunne man trække IC5 bag et lokomotiv eller lign. således at man kan koble lokomotivet på togsættet i Fredericia og så trække det til Struer? Vil det være muligt at drive belysning osv. uden at have køreledningerne forbundet? Og hvad med sikkerheden? Skal der være en adaptervogn imellem lokomotivet og toget? Hvis det er muligt, så ville det jo løse udfordringen, om end det nok vil kræve en del arbejde at få det til at fungere.

Umiddelbart vil jeg gætte på at et togsæt trukket/skubbet af et lokomotiv ikke må medtage passagere.......alternativt; god fornøjelse med godkendelsesprocessen....
Tanken er ikke ny - den er luftet flere gange i forbindelse med IC4 og der skete det som bekendt ikke.

Det er nyt for mig at der faktisk allerede er indgået kontrakt om at elektrificere strækningen og at en ikke-elektrificering kan have følgeomkostninger (kontraktbrud?).
Det kan kun gå for langsomt med at elektrificere den strækning.
At analysen angiver at en hastighedsopgradering ikke giver mening er også i strid med tidligere analyser foretaget af Banedanmark, hvor en samlet set 5 minutters tidsbesparelse vil have positiv intern rente.
Der må ikke komme gode jernbaner til Jylland.

Citat fra: peter christensen Dato  7/11-24, 21:07Kunne man trække IC5 bag et lokomotiv eller lign. således at man kan koble lokomotivet på togsættet i Fredericia og så trække det til Struer? Vil det være muligt at drive belysning osv. uden at have køreledningerne forbundet? Og hvad med sikkerheden? Skal der være en adaptervogn imellem lokomotivet og toget? Hvis det er muligt, så ville det jo løse udfordringen, om end det nok vil kræve en del arbejde at få det til at fungere.

Umiddelbart vil jeg gætte på at et togsæt trukket/skubbet af et lokomotiv ikke må medtage passagere.......alternativt; god fornøjelse med godkendelsesprocessen....
Tanken er ikke ny - den er luftet flere gange i forbindelse med IC4 og der skete det som bekendt ikke.

Det var faktisk planen at ICE 4 skulle trækkes af et diesellokomotiv til Westerland på Sylt, men det blev heller aldrig til noget.

Men man står bare i et nyt problem, for diesellokomotiver sælges kun som specialproduktioner og batterilokomotiver til strækningskørsel er heller ikke lige noget der er efterspørgsel på.
Det er nærmest kun hos Stadler at man kan købe et rent diesellokomotiv og held og lykke med at få det til at tale sammen med en IC5 der ikke er forberedt til det.

Citat fra: Castrol Dato  7/11-24, 21:12Det er nyt for mig at der faktisk allerede er indgået kontrakt om at elektrificere strækningen og at en ikke-elektrificering kan have følgeomkostninger (kontraktbrud?).

Lindholm-Frederikshavn er også med i kontrakten. Lindholm-Aalborg Lufthavn og Ny Bane Vestfyn var ikke med i kontrakten.

Anders

Citat fra: peter christensen Dato  7/11-24, 21:07Kunne man trække IC5 bag et lokomotiv eller lign. således at man kan koble lokomotivet på togsættet i Fredericia og så trække det til Struer? Vil det være muligt at drive belysning osv. uden at have køreledningerne forbundet? Og hvad med sikkerheden? Skal der være en adaptervogn imellem lokomotivet og toget? Hvis det er muligt, så ville det jo løse udfordringen, om end det nok vil kræve en del arbejde at få det til at fungere.

Umiddelbart vil jeg gætte på at et togsæt trukket/skubbet af et lokomotiv ikke må medtage passagere.......alternativt; god fornøjelse med godkendelsesprocessen....
Tanken er ikke ny - den er luftet flere gange i forbindelse med IC4 og der skete det som bekendt ikke.
Altså ned i England før i tiden så på Holyhead turene hos Virgin Trains kørte man en Class 47 (tror jeg) foran en Pendolino og træk den til Holyhead.

Det er meget vildt, at togene ikke kan kobles på tværs af producent og det virker jo umiddelbart lidt konkurrenceforvridende, når man udbud pludseligt skal laves med optioner eller som rammeaftaler for at være sikker på, at man kan indkøbe kompatible tog senere. Det kan givetvist ændres, men det kræver så, at der er nogle der slår i bordet og kræver, at tog fra forskellige serier kan køre sammen – det kan måske give mening som en udvidelse i ERTMS på et tidspunkt.

Man kan ikke engang koble en 2002 Desiro med en 2010 Desiro og det samme gælder de to serier af Lint hos GoCollective. Det er selvfølgelig primært softwareteknisk, men hverken DSB eller Arriva havde lyst til at betale for at softwareopdatere de ældste togsæt, da de nye blev købt.

Hvis jeg lige skal kommentere på selve rapporten, så virker det desværre som en dårlig løsning med batteritog fordi man ender med en lille særlig serie af togsæt der kun kan køre 160 km/t mellem København og Vejle.
Det kunne være interessant at se økonomien ved fuld elektrificering og direkte tog København-Struer hver time, suppleret med regionaltog i myldretiden Herning-Vejle-(Kolding). De her fire direkte tog også ellers batteri-regionaltog gør jo at elektrificeringen ser ekstra dårlig ud.

Man kan også læse lidt mellem linjerne at direkte tog til Struer vil forstyrre DSB's egne planer i deres Trafikvision 2030. Men det er også forståeligt at man er trætte af at politikerne skifter mening hele tiden, når eksempelvis togindkøb og dertilhørende køre-/omløbsplanlægning går mange år frem i tiden og når der fra politisk hold ikke er nogle trafikplaner, så har DSB jo selv måtte lave en for deres egen trafik.   

Anders

Citat fra: andersj Dato  7/11-24, 23:54Man kan ikke engang koble en 2002 Desiro med en 2010 Desiro og det samme gælder de to serier af Lint hos GoCollective. Det er selvfølgelig primært softwareteknisk, men hverken DSB eller Arriva havde lyst til at betale for at softwareopdatere de ældste togsæt, da de nye blev købt.

Hvis jeg lige skal kommentere på selve rapporten, så virker det desværre som en dårlig løsning med batteritog fordi man ender med en lille særlig serie af togsæt der kun kan køre 160 km/t mellem København og Vejle.
Det kunne være interessant at se økonomien ved fuld elektrificering og direkte tog København-Struer hver time, suppleret med regionaltog i myldretiden Herning-Vejle-(Kolding). De her fire direkte tog også ellers batteri-regionaltog gør jo at elektrificeringen ser ekstra dårlig ud.

Man kan også læse lidt mellem linjerne at direkte tog til Struer vil forstyrre DSB's egne planer i deres Trafikvision 2030. Men det er også forståeligt at man er trætte af at politikerne skifter mening hele tiden, når eksempelvis togindkøb og dertilhørende køre-/omløbsplanlægning går mange år frem i tiden og når der fra politisk hold ikke er nogle trafikplaner, så har DSB jo selv måtte lave en for deres egen trafik.   
Hvorfor skal der være regionaltog til Kolding?

Citat fra: andersj Dato  7/11-24, 23:54Man kan ikke engang koble en 2002 Desiro med en 2010 Desiro og det samme gælder de to serier af Lint hos GoCollective. Det er selvfølgelig primært softwareteknisk, men hverken DSB eller Arriva havde lyst til at betale for at softwareopdatere de ældste togsæt, da de nye blev købt.

Hvis jeg lige skal kommentere på selve rapporten, så virker det desværre som en dårlig løsning med batteritog fordi man ender med en lille særlig serie af togsæt der kun kan køre 160 km/t mellem København og Vejle.
Det kunne være interessant at se økonomien ved fuld elektrificering og direkte tog København-Struer hver time, suppleret med regionaltog i myldretiden Herning-Vejle-(Kolding). De her fire direkte tog også ellers batteri-regionaltog gør jo at elektrificeringen ser ekstra dårlig ud.

Man kan også læse lidt mellem linjerne at direkte tog til Struer vil forstyrre DSB's egne planer i deres Trafikvision 2030. Men det er også forståeligt at man er trætte af at politikerne skifter mening hele tiden, når eksempelvis togindkøb og dertilhørende køre-/omløbsplanlægning går mange år frem i tiden og når der fra politisk hold ikke er nogle trafikplaner, så har DSB jo selv måtte lave en for deres egen trafik.   

Det er helt klart at den klart dårligste løsning er batteritog der skal fortsætte med 160 til Kbh. Det kan selv politikerne vel se er en dårlig ide. Ikke nok med der skal tilføjes en lille togserie til DSBs flåde men så vil den ydermere skulle bumle af sted og forsinke andre tog og sig selv.

Citat fra: mgameing123 Dato  8/11-24, 06:04
Citat fra: andersj Dato  7/11-24, 23:54Man kan ikke engang koble en 2002 Desiro med en 2010 Desiro og det samme gælder de to serier af Lint hos GoCollective. Det er selvfølgelig primært softwareteknisk, men hverken DSB eller Arriva havde lyst til at betale for at softwareopdatere de ældste togsæt, da de nye blev købt.

Hvis jeg lige skal kommentere på selve rapporten, så virker det desværre som en dårlig løsning med batteritog fordi man ender med en lille særlig serie af togsæt der kun kan køre 160 km/t mellem København og Vejle.
Det kunne være interessant at se økonomien ved fuld elektrificering og direkte tog København-Struer hver time, suppleret med regionaltog i myldretiden Herning-Vejle-(Kolding). De her fire direkte tog også ellers batteri-regionaltog gør jo at elektrificeringen ser ekstra dårlig ud.

Man kan også læse lidt mellem linjerne at direkte tog til Struer vil forstyrre DSB's egne planer i deres Trafikvision 2030. Men det er også forståeligt at man er trætte af at politikerne skifter mening hele tiden, når eksempelvis togindkøb og dertilhørende køre-/omløbsplanlægning går mange år frem i tiden og når der fra politisk hold ikke er nogle trafikplaner, så har DSB jo selv måtte lave en for deres egen trafik.   
Hvorfor skal der være regionaltog til Kolding?

Der er generelt dårlige togforbindelser mellem byerne i trekantsområdet inkl. Odense. Kun timedrift Vejle-Kolding, Middelfart-Kolding, Odense-Kolding og lange forbindelser Middelfart-Vejle pga. langt ophold eller togskifte i Fredericia.
DSB har før over flere omgange kørt et togsystem Kolding-Vejle-Vejle Sygehus når der har været ledigt materielt til det i en køreplan.

Men generelt er der behov for at togsystemer ikke ender i Fredericia, men fortsætter til udkanten af trekantsområdet.

Anders

Måske er det et østdansk perspektiv, men det forekommer mig at den relevante by i denne diskussion er Herning - en dynamisk, voksende, økonomisk aktiv by der kunne begynde at have storbykarakteristikker efter danske forhold. Ville det give mening at elektrificere til Herning, og lade passagerer nord- og vestfra skifte fra regionaltog i Herning?

Citat fra: andersj Dato  8/11-24, 11:48
Citat fra: mgameing123 Dato  8/11-24, 06:04
Citat fra: andersj Dato  7/11-24, 23:54Man kan ikke engang koble en 2002 Desiro med en 2010 Desiro og det samme gælder de to serier af Lint hos GoCollective. Det er selvfølgelig primært softwareteknisk, men hverken DSB eller Arriva havde lyst til at betale for at softwareopdatere de ældste togsæt, da de nye blev købt.

Hvis jeg lige skal kommentere på selve rapporten, så virker det desværre som en dårlig løsning med batteritog fordi man ender med en lille særlig serie af togsæt der kun kan køre 160 km/t mellem København og Vejle.
Det kunne være interessant at se økonomien ved fuld elektrificering og direkte tog København-Struer hver time, suppleret med regionaltog i myldretiden Herning-Vejle-(Kolding). De her fire direkte tog også ellers batteri-regionaltog gør jo at elektrificeringen ser ekstra dårlig ud.

Man kan også læse lidt mellem linjerne at direkte tog til Struer vil forstyrre DSB's egne planer i deres Trafikvision 2030. Men det er også forståeligt at man er trætte af at politikerne skifter mening hele tiden, når eksempelvis togindkøb og dertilhørende køre-/omløbsplanlægning går mange år frem i tiden og når der fra politisk hold ikke er nogle trafikplaner, så har DSB jo selv måtte lave en for deres egen trafik.   
Hvorfor skal der være regionaltog til Kolding?

Der er generelt dårlige togforbindelser mellem byerne i trekantsområdet inkl. Odense. Kun timedrift Vejle-Kolding, Middelfart-Kolding, Odense-Kolding og lange forbindelser Middelfart-Vejle pga. langt ophold eller togskifte i Fredericia.
DSB har før over flere omgange kørt et togsystem Kolding-Vejle-Vejle Sygehus når der har været ledigt materielt til det i en køreplan.

Men generelt er der behov for at togsystemer ikke ender i Fredericia, men fortsætter til udkanten af trekantsområdet.
Tror faktisk det er bedst at man køre flere X busser mellem Kolding og Vejle.

Citat fra: mlarsen Dato  8/11-24, 12:04Måske er det et østdansk perspektiv, men det forekommer mig at den relevante by i denne diskussion er Herning - en dynamisk, voksende, økonomisk aktiv by der kunne begynde at have storbykarakteristikker efter danske forhold. Ville det give mening at elektrificere til Herning, og lade passagerer nord- og vestfra skifte fra regionaltog i Herning?
Det kunne man i bund og grund men jeg tror det er bedre med at fortsætte til Struer som det har altid været.

Gå op Sider:[1] 2
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak