Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DSB arbejder på direkte tog til Amsterdam, Prag, Berlin og Oslo
Gå ned Sider: 1 ... 7 8 [9]
Citat fra: andersj Dato 29/10-24, 16:53Det handler om at der skal være tid til at undersøge om og i hvilken grad kørslen påvirker eksisterende trafik. Hvis en ansøgt kørsel eksempelvis vil underminere eksisterende kontraktkørsel, så kan den nye kørsel afvises. 18 måneder er heller ikke alverden indenfor jernbanen.

Der står mere om det her: https://www.jernbanenaevnet.dk/markedsadgang

Tak for linket. Det virker jo umiddelbart crazy, at kommerciel trafik kan begrænses fordi der allerede er en støttet udbyder af tilsvarende trafik i en PSO-kontrakt. Fjernbusser kan også ændre forudsætningerne for understøttet trafik, men her virker det ikke som noget, der skal vurderes før en rute kan tillades: https://www.fstyr.dk/erhverv/bus/rutekoersel-i-danmark.

Umiddelbart skulle man jo så synes, at det burde være muligt at lave en tilsvarende ordning for kommercielle fjerntog, hvor man hælder til at tillade kørslen såfremt der ikke bliver solgt billetter på ture under 75 km og dermed ligestille fjernbusser med tog. Så kan man selvfølgeligt stadig godt have et ansøgningssystem, hvis fjerntogsoperatøren også ønsker befordring på segmenter under 75 km.

Citat fra: mpp Dato 30/10-24, 08:55
Citat fra: andersj Dato 29/10-24, 16:53Det handler om at der skal være tid til at undersøge om og i hvilken grad kørslen påvirker eksisterende trafik. Hvis en ansøgt kørsel eksempelvis vil underminere eksisterende kontraktkørsel, så kan den nye kørsel afvises. 18 måneder er heller ikke alverden indenfor jernbanen.

Der står mere om det her: https://www.jernbanenaevnet.dk/markedsadgang

Tak for linket. Det virker jo umiddelbart crazy, at kommerciel trafik kan begrænses fordi der allerede er en støttet udbyder af tilsvarende trafik i en PSO-kontrakt. Fjernbusser kan også ændre forudsætningerne for understøttet trafik, men her virker det ikke som noget, der skal vurderes før en rute kan tillades: https://www.fstyr.dk/erhverv/bus/rutekoersel-i-danmark.

Umiddelbart skulle man jo så synes, at det burde være muligt at lave en tilsvarende ordning for kommercielle fjerntog, hvor man hælder til at tillade kørslen såfremt der ikke bliver solgt billetter på ture under 75 km og dermed ligestille fjernbusser med tog. Så kan man selvfølgeligt stadig godt have et ansøgningssystem, hvis fjerntogsoperatøren også ønsker befordring på segmenter under 75 km.

I betragtning af den globale erfaring med monopolistiske venture-støttede virksomheder, der tilbyder tabsgivende tjenester lige længe nok til at dræbe konkurrencen og etablere et monopol - er jeg glad for, at de beskytter PSO-tjenesterne og ikke tillader gribbe som Flixtrain at ødelægge togservicenetværket.

(Flix, Uber, alle madleveringstjenester (Gorilas, Wolt, ...), Amazon, .....)

Jeg har fundet dette dokumentet.
I februar 2024 ansøgte det nederlandske selskapet Flywise med varemærket GoVolta
om å køre tog København - Amsterdam år 2026

https://www.jernbanenaevnet.dk/lister/publikationlisteside/2024/anmeldelse-af-ny-planlagt-passagerrute-flywise

Citat fra: Bengt Larsson Dato 30/10-24, 12:13Jeg har fundet dette dokumentet.
I februar 2024 ansøgte det nederlandske selskapet Flywise med varemærket GoVolta
om å køre tog København - Amsterdam år 2026

https://www.jernbanenaevnet.dk/lister/publikationlisteside/2024/anmeldelse-af-ny-planlagt-passagerrute-flywise

Ifølge denne video, GoVolta starter Amsterdam - Berlin tjenester i september 2025 og kan tilføje København "inden for uger" efter det.

https://youtu.be/hqIOUGilkj4?si=2rhapARbD_7eTOTE&t=454

Citat fra: Bengt Larsson Dato 30/10-24, 12:13I februar 2024 ansøgte det nederlandske selskapet Flywise med varemærket GoVolta
om å køre tog København - Amsterdam år 2026
Ifølge den vedlagte køreplan tager turen 11 timer. Ifølge Google Maps kan turen fra banegård til banegård gøres på lige knap 10 timer uden stop - men det kan man jo ikke med mindre man kører i en VW Lupo der ikke behøver at tanke undervejs. I praksis vil man nok habe i hvert fald 1 times pauser sammenlagt og så er det lige hurtigt.
(De 10 timer er over Storebælt ligesom toget. Kører man over Rødby-Putgarden tager turen 9 ½ time plus evt pauser men inklusive færgeturen som jo er en pause).

Citat fra: dysharmonica Dato 30/10-24, 09:07I betragtning af den globale erfaring med monopolistiske venture-støttede virksomheder, der tilbyder tabsgivende tjenester lige længe nok til at dræbe konkurrencen og etablere et monopol - er jeg glad for, at de beskytter PSO-tjenesterne og ikke tillader gribbe som Flixtrain at ødelægge togservicenetværket.

(Flix, Uber, alle madleveringstjenester (Gorilas, Wolt, ...), Amazon, .....)

Det er en udemærket betragtning, men så bør impact på øvrig kommerciel trafik vel medtænkes og ikke kun på PSO-trafik og så bør man vel spørge mere ind til finansieringen af de forskellige ruter end man gør.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 30/10-24, 15:28Ifølge den vedlagte køreplan tager turen 11 timer. Ifølge Google Maps kan turen fra banegård til banegård gøres på lige knap 10 timer uden stop - men det kan man jo ikke med mindre man kører i en VW Lupo der ikke behøver at tanke undervejs. I praksis vil man nok habe i hvert fald 1 times pauser sammenlagt og så er det lige hurtigt.
(De 10 timer er over Storebælt ligesom toget. Kører man over Rødby-Putgarden tager turen 9 ½ time plus evt pauser men inklusive færgeturen som jo er en pause).

Med en køretid på 40 minutter København–Roskilde er det ikke ligefrem den nye Sølvpil de kører med.

Gå op Sider: 1 ... 7 8 [9]
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak