Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Gå ned Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
Citat fra: hj Dato 24/10-24, 16:53
Citat fra: andersj Dato 20/08-24, 03:02Der er gået sognerådspolitik i denne sag, da den ikke blev vedtaget i juni. Kernen er at Rebild Kommune (Støvring og Skørping) er blevet pigesure over at miste IC-forbindelsen, når nu Mariagerfjord Kommune (Arden og Hobro) får to fjerntogsstop.
Selvom embedsværket og Nordjyllands Trafikselskab har lavet et omfattende arbejde i at informere om baggrunden og konsekvenserne ved beslutningen, fløj det lige over hovedet på politikerne på mandagens regionsrådsmøde.

Det der endte med at blive stemt igennem med 22 stemmer for og 18 stemmer imod var at embedsværket nu skal genoptage forhandlingerne med Transportministeriet for at få flyttet IC-stoppet fra Arden til Skørping eller Støvring. Det betyder så at Skørping eller Støvring vil få tre afgange i timen mod Aalborg, mens Arden fortsat kun vil have en afgang og den vil blive nedgraderet fra IC-tog til regionaltog.
TV2 Nord kan nu fortælle, at transportministeriet har godkendt, at stoppet bliver Støvring eller Skørping i stedet for Arden:
https://www.tv2nord.dk/rebild/skorping-eller-stovring-kan-blive-fremtidens-intercity-stop
Nordjyske skriver desuden, at Arden beholder to lyntogsstop om morgenen.
Artiklen her er kun tilgængelig for abonnenter:
https://nordjyske.dk/nyheder/byudvikling/stop-for-intercitytog-nu-skal-n-station-vaelges/5287637
/hj

Jep og dermed har man valgt en løsning der både er dyrere for regionen og dårligere for Arden end basis løsningen som kan ses i første opslag. Basis løsningen ville have givet både Arden og Skørping eller Støvring IC-betjening og ville have været omkostningsneutral for Region Nordjylland.

De to lyntogsstop i Arden betyder også markant længere rejsetid på de afgange, da stykket mellem Hobro og Skørping er det stykke hvor man må køre 200 km/t (180 for IC3). Men spørgsmålet er om det bliver lyntoget eller IC-toget der standser om morgenen, for det afhænger af hvornår NJ kører fra Hobro.

Så alt det arbejde man har lavet ender med længere rejsetider, højere driftsomkostninger og dårligere betjening end hvis man bare havde fortsat med aftalen fra 2015 (basis løsningen).

Anders

Citat fra: andersj Dato 24/10-24, 18:31
Citat fra: hj Dato 24/10-24, 16:53
Citat fra: andersj Dato 20/08-24, 03:02Der er gået sognerådspolitik i denne sag, da den ikke blev vedtaget i juni. Kernen er at Rebild Kommune (Støvring og Skørping) er blevet pigesure over at miste IC-forbindelsen, når nu Mariagerfjord Kommune (Arden og Hobro) får to fjerntogsstop.
Selvom embedsværket og Nordjyllands Trafikselskab har lavet et omfattende arbejde i at informere om baggrunden og konsekvenserne ved beslutningen, fløj det lige over hovedet på politikerne på mandagens regionsrådsmøde.

Det der endte med at blive stemt igennem med 22 stemmer for og 18 stemmer imod var at embedsværket nu skal genoptage forhandlingerne med Transportministeriet for at få flyttet IC-stoppet fra Arden til Skørping eller Støvring. Det betyder så at Skørping eller Støvring vil få tre afgange i timen mod Aalborg, mens Arden fortsat kun vil have en afgang og den vil blive nedgraderet fra IC-tog til regionaltog.
TV2 Nord kan nu fortælle, at transportministeriet har godkendt, at stoppet bliver Støvring eller Skørping i stedet for Arden:
https://www.tv2nord.dk/rebild/skorping-eller-stovring-kan-blive-fremtidens-intercity-stop
Nordjyske skriver desuden, at Arden beholder to lyntogsstop om morgenen.
Artiklen her er kun tilgængelig for abonnenter:
https://nordjyske.dk/nyheder/byudvikling/stop-for-intercitytog-nu-skal-n-station-vaelges/5287637
/hj

Jep og dermed har man valgt en løsning der både er dyrere for regionen og dårligere for Arden end basis løsningen som kan ses i første opslag. Basis løsningen ville have givet både Arden og Skørping eller Støvring IC-betjening og ville have været omkostningsneutral for Region Nordjylland.

De to lyntogsstop i Arden betyder også markant længere rejsetid på de afgange, da stykket mellem Hobro og Skørping er det stykke hvor man må køre 200 km/t (180 for IC3). Men spørgsmålet er om det bliver lyntoget eller IC-toget der standser om morgenen, for det afhænger af hvornår NJ kører fra Hobro.

Så alt det arbejde man har lavet ender med længere rejsetider, højere driftsomkostninger og dårligere betjening end hvis man bare havde fortsat med aftalen fra 2015 (basis løsningen).
Håber NJ til Hobro bliver til noget.

CitatHåber NJ til Hobro bliver til noget.

NJ Hirtshals/Skagen-Hobro skal nok blive til noget. Det er kun et spørgsmål om, hvilket årstal vi taler om - formentlig inden 2030.

"Problemet" i denne sag er det sædvanlige: Historieløshed. Da man startede Aalborg Nærbane Lindholm-Skørping var der ikke plads til både NJ i halvtimesdrift Aalborg-Skørping og diverse DSB-tog. Så man valgte en midlertidig løsning, hvor NJ kørte én gang i timen og betjente Skalborg, Svenstrup, Støvring og Skørping - og DSB på tilsvarende måde ca. 30 minutter forskudt med IC-standsning ved de samme byer. Det gav en tillempet 30-minuttersdrift.

Men det gav også Skalborg, Svenstrup og Støvring noget ganske uhørt: Direkte IC-tog til strækningen Hobro-København med tilsvarende mellemstationer. Det havde man aldrig haft før.

Nu bliver man så indhentet og glemt er det faktum, at man siden 2003 har kørt med en "midlertidig" køreplan. Selvfølgelig skal NJ køre helt til Hobro i halvtimesdrift og selvfølgelig skal DSB ikke standse mellem Aalborg og Hobro. Det kan man så skændes om i nogle år, indtil tingene "falder på plads".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Før i tiden havde DSB IC tog  stop i Hobro Arden Skørping og Aalborg

Citat fra: Lyntoget Dato 25/10-24, 16:04Før i tiden havde DSB IC tog  stop i Hobro Arden Skørping og Aalborg


Men ikke Skalborg, Svenstrup og Støvring

Eskild

Citat fra: andersj Dato 24/10-24, 18:31Så alt det arbejde man har lavet ender med længere rejsetider, højere driftsomkostninger og dårligere betjening end hvis man bare havde fortsat med aftalen fra 2015 (basis løsningen).

Så er det vidst heller ikke værre end som så. Man kunne næsten foranlediges til at tro at du bor i Arden.

Der kommer et ekstra togsystem til de lokale rejsende og de store rejsestrømme mellem Aalborg og Randers/Aarhus får kortere rejsetid og en bedre frekvensudjævning.

Skørping eller Støvring som bibeholder IC-stop får et ekstra tog i timen og ydermere en hurtig forbindelse til/fra Aalborg oveni.

Skalborg og Svenstrup får erstattet ét direkte IC-tog i timen med to forbindelser med kort skift i enten Hobro eller Skørping/Støvring.
Det er nok lidt om man er pendler eller fritidsrejsende om man helst vil frekvens eller direkte tog.

Arden (og Skørping hvis IC-stoppet placeres i Støvring) er nok eneste sted hvor det bliver direkte dårligere fordi den direkte forbindelse til/fra syd erstattes af et skift i Hobro.

Jeg synes bare det er ærgerligt at man er gået fra gennemarbejdede forslag fra embedsfolk til sognerådspolitik. Hvis Støvring ender med IC-stoppet bliver der 3 togafgange i timen, 2 ekspresbusser i timen samt en normal bus i timen mellem Støvring og Aalborg. Det er noget af en kontrast til det ene tog i timen i Arden, en by som jeg i øvrigt intet har noget med at gøre.

At man så også fra ministeriet vil tørre halvdelen af meromkostningerne ved at NJ skal betjene Arden og Hobro af på regionen er også negativt. Regionen har meddelt at eventuelle meromkostninger skal findes på den eksistrende togdrift på statslig infrastruktur (Frederikshavn-Skørping/Hobro). Allerede i K25 spares halvtimesdriften væk på Aalborg-Hjørring om lørdagen uafhængigt af denne sag, så det bliver "spændende" at se hvad der spares væk i K26 med denne løsning.

Passagererne på de længere stræk vinder helt klart i den her sag.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/10-24, 00:38Jeg synes bare det er ærgerligt at man er gået fra gennemarbejdede forslag fra embedsfolk til sognerådspolitik. Hvis Støvring ender med IC-stoppet bliver der 3 togafgange i timen, 2 ekspresbusser i timen samt en normal bus i timen mellem Støvring og Aalborg. Det er noget af en kontrast til det ene tog i timen i Arden, en by som jeg i øvrigt intet har noget med at gøre.

Passagererne på de længere stræk vinder helt klart i den her sag.

Enig i at det er synd at der er gået Sognerrådspolitik i den, men husk at DSB i de tre oprindelige scenarier slet ikke skulle stoppe mellem Aalborg og Hobro.

Derefter blev det lavet et kompromis efter nordjysk ønske med standsning i Arden, så passagerne på de længere stræk har allerede tabt i forhold til de oprindelige forslag.

Hvis der skal være én standsning mellem Aalborg og Hobro skal man bare huske at:
Standsning i Arden giver kun fordele for Arden.
Standsning i Skørping giver også fordele for Støvring, Svenstrup og Skalborg.
Standsning i Støvring giver også fordele for Svenstrup og Skalborg.

Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 28/10-24, 19:30.
... og lige om lidt opdager "man", at fra K25 (december 2024) er det slut med direkte tog fra Himmerland til Fyn og Sjælland. Siden 1974 har Skørping og Arden nydt godt af direkte InterCitytog til Middelfart, Odense, Nyborg, Korsør, Slagelse, Roskilde og København H (+/- diverse). Samme service har Skalborg, Svenstrup og Støvring haft siden 2003.

Men nu er det slut. Og der skal nok blive ballade.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Time will tell Dato 28/10-24, 18:17
Citat fra: andersj Dato 28/10-24, 00:38Jeg synes bare det er ærgerligt at man er gået fra gennemarbejdede forslag fra embedsfolk til sognerådspolitik. Hvis Støvring ender med IC-stoppet bliver der 3 togafgange i timen, 2 ekspresbusser i timen samt en normal bus i timen mellem Støvring og Aalborg. Det er noget af en kontrast til det ene tog i timen i Arden, en by som jeg i øvrigt intet har noget med at gøre.

Passagererne på de længere stræk vinder helt klart i den her sag.

husk at DSB i de tre oprindelige scenarier slet ikke skulle stoppe mellem Aalborg og Hobro.

Det havde jeg rent faktisk glemt i alt forvirringen om de mange løsninger der har været i spil. Scenarie 1 er egentlig ret tæt på den endelige løsning.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/10-24, 19:30Men nu er det slut. Og der skal nok blive ballade.

Hvis altså der er nogle der opdager det... Jeg tror ikke på at dem der råber højest i denne sag i dag hopper på IC'eren til København fra Støvring, fremfor at køre i egen vogn ud til Aalborg Lufthavn.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/10-24, 19:53
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 28/10-24, 19:30Men nu er det slut. Og der skal nok blive ballade.

Hvis altså der er nogle der opdager det... Jeg tror ikke på at dem der råber højest i denne sag i dag hopper på IC'eren til København fra Støvring, fremfor at køre i egen vogn ud til Aalborg Lufthavn.

Lidt ligesom Thomas heller ikke har bemærket at det er ved at være nogle år siden at der var direkte IC mellem Roskilde og Støvring - med undtagelse at nogle nat-IC'er der også består i K25

Den 13. november skal Økonomiudvalget i Rebild Kommune tage stilling til om IC-stoppet skal være i Støvring eller Skørping. Hvis der ikke er enighed vil beslutningen blive truffet i byrådet.

Forvaltningen i kommunen har ingen anbefaling, men notere sig at Skørping har flest påstigende og 65% flere rejsende til destinationer udenfor Region Nordjylland end Støvring i 2019.

Men det skulle ikke undre mig om afstemningen kommer til at basere sig på hvor mange medlemmer af udvalget der har bopæl i hvv. Støvring eller Skørping ved at ignorere data og fakta helt og fuldstændigt.

Senest den 25. november skal Region Nordjylland have modtaget svar, ellers bortfalder kommunens selvbestemmelse i denne sag.   

Anders

Citat fra: andersj Dato  9/11-24, 16:52Den 13. november skal Økonomiudvalget i Rebild Kommune tage stilling til om IC-stoppet skal være i Støvring eller Skørping. Hvis der ikke er enighed vil beslutningen blive truffet i byrådet.

Forvaltningen i kommunen har ingen anbefaling, men notere sig at Skørping har flest påstigende og 65% flere rejsende til destinationer udenfor Region Nordjylland end Støvring i 2019.

Men det skulle ikke undre mig om afstemningen kommer til at basere sig på hvor mange medlemmer af udvalget der har bopæl i hvv. Støvring eller Skørping ved at ignorere data og fakta helt og fuldstændigt.

Senest den 25. november skal Region Nordjylland have modtaget svar, ellers bortfalder kommunens selvbestemmelse i denne sag.   
Skørping burde få stoppet. Det vil ikke give mening at backtrack til Støvring.

Valget faldt på Skørping - https://www.tv2nord.dk/rebild/borgmester-melder-ud-her-skal-toget-stoppe

For at opsummere, betyder det følgende tog hver time (ikke alle stop udenfor Aalborg-Hobro er medtaget):
NJ (Skagen/Hirtshals)-Hjørring-Aalborg-Skalborg-Svenstrup-Støvring-Skørping-Arden-Hobro
NJ (Skagen/Hirtshals)-Hjørring-Aalborg-Skalborg-Svenstrup-Støvring-Skørping
DSB IC Aalborg Lufthavn-Aalborg-Skørping-Hobro-Aarhus-Fredericia-??
ICL får ingen ændringer i standsningsmønster.

Anders

Nogen der har en vurdering af rejsentiden Skørping-Aalborg uden stop? Jeg husker det som 16 minutter før nærbanen blev introduceret.

Og rejsetiden vil være endnu kortere når IC5 bliver introduceret (omend kun i få år)?

Gå op Sider: 1 ... 6 7 [8] 9
Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak