Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- CO2 udslip ved transportformer
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Tommy O. Jensen Dato 21/10-24, 17:26Min gamle forældre bosat i ex. TKVJ-byen Sdr. Felding, mærker sideeffekten af buslinje 81 er blevet konverteret til skolebus og kun kørsel i dagtimer og på skoledage. Der er de seneste år blevet flere huse til salg og liggetiden længere. Salgspriser på under 500.000 kr. er ikke længere usædvanligt.
Byen er bare ikke længere interessant, fordi det kræver mindst én bil til rådighed for at få en familie til at kunne fungere i dagligdagen. Der er nu kun en Dagli'Brugs tilbage, og hvor længe den overlever, gisnes der allerede om.

Og de gamle i byen, der ikke ikke længere kan køre bil, bliver mere afhængig af andres hjælp. Dem der kan, flytter derfor til Herning, inden det er for sent. Så jo, der spares da penge - men der sættes altså penge til i privatøkonomierne, når boliger og ejendomme falder i værdi. Og det er i den kontekst ikke særlig fedt, nu at sidde med lån i en villa på ca. 1 mio.kr, som nu kun kan sælges for ca. 0,7 mio. kr. 
     
Her er den originale besked på Bus-Harry tråden


Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.

CO2 udslip ved transportformer
Af andersj, Aalborg. 26/10-24, 16:37.
Man skal ikke være blind overfor at det også i høj grad er et politisk ønske at folk flytter til byerne - det kan godt være at politikerne siger noget andet, men handlingerne understøtter ikke udvikling i landområderne.

Tendensen man arbejder hen mod er at bosætter man sig på landet skal man kunne klare sig selv. De offentlige services tilbydes kun i byer med et vist indbyggertal der kan "retfærdigøre" et supermarked (ikke købmand), en folkeskole, et lægehus osv. Det behøver ikke at være en stor by, 2.000 indbyggere er ofte nok.
Det seneste nye med kørekort til 17-årige er også kun til dem der kan klare sig selv, for meningen er ikke at den 17-årige skal køre i mor og fars bil i fritiden, men at de skal have deres egen bil for at kunne få en ungdomsuddannelse inde i byen. Man får altså ikke kørekort, bil, brændstof og bilforsikring for de ca. 400 kr. et ungdomskort til den kollektive trafik koster.

Det er selvfølgelig en ubehagelig overgangsfase, men med urbaniseringen så må man satse på en håndfuld mindre byer i de enkelte kommuner og lade de mindste dø ud eller lade selvforsørgende overtage dem.

Det betyder så også at lavindkomstgrupper, som ofte benytter sig af de lavere boligpriser på landet, må ty til mindre og/eller dårligere beboelse i byerne for den samme mængde penge.

Men det er bare sådan at de offentlige services på landet er markant dyrere pr. indbygger end i byerne og det er ofte sådan at skatteindtægterne pr. person samtidig er højere i byerne end på landet. Et konkret eksempel fra hjemmeplejen hedder kørsel i 30 minutter hver vej for en kort 15 minutters opgave hos en borger på landet, kontra 5 minutters kørsel hver vej til en borger bosat i byen. Borgeren på landet trækker 75 minutters ressourcer, mens borgeren i byen trækker 25 minutter for den samme opgave.

Når der skal spares, og det skal der jo hele tiden i kommunerne og regionerne, så er det de dyreste tilbud pr. borger der ryger først - den lille folkeskole, buslinjen med de laveste passagertal og det mindste sygehus. Selvfølgelig kan man (endnu) ikke nægte hjemmehjælp til borgeren på landet, men det var det nemmeste eksempel på det differentierede ressourcetræk.

Anders

CO2 udslip ved transportformer
Af Worm. 26/10-24, 17:42.
Seneste redigering: 26/10-24, 17:44 af Worm
Citat fra: anho Dato 26/10-24, 15:52
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.
Jeg fejer heller argumentet for bus 81 HELT væk.

Påpeger blot at andre og givet mere væsentlige faktorer har pågået FØR busdriften blev skåret ned til kun skoledage.

Endelige har nogle regioner været ude og reducere på busdriften for at holde mindre banestrækninger i live.

Det har aldrig kunnet betale sig at opretholde tæt kollektiv trafik på landet.
Derfor er det nødvendig med bilkørsel, til og fra arbejde, for beboere i udkantsområder.

Det har politikerne såmænd 'altid' været klar over, og derfor indførtes for lang tid siden kørselsfradrag, der fungerede udmærket for personer i den arbejdsdygtige alder i landområderne.

I forbindelse med politisk-bestemt urbanisering i sluthalvfemserne, blev kørselsfradraget ca. halveret, ved at flytte fradragsberegningen fra fradrag i skat til fradrag i indtægt før beregning af skat.
Derved blev der iøvrigt provenu til, at cyklister i byerne kunne få kørselsfradrag.

Samkørsel er urealistisk udenomssnak, for at dække over den politisk-bestemte nedlukning af udkantsområderne.





Citat fra: anho Dato 26/10-24, 15:52
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.
81 var ikke en rute der kørt tom hele tiden. Den havde fint nok antal kunder (landestandard).

Jeg tror hvad dræbt ruten var at der var ikke så mange der kørt med ruten over kommunegrænsen så region Midtjylland tænkt det er en gode undskyldning til at sige ruten er ikke deres ansvar. (Region Syddanmark fjernet ikke deres tilskud og forsat med at køre nogen korte tur på 81 under en ny rute 181 men nu er den også nedlagt pga. lav kundetal. Så nu den eneste bus i skoleferie er 217 med 3 busser om dagen til Vejle.

Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 17:42
Citat fra: anho Dato 26/10-24, 15:52
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.
Jeg fejer heller argumentet for bus 81 HELT væk.

Påpeger blot at andre og givet mere væsentlige faktorer har pågået FØR busdriften blev skåret ned til kun skoledage.

Endelige har nogle regioner været ude og reducere på busdriften for at holde mindre banestrækninger i live.
Stationsløse stationsbyer forsvinder langsomt. Mærkeligt, ikke?

Citat fra: tgsen Dato 26/10-24, 23:10
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 17:42
Citat fra: anho Dato 26/10-24, 15:52
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.
Jeg fejer heller argumentet for bus 81 HELT væk.

Påpeger blot at andre og givet mere væsentlige faktorer har pågået FØR busdriften blev skåret ned til kun skoledage.

Endelige har nogle regioner været ude og reducere på busdriften for at holde mindre banestrækninger i live.
Stationsløse stationsbyer forsvinder langsomt. Mærkeligt, ikke?

Ja det er mærkeligt at en busrute nedlæggelse dræbt byen for evighed.

Citat fra: tgsen Dato 26/10-24, 23:10
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 17:42
Citat fra: anho Dato 26/10-24, 15:52
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.
Jeg fejer heller argumentet for bus 81 HELT væk.

Påpeger blot at andre og givet mere væsentlige faktorer har pågået FØR busdriften blev skåret ned til kun skoledage.

Endelige har nogle regioner været ude og reducere på busdriften for at holde mindre banestrækninger i live.
Stationsløse stationsbyer forsvinder langsomt. Mærkeligt, ikke?
Hvorfor er det så mærkeligt?
Enten er der ikke passagertal til at standse eller banen pågældende sted er nedlagt helt.

Givet samme årsager som fører til reduktion eller nedlæggelse af busdrift

Citat fra: Worm Dato 27/10-24, 06:14
Citat fra: tgsen Dato 26/10-24, 23:10
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 17:42
Citat fra: anho Dato 26/10-24, 15:52
Citat fra: Worm Dato 26/10-24, 08:22
Citat fra: mgameing123 Dato 25/10-24, 10:43En gode ting at tage hensyn til er at alle de "tomme" busser er jo en livslinje til mange byer ud på landet. Se f.eks. Sdr Felding hvor rute 81 blev reduceret voldsomt og kører nu kun på skoledage. Ruten havde faktisk en fint nok antal kunder men nu fordi ruten blev kraftigt beskåret så har mange sat deres hus til salg fordi de ikke længere kan kom nogen steder hen med bussen.

Nu skal man cykle eller køre knallert til Troldhede Station som langt de fleste ikke gider.
Tvivler på at folk har sat deres huse til salg ALENE på grund af bus 81 har fået reduceret deres trafik.

Svaret er nok mere kompleks.
Folk handler ikke længere lokalt men nærmere hvor de arbejder og hvor indkøb kan kæares hurtigere og billigere end ude på landet.

Skolerene lukkes fordi børnatallet falder på landet. Det forstærker fraflytningen.

Idræts- og kultutilbud forsvinder ude på landet da befolkningen i stigende grad bliver ældre i landområderne.

Antal lokale arbejdspladser falder da landbruet ikke i samme omfang har brug for lokal arbejdskraft.

Så reduktion i køreplan for bus 81 er en konsekvens af mange faktorer iver de sidste 20-25 år.

Som med alt der har noget med samfundets udvikling at gøre, påvirker de forskellige faktorer hinanden på kryds og tværs, og ofte i begge retninger på samme tid.

Ja, buslinjen har nok fået driften reduceret til dels på grund af faldende passagertal. Men man kan ikke bare feje den modsatrettede effekt af banen heller. At buslinjen får driften reduceret fører også direkte til at børnefamilier flytter væk, eller holder op med at flytte til, det fører til at ældre flytter væk, og det fører til en reduktion i antallet af kunder i de lokale butikker, som så igen er med til at afvikle bysamfundet.
Jeg fejer heller argumentet for bus 81 HELT væk.

Påpeger blot at andre og givet mere væsentlige faktorer har pågået FØR busdriften blev skåret ned til kun skoledage.

Endelige har nogle regioner været ude og reducere på busdriften for at holde mindre banestrækninger i live.
Stationsløse stationsbyer forsvinder langsomt. Mærkeligt, ikke?
Hvorfor er det så mærkeligt?
Enten er der ikke passagertal til at standse eller banen pågældende sted er nedlagt helt.

Givet samme årsager som fører til reduktion eller nedlæggelse af busdrift
Grunden til at jeg skrev det var mærkeligt var at jeg ikke syntes det var mærkeligt.

Citat fra: Losna Dato 26/10-24, 18:15Det har aldrig kunnet betale sig at opretholde tæt kollektiv trafik på landet.
Derfor er det nødvendig med bilkørsel, til og fra arbejde, for beboere i udkantsområder.

Det har politikerne såmænd 'altid' været klar over, og derfor indførtes for lang tid siden kørselsfradrag, der fungerede udmærket for personer i den arbejdsdygtige alder i landområderne.

I forbindelse med politisk-bestemt urbanisering i sluthalvfemserne, blev kørselsfradraget ca. halveret, ved at flytte fradragsberegningen fra fradrag i skat til fradrag i indtægt før beregning af skat.
Derved blev der iøvrigt provenu til, at cyklister i byerne kunne få kørselsfradrag.

Samkørsel er urealistisk udenomssnak, for at dække over den politisk-bestemte nedlukning af udkantsområderne.





Nej det kan godt betale sig at opretholde busruter ud på landet. Man har sparede ALT for meget på busruter ud på landet så nu har man mistede mange billetindtægter og nu skal man spare på de sene afgange på de mere populær ruter som skræmmer endnu flere kunder i bilen og nu skal spare mere indtil til sidst har man kun en uddannelsesbus tilbage eller faktisk ingen!

Det er hvad der skete med rute 81 og mange ruter i f.eks. Hedensted Kommune som rute 101 Horsens - Stenderup - Hornsyld - Stouby - Vejlefjordcenter, 108 Horsens - Hatting - Løsning - Øster Snede - Vejle, 209 Hornsyld - Daugård - Vejle og 219 Vejle - Lindved - Uldum - Rask Mølle - (Brædstrup).

Nu er 101, 108, 209 og 219 alle sammen nedlagt og Hedensted Kommune har en elendig busrute net. Rask Mølle har kun en bus til Horsens (114) som køre ikke særlig tit, Hornsyld har kun en rute til Horsens (105) som har også fået besparelser (på trods af den er en rimelig populær rute) og den sidste afgang fra Horsens er kl. 19.50, Øster Snede har kun en skolebus til Tørring og Hedensted (696) og en enkelt morgenafgang til Vejle med retur kl 15. (202), Stenderup har nu kun en enkelt morgenafgang til Horsens uden retur (105).

Det kan godt betale sig med busser ud på landet men man har skæret den offentlig transport så voldsomt at folk føler sig presset til at købe en bil.


Mvh Vestjyden

Gå op Sider: 1 [2]
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak