Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Farumbanens forlængelse til Hillerød
Gå ned Sider: 1 ... 3 4 [5]
Citat fra: LM94 Dato 20/09-24, 21:10
Citat fra: 1993matias Dato 19/09-24, 20:54Man betaler skat der, hvor man tjener pengene. Ergo er det en god forretning for Danmark at have øresundspendlere, da de får ydelser i Sverige (sygehus, børnepasning, veje osv), men betaler al skat i Danmark.

Er det ikke noget med at der er lavet en aftale mellem Danmark og Sverige omkring danskere der bor i Sverige, men arbejder i Danmark, at der betales en form for "Øresunds skat", hvor en hvis andel går til den danske stat, og resten/den anden del går til Sverige?
Nej. Det er meget simpel system. En som arbejder i Danmark betaler skat i Danmark med den lokale kommuneskat, hvor man arbejder. Kommuneskatten bliver sendt til Sverige. Pt. der også særregler for offentlig ansatte, men de ændres fra nytår, så det ensrettes med private ansatte. Bl.a. har der været bøvl at håndtere hjemmearbejde for offentlige ansatte pga. det skulle fordeles og det er svært at administrere.

Citat fra: steenth Dato 20/09-24, 22:00
Citat fra: LM94 Dato 20/09-24, 21:10
Citat fra: 1993matias Dato 19/09-24, 20:54Man betaler skat der, hvor man tjener pengene. Ergo er det en god forretning for Danmark at have øresundspendlere, da de får ydelser i Sverige (sygehus, børnepasning, veje osv), men betaler al skat i Danmark.

Er det ikke noget med at der er lavet en aftale mellem Danmark og Sverige omkring danskere der bor i Sverige, men arbejder i Danmark, at der betales en form for "Øresunds skat", hvor en hvis andel går til den danske stat, og resten/den anden del går til Sverige?
Nej. Det er meget simpel system. En som arbejder i Danmark betaler skat i Danmark med den lokale kommuneskat, hvor man arbejder. Kommuneskatten bliver sendt til Sverige. Pt. der også særregler for offentlig ansatte, men de ændres fra nytår, så det ensrettes med private ansatte. Bl.a. har der været bøvl at håndtere hjemmearbejde for offentlige ansatte pga. det skulle fordeles og det er svært at administrere.
Du forsimpler. Der er iøvrigt EU-regler på området. I EU betaler du dansk skat af den lønindkomst du tjener i Danmark. Kapitalindkomst mv svarer man skat til Sverige i dette tilfælde.

Citat fra: UTJ Dato 21/09-24, 14:19
Citat fra: steenth Dato 20/09-24, 22:00
Citat fra: LM94 Dato 20/09-24, 21:10
Citat fra: 1993matias Dato 19/09-24, 20:54Man betaler skat der, hvor man tjener pengene. Ergo er det en god forretning for Danmark at have øresundspendlere, da de får ydelser i Sverige (sygehus, børnepasning, veje osv), men betaler al skat i Danmark.

Er det ikke noget med at der er lavet en aftale mellem Danmark og Sverige omkring danskere der bor i Sverige, men arbejder i Danmark, at der betales en form for "Øresunds skat", hvor en hvis andel går til den danske stat, og resten/den anden del går til Sverige?
Nej. Det er meget simpel system. En som arbejder i Danmark betaler skat i Danmark med den lokale kommuneskat, hvor man arbejder. Kommuneskatten bliver sendt til Sverige. Pt. der også særregler for offentlig ansatte, men de ændres fra nytår, så det ensrettes med private ansatte. Bl.a. har der været bøvl at håndtere hjemmearbejde for offentlige ansatte pga. det skulle fordeles og det er svært at administrere.
Du forsimpler. Der er iøvrigt EU-regler på området. I EU betaler du dansk skat af den lønindkomst du tjener i Danmark. Kapitalindkomst mv svarer man skat til Sverige i dette tilfælde.
Der er særlige regler mellem Danmark og Sverige, som ikke følger de generelle. Normalt betaler man skat på bopælen. Men ikke i dette tilfælde, hvor der betales skat på arbejdsstedet - men hvor kommuneskatten så sendes over sundet til at dække diverse sociale udgifter.

At tænke sig de dansk-svenske skattetekniske detaljer skulle vise sig så vigtige for linieføringen af en hypotetisk(?) gen-forlængelse af KSB 😃

P.S.: Jeg vil ha' dobbeltsporet elektrificeret højhastighedsbane Helsingør—Hillerød-Roskilde (med stop i Gørløse) nu!

Citat fra: tscheel Dato 23/10-24, 22:51At tænke sig de dansk-svenske skattetekniske detaljer skulle vise sig så vigtige for linieføringen af en hypotetisk(?) gen-forlængelse af KSB 😃

P.S.: Jeg vil ha' dobbeltsporet elektrificeret højhastighedsbane Helsingør—Hillerød-Roskilde (med stop i Gørløse) nu!
Hvorfor højhastighed?

Citat fra: tgsen Dato 24/10-24, 00:31
Citat fra: tscheel Dato 23/10-24, 22:51At tænke sig de dansk-svenske skattetekniske detaljer skulle vise sig så vigtige for linieføringen af en hypotetisk(?) gen-forlængelse af KSB 😃

P.S.: Jeg vil ha' dobbeltsporet elektrificeret højhastighedsbane Helsingør—Hillerød-Roskilde (med stop i Gørløse) nu!
Hvorfor højhastighed?

Fordi alle herinde tror åbenbart enhver lille by på knap 1000 indbyggere fortjener at blive serviceret af et lyntog eller lignende.

Gå op Sider: 1 ... 3 4 [5]

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak