Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Gå ned Sider: 1 ... 5 6 [7]
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 19/10-24, 13:54I Aalborg nåede man at blive færdig til 7. oktober 2024 som planlagt. Man er lige nu i gang med nogle mindre færdiggørelsesarbejder, der ikke har noget med den daglige toggang som sådan at gøre.

Bl.a. er man ved at retablere adgangen til Banedanmarks "maskindepot". Det betyder bl.a., at man har fjernet det gamle spor 96 og nu er ved at etablere et nyt. Det nye spor kommer til at hedde spor 95. På nedenstående billeder ses spor 95 længst til venstre. Man benytter her en lidt spøjs fremgangsmåde: Man lægger det nye spor ned i små bidder, der består af 12 sveller med tilhørende skinner pr. bid. Jeg går ud fra, at det hele så skal svejses sammen til sidst. Det giver godt nok en h....... masse svejsninger. Men det må åbenbart være den mest effektive og økonomiske fremgangsmåde - må man gå ud fra. Men "sjovt" ser det ud. Bemærk alle de gule "skruetvinger" (eller hvad de nu hedder).

Billederne er klikbare.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


19. oktober 2024. NJJ Desiro DM 506 under indkørsel til Aalborg. Yderst til venstre ses spor 95 (tidligere benævnt spor 96) under genopbygning. Der er lavet ny sporkasse og lagt nye skærver, sveller og skinner. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Som ovenfor. Billedet er klikbart.




det er måden man laver manuel sporbygning på. Man samler sporrammer på depotpladsen, af nye sveller. Med "byggeskinner" (gamle skinner i 7,5m længde). Lasker det sammen med lasker og C-klemmer. Bagefter trækker man nye langskinner ind med en skinnekørende gravemaskiner. Og bytter byggeskinnerne ud med langskinnerne. Og vupti, så er der nye sveller med nye langskinner.
Herefter ballasterer man og justerer selvfølgelig, hvorefter langskinnerne svejses.

Den dobbelte sporbenyttelse giver fortsat udfordringer, især fredag eftermiddag hvor en del af IC-togene har skarp vending i spor 3. Normalt kan det løses ved at IC'eren kører i spor 4 eller spor 1, men i eftermiddags var IC 4141 ca. 10 minutter forsinket også ville NJ fra Aalborg Lufthavn ankomme i spor 4 samtidig. ICL fra København ankommer også i spor 1, så når IC er forsinket så vil det være risikabelt at smide det i spor 1 på en meget skarp vending.

Så det blev til kørsel i spor 0, hvilket trafikinformationsystemet ikke kunne skilte. Der blev dog foretaget manuelt udkald om sporændringen og en helt fyldt IC3 blev tømt og fyldt igen og afgik sydpå igen fem minutter efter ankomst med et minuts forsinkelse som IC 4360. Der var dog også lokomotivførerskifte.

Før var det kun muligt at køre i spor 0 på en rangertogvej, så det skete yderst sjældent for personførende tog - men for to år siden røg en IC4 i spor 0 - https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,538.msg4239.html#msg4239

Foto fra fredag den 8. november 2024 kort før afgang, ICL'eren fra København skulle lige inde i spor 1 inden der kunne stilles udkørsel fra spor 0:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: andersj Dato  9/11-24, 00:19Før var det kun muligt at køre i spor 0 på en rangertogvej,

Der har indtil begyndelsen af 1990-erne været PU-signaler i spor 0, med grøn lanterne, så der har vist været mulighed for hovedtogvej fra spor 0.

Se bl. a. Thomas' billede.

/ Jan

Spor 0 i Aalborg lader en del tilbage at ønske
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 13/11-24, 00:01.
Seneste redigering: 13/11-24, 00:04 af Thomas Boberg Nielsen
Citat fra: andersj Dato  9/11-24, 00:19Den dobbelte sporbenyttelse giver fortsat udfordringer, især fredag eftermiddag hvor en del af IC-togene har skarp vending i spor 3. Normalt kan det løses ved at IC'eren kører i spor 4 eller spor 1, men i eftermiddags var IC 4141 ca. 10 minutter forsinket også ville NJ fra Aalborg Lufthavn ankomme i spor 4 samtidig. ICL fra København ankommer også i spor 1, så når IC er forsinket så vil det være risikabelt at smide det i spor 1 på en meget skarp vending.

Så det blev til kørsel i spor 0, hvilket trafikinformationsystemet ikke kunne skilte. Der blev dog foretaget manuelt udkald om sporændringen og en helt fyldt IC3 blev tømt og fyldt igen og afgik sydpå igen fem minutter efter ankomst med et minuts forsinkelse som IC 4360. Der var dog også lokomotivførerskifte.

Før var det kun muligt at køre i spor 0 på en rangertogvej, så det skete yderst sjældent for personførende tog - men for to år siden røg en IC4 i spor 0 - https://www.jernbanen.dk/forum1/index.php/topic,538.msg4239.html#msg4239

Foto fra fredag den 8. november 2024 kort før afgang, ICL'eren fra København skulle lige inde i spor 1 inden der kunne stilles udkørsel fra spor 0:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Jeg aner ikke et klap om det nye signalsystems muligheder eller mangel på samme. Hvis det er en permanent tilstand, at der fremadrettet ikke kan holde to tog samtidig i hverken spor 1, 3 eller 4 (som der i et vist omfang kunne med det gamle sikringsanlæg), og at spor 0 derfor oftere, end det hidtil har været tilfældet, skal anvendes, skal der i hvert fald nogle "opdateringer" på banen set ud fra et passagersynspunkt:

* Det er meget svært at finde fra spor 3/4 og over til spor 0. Beskiltningen er yderst mangelfuld.
* Der er ingen infoskærm (eller hvad sådan en nu hedder) ved spor 0. Det vil sige, at kunderne står og glor ud i den blå luft og ikke aner, hvad der sker eller hvad der skal ske med toget, der ankommer i/holder i spor 0. Højttalerinformation hjælper på manglen, men kan ikke erstatte den manglende infoskærm
* Som det fremgår af Anders' billede, er spor 0 et trælst sted at stå og vente (ingen overdækning, ingen glasventerum, ingen bænke - intet, og man føler sig hensat til en skrabet udgave af Køge Nord).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der kan godt holde to tog i samme spor, men det sker ved hjælp af en "kør på sigt i besat spor"-rute i signalsystemet. Den her situation skyldtes at der var tog på vej ind i både spor 3 og 4 på ca. samme tid som den forsinkede IC'er havde forventet ankomst. Dertil det forhold at der var tale om en skarp vending en fredag eftermiddag. Så det var en manøvre der måske sparede 1-2 minutter og kun fungerede fordi der ca. 5 minutter før ankomst blev foretaget et manuelt højtalerudkald omkring sporændringen - folk kunne faktisk godt finde over til spor 0, selvom nogle var skeptiske og holdt sig lidt tilbage. Det er faktisk sværere for folk at finde hen til trappen ned til tunnellen i spor 1 - jeg er blevet spurgt mange gange om hvordan man kommer over til perronen i spor 3/4.

I spor 4 ankom toget fra Aalborg Lufthavn og i spor 3 var man ved at opformere et NJ tog der var ankommet fra nord og skulle afgå mod Skagen. I det gamle signalsystem ville NJ-toget i spor 3 ankomme i den nordlige halvdel og togsættet der skulle koble ville så rangere ind i spor 3 bagefter fra nord. Under denne rangering var det muligt at stille signal fra syd ind i den sydlige del af spor 3.

Fra december 2025 vil der i princippet ikke længere være tog der vender på Aalborg station, hvilket giver noget mere kapaciteten i perronsporene. Både IC og ICL vil fortsætte til Aalborg Lufthavn og alle NJ-tog vil køre igennem Aalborg mellem Hirtshals/Skagen og Skørping/Hobro.

Anders

Gå op Sider: 1 ... 5 6 [7]
DSB MH 352Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak