Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Nye Vogne: København - Hamburg via Storebælt køretid
Gå ned Sider:[1] 2
Når de nye Talgo vogne leveres i 2024 og bliver indsat i mellem København H og Hamburg, vil dette ændre på køretiden? I dag tager det i mellem 4t 36m - 4t 47m for en direkte forbindelse.

Når Viggerslev-Ringsted overgår til ERTMS og hastigheden kan øges til 200 km/t - kan dette have en effekt, på trods af at det kun er en mindre del?

På forhånd tak.

Citat fra: infrafan Dato  8/05-22, 20:17Når de nye Talgo vogne leveres i 2024 og bliver indsat i mellem København H og Hamburg, vil dette ændre på køretiden? I dag tager det i mellem 4t 36m - 4t 47m for en direkte forbindelse.

Når Viggerslev-Ringsted overgår til ERTMS og hastigheden kan øges til 200 km/t - kan dette have en effekt, på trods af at det kun er en mindre del?

50 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Citat fra: thomastog Dato  8/05-22, 20:4550 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Der skal ikke bruges en krone ud over det som allerede bliver brugt på ERTMS. Om man installerer det til den ene eller den anden hastighed er økonomisk helt ligegyldigt, hvis ellers både skinner og tog er til det (og det er de i det her tilfælde)

Citat fra: Niels Bak Dato 17/05-22, 19:48
Citat fra: thomastog Dato  8/05-22, 20:4550 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Der skal ikke bruges en krone ud over det som allerede bliver brugt på ERTMS. Om man installerer det til den ene eller den anden hastighed er økonomisk helt ligegyldigt, hvis ellers både skinner og tog er til det (og det er de i det her tilfælde)

Jeg er ret sikker på at det er dyrere isenkram, desto højere hastighed det skal bygges til ;-) Flere drev på sporskiftere, bevægelige hjertestyker, ...

Derudover er vedligeholdelsesudgifterne højere, hvis der skal vedligeholdes til højere hastighed. Højere hastigheder, mindre tolerancer.

Citat fra: thomastog Dato 18/05-22, 18:22
Citat fra: Niels Bak Dato 17/05-22, 19:48
Citat fra: thomastog Dato  8/05-22, 20:4550 km med 200 km/h tager 15 minutter. 50 km med (nuværende) 180 km/h tager 16,7 minut. Så jeg tror ikke en øget hastighed Vigerslev-Ringsted rykker nævneværdigt ved køretiden. Spørgsmålet er, om det er "pengene værd".

Der skal ikke bruges en krone ud over det som allerede bliver brugt på ERTMS. Om man installerer det til den ene eller den anden hastighed er økonomisk helt ligegyldigt, hvis ellers både skinner og tog er til det (og det er de i det her tilfælde)

Jeg er ret sikker på at det er dyrere isenkram, desto højere hastighed det skal bygges til ;-) Flere drev på sporskiftere, bevægelige hjertestyker, ...

Derudover er vedligeholdelsesudgifterne højere, hvis der skal vedligeholdes til højere hastighed. Højere hastigheder, mindre tolerancer.

Pointen er at både tog og bane er allerede bygget. Så udgiften har du allerede aftholdt ligelgyldigt om man kører 180 eller 200 på den nye bane. Det koster lidt på vedligehold, men man sparer også lidt på materiel- og løntimer.

Jeg er med på at 180 km/t vs. 200 km/t ikke betyder meget i sig selv (15 min max hvis det var hele strækningen). Men kunne det tænkes at den forbedrede acceleration med 2x Vectron og eventuelt køretidstillæg kan ændre på det? Mit forholdsvise upræcis mål på Google Earth giver ~450 km, med nuværende køretid på 4:43 og gennemsnitfart på ~95 km/t (ikke medregnet de 5 stop), burde der så ikke være mulighed for at skære lidt i køretiden? Hvis vi sætter hvert stop til 8 minutter (inkl. nedbremsning of acceleration) + 10 minutter til grænsekontrol, er gennemsnitshastigheden stadig <120 km/t. Flensburg > Hamburg står som 160 km/t på Openstreetmap, pånær Rendsburg selvfølgelig. Hvad er det jeg ikke ser? :)

Nye Vogne: København - Hamburg via Storebælt køretid
Af Time will tell. 7/07-22, 21:28.
Seneste redigering: 7/07-22, 21:32 af Time will tell
Citat fra: infrafan Dato  7/07-22, 14:24Jeg er med på at 180 km/t vs. 200 km/t ikke betyder meget i sig selv (15 min max hvis det var hele strækningen). Men kunne det tænkes at den forbedrede acceleration med 2x Vectron og eventuelt køretidstillæg kan ændre på det? Mit forholdsvise upræcis mål på Google Earth giver ~450 km, med nuværende køretid på 4:43 og gennemsnitfart på ~95 km/t (ikke medregnet de 5 stop), burde der så ikke være mulighed for at skære lidt i køretiden? Hvis vi sætter hvert stop til 8 minutter (inkl. nedbremsning of acceleration) + 10 minutter til grænsekontrol, er gennemsnitshastigheden stadig <120 km/t. Flensburg > Hamburg står som 160 km/t på Openstreetmap, pånær Rendsburg selvfølgelig. Hvad er det jeg ikke ser? :)

At der er ret stor forskel på gennemsnitshastigheden i Danmark og Tyskland:
  • København - Padborg: 2½ timer og 325 km -> ca. 130 km/t (inklusiv tre stop)
  • Padborg - Hamborg: 2 timer og 185 km -> ca. 90 km/t (uden stop)

Derudover er køreplanen ret låst mange steder, så selvom toget skulle kunne spare nogle minutter kan du ikke altid realisere dem.

Så det at man i fremtiden kan kører 160 mellem Padborg og Hamborg mod de nuværende 140 med IC3 ændre desværre nok ikke det store.

København-Padborg-Hamburg er et inferno af togsystemer på kryds og tværs i både Danmark og Tyskland og de fleste har højere prioritet end IC'erne. 

På København-Femern-Hamburg bliver det noget nemmere at lade de direkte tog sætte dagsordenen og lade den øvrige trafik indrette sig derefter. Der er det minimalt med øvrige togsystemer på kryds og tværs, de fleste kører parallelt med de direkte tog.

Anders

Citat fra: Time will tell Dato  7/07-22, 21:28
Citat fra: infrafan Dato  7/07-22, 14:24Jeg er med på at 180 km/t vs. 200 km/t ikke betyder meget i sig selv (15 min max hvis det var hele strækningen). Men kunne det tænkes at den forbedrede acceleration med 2x Vectron og eventuelt køretidstillæg kan ændre på det? Mit forholdsvise upræcis mål på Google Earth giver ~450 km, med nuværende køretid på 4:43 og gennemsnitfart på ~95 km/t (ikke medregnet de 5 stop), burde der så ikke være mulighed for at skære lidt i køretiden? Hvis vi sætter hvert stop til 8 minutter (inkl. nedbremsning of acceleration) + 10 minutter til grænsekontrol, er gennemsnitshastigheden stadig <120 km/t. Flensburg > Hamburg står som 160 km/t på Openstreetmap, pånær Rendsburg selvfølgelig. Hvad er det jeg ikke ser? :)

At der er ret stor forskel på gennemsnitshastigheden i Danmark og Tyskland:
  • København - Padborg: 2½ timer og 325 km -> ca. 130 km/t (inklusiv tre stop)
  • Padborg - Hamborg: 2 timer og 185 km -> ca. 90 km/t (uden stop)

Derudover er køreplanen ret låst mange steder, så selvom toget skulle kunne spare nogle minutter kan du ikke altid realisere dem.

Så det at man i fremtiden kan kører 160 mellem Padborg og Hamborg mod de nuværende 140 med IC3 ændre desværre nok ikke det store.

Ift. Køretiden i Tyskland så har vi også med et helt andet køreplansmønster at gøre, mange flere regionaltog der både krydser og kommer ind på banen fra andre sidebaner, mange godstog, derudover kommer der andre højhastighedstog samt at hamburg hele vejen fra langenfelde Bbf til Hbf er svingende hastighed med henholdsvis 60 og 40..
Mener faktisk at vejen til altona primært er maks 40 fra langenfelde..

Ift. Hastighedsændring 180 til 200.. det vil man højst sandsynligt ikke bemærke i køreplanen, udover man om muligt ville have mulighed for at hente forsinkelser. Men hvis man prøver at inkludere en så lille hastighedsstigning i køreplanen, så vil det ingen effekt have, udover man vil have større sandsynlighed for forsinkelser.

Hej!

Bliver der reelt ikke tale om en lavere tophastighed når Talgovogne med Vectron i begge ender skal kører til/fra Hamborg?

IC3 må jo kører 180 på visse strækninger, mens et lokomotiv kun må kører 160. Ny bane kan være anderledes, men resten af strækningen er jo 160 ind til der bliver hastighedsopgraderet.

/Bjørn

Citat fra: bth Dato 12/07-22, 09:25Bliver der reelt ikke tale om en lavere tophastighed når Talgovogne med Vectron i begge ender skal kører til/fra Hamborg?

IC3 må jo kører 180 på visse strækninger, mens et lokomotiv kun må kører 160. Ny bane kan være anderledes, men resten af strækningen er jo 160 ind til der bliver hastighedsopgraderet.

/Bjørn

Vectron er godkedt til 200 km/t og desuden er maximalhastigheden på hovedstrækningen flere steder 180 km/t

Når Vectron trækker/skubber dobbeltdækkerne er max. hastigheden 160 km/t.

/Mads

Citat fra: MadsVestkjær Dato 12/07-22, 11:55
Citat fra: bth Dato 12/07-22, 09:25IC3 må jo kører 180 på visse strækninger, mens et lokomotiv kun må kører 160. Ny bane kan være anderledes, men resten af strækningen er jo 160 ind til der bliver hastighedsopgraderet.

Vectron er godkedt til 200 km/t og desuden er maximalhastigheden på hovedstrækningen flere steder 180 km/t
180 km/t for "særlige togsæt" (jf. banenorm BN2-74), 160 km/t er maks. for alle andre.

Nye Vogne: København - Hamburg via Storebælt køretid
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 12/07-22, 13:14.
Citat fra: MadsVestkjær Dato 12/07-22, 11:55Vectron er godkedt til 200 km/t og desuden er maximalhastigheden på hovedstrækningen flere steder 180 km/t

Når Vectron trækker/skubber dobbeltdækkerne er max. hastigheden 160 km/t.

/Mads

Vectron accelererer vel kraftigere end IC3 og skulle kunne "ordne" et typisk banestykke på den jyske halvø hurtigere end IC3. Den maksimalt tilladte hastighed nås ikke så tit.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: AndreasM Dato 12/07-22, 12:12180 km/t for "særlige togsæt" (jf. banenorm BN2-74), 160 km/t er maks. for alle andre.

Dette er korrekt. Og det er vist et levn fra fortiden, der ikke er blevet taget hånd om.

Den nye bane fra København til Ringsted er for langt det meste af strækningen bygget til 200+ km/t, også med "tunge" tog. Men SR og de omkringliggende regler tillader kun at togsæt kører over 160.

Da strækningen fik tillyst signaler og ATC, stod den i første omgang i strækningsoversigten TIB-S med strækningshastighed på 180 (det absolutte loft i SR) for alle togtyper, ikke kun togsæt. Men det blev senere rettet til det sædvanlige 160 og for særlige togsæt 180.

Efterhånden som man overgår til ETCS vil denne begrænsning forsvinde, og det er helt afhængigt af de enkelte køretøjer, hvor hurtigt der kan køres. En EB med Talgo-vogne vil kunne suse afsted med 200 km/t på dem nye bane København-Ringsted til den tid.

Citat fra: RasmusD Dato 12/07-22, 13:24
Citat fra: AndreasM Dato 12/07-22, 12:12180 km/t for "særlige togsæt" (jf. banenorm BN2-74), 160 km/t er maks. for alle andre.

Dette er korrekt. Og det er vist et levn fra fortiden, der ikke er blevet taget hånd om.

Mon ikke der bliver det  ;)

Gå op Sider:[1] 2
Svenska-lok
De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak