Findes der nogen systematiske planer for at indsamle de gamle og stadig brugbare sikringsanlæg, til genbrug på lokalbanerne, efter der er tændt for ERTMS?
Fx skulle der være DSB 90 anlæg i Randers, Fårup og Hobro, der alle lige er slukket.
Det er vel samme type som privatbanerne anvender i stor udbredelse, hvorfor det ville være genialt at genbruge disse til nye stationer eller baner på lokalbanerne.
Foruden ufatteligt mange DSB 54 anlæg, hvilke vel stadig burde kunne bruges, de steder hvor der ikke er råd til ERTMS anlæg.
Genbrug af de gamle sikringsanlæg, burde sandsynligvis være den billigste løsning, til mit forslag om en lokalbane mellem Roskilde og Hillerød.
Undrer mig nemlig over det gennem arbejdet, hvor det ses at Signalprogrammet tilsyneladende har opgivet at fjerne de gamle komponenter som AM-hytter, kabler og signaler, mellem Mogenstrup og Nykøbing Falster. Om det er en landsdækkende tendens, eller lokalt Sjællandsk, ved jeg ikke.
---
Hvis der er nogen der har dokumenter med hvor ofte de enkelte typer anlæg fejler (DSB54, 72, 77, 90) og beskrivelse af forskellen mellem sikringsanlæg til krydsningsstationer, AM-blokke og stationsanlæg på dobbeltsporede baner, så er jeg meget interesseret i at læse om dette. Send gerne en besked eller til
s215264@dtu.dk