Citat fra: peter christensen Dato 7/11-24, 21:07Kunne man trække IC5 bag et lokomotiv eller lign. således at man kan koble lokomotivet på togsættet i Fredericia og så trække det til Struer? Vil det være muligt at drive belysning osv. uden at have køreledningerne forbundet? Og hvad med sikkerheden? Skal der være en adaptervogn imellem lokomotivet og toget? Hvis det er muligt, så ville det jo løse udfordringen, om end det nok vil kræve en del arbejde at få det til at fungere.
Umiddelbart vil jeg gætte på at et togsæt trukket/skubbet af et lokomotiv ikke må medtage passagere.......alternativt; god fornøjelse med godkendelsesprocessen....
Tanken er ikke ny - den er luftet flere gange i forbindelse med IC4 og der skete det som bekendt ikke.
Det var faktisk planen at ICE 4 skulle trækkes af et diesellokomotiv til Westerland på Sylt, men det blev heller aldrig til noget.
Men man står bare i et nyt problem, for diesellokomotiver sælges kun som specialproduktioner og batterilokomotiver til strækningskørsel er heller ikke lige noget der er efterspørgsel på.
Det er nærmest kun hos Stadler at man kan købe et rent diesellokomotiv og held og lykke med at få det til at tale sammen med en IC5 der ikke er forberedt til det.
Citat fra: Castrol Dato 7/11-24, 21:12Det er nyt for mig at der faktisk allerede er indgået kontrakt om at elektrificere strækningen og at en ikke-elektrificering kan have følgeomkostninger (kontraktbrud?).
Lindholm-Frederikshavn er også med i kontrakten. Lindholm-Aalborg Lufthavn og Ny Bane Vestfyn var ikke med i kontrakten.