Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 21/10-24, 17:26Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/10-24, 10:11Det er efterhånden blevet en lidt irriterende vane, at man vil spare sig til en bedre økonomi i kollektiv transport.Enig, det er på godt jysk træls at det er altid er den vinkel der skal hives frem. Men det kan formentlig også skyldes, at dem, der foreslår den kollektive trafik reduceret/afskaffet ikke selv har problemer med at komme rundt. Der er blot det kedelige faktum jf. Danmarks Statistik Danmarks Statistik, at ca. 37 % af DK's 3,2 mio. familier i 2024 ikke ejer en bil. Mange af de 1,2 mio. familier bor jo også i udkantsområderne, som lige nu bliver rundbarberet for busser mm. Så isoleret set kan staten/regionerne sikkert spare en del penge til start, men det er jo ikke noget der gavner bred bosætning i landet, og kan forstærke flugten til de større byer. Min gamle forældre bosat i ex. TKVJ-byen Sdr. Felding, mærker sideeffekten af buslinje 81 er blevet konverteret til skolebus og kun kørsel i dagtimer og på skoledage. Der er de seneste år blevet flere huse til salg og liggetiden længere. Salgspriser på under 500.000 kr. er ikke længere usædvanligt. Byen er bare ikke længere interessant, fordi det kræver mindst én bil til rådighed for at få en familie til at kunne fungere i dagligdagen. Der er nu kun en Dagli'Brugs tilbage, og hvor længe den overlever, gisnes der allerede om. Og de gamle i byen, der ikke ikke længere kan køre bil, bliver mere afhængig af andres hjælp. Dem der kan, flytter derfor til Herning, inden det er for sent. Så jo, der spares da penge - men der sættes altså penge til i privatøkonomierne, når boliger og ejendomme falder i værdi. Og det er i den kontekst ikke særlig fedt, nu at sidde med lån i en villa på ca. 1 mio.kr, som nu kun kan sælges for ca. 0,7 mio. kr. Det der skete med rute 81 er også nogen af de værste besparelser i Midttrafik K23. Rute 81 var en meget vigtig rute. Det er den eneste forbindelse mellem Herning og Grindsted og det er den eneste bus i Sdr. Felding og betyde også meget for Sdr. Omme. Nu hvor dette rute er væk har Sdr. Felding kun busser på skoledag og Sdr. Omme har kun 3 busser om dagen til Vejle. At spare væk rute 81 var en stor fejl og ruten burde reddes igen.Jeg synes Herning Kommune burde køre rute 81 mellem Sdr. Felding eller Stakroge til Herning i timedrift igen så man kan sikre en fint nok busforbindelse til Sdr. Felding igen eller kører en shuttle bus mellem Troldhede og Sdr. Felding som tilpasser med toget.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/10-24, 10:11Det er efterhånden blevet en lidt irriterende vane, at man vil spare sig til en bedre økonomi i kollektiv transport.Enig, det er på godt jysk træls at det er altid er den vinkel der skal hives frem. Men det kan formentlig også skyldes, at dem, der foreslår den kollektive trafik reduceret/afskaffet ikke selv har problemer med at komme rundt. Der er blot det kedelige faktum jf. Danmarks Statistik Danmarks Statistik, at ca. 37 % af DK's 3,2 mio. familier i 2024 ikke ejer en bil. Mange af de 1,2 mio. familier bor jo også i udkantsområderne, som lige nu bliver rundbarberet for busser mm. Så isoleret set kan staten/regionerne sikkert spare en del penge til start, men det er jo ikke noget der gavner bred bosætning i landet, og kan forstærke flugten til de større byer. Min gamle forældre bosat i ex. TKVJ-byen Sdr. Felding, mærker sideeffekten af buslinje 81 er blevet konverteret til skolebus og kun kørsel i dagtimer og på skoledage. Der er de seneste år blevet flere huse til salg og liggetiden længere. Salgspriser på under 500.000 kr. er ikke længere usædvanligt. Byen er bare ikke længere interessant, fordi det kræver mindst én bil til rådighed for at få en familie til at kunne fungere i dagligdagen. Der er nu kun en Dagli'Brugs tilbage, og hvor længe den overlever, gisnes der allerede om. Og de gamle i byen, der ikke ikke længere kan køre bil, bliver mere afhængig af andres hjælp. Dem der kan, flytter derfor til Herning, inden det er for sent. Så jo, der spares da penge - men der sættes altså penge til i privatøkonomierne, når boliger og ejendomme falder i værdi. Og det er i den kontekst ikke særlig fedt, nu at sidde med lån i en villa på ca. 1 mio.kr, som nu kun kan sælges for ca. 0,7 mio. kr.
Nye jernbanestationer på Roskildebanen. Pris 110 kr.