Citat fra: Mester Dato 4/04-22, 21:48Der bliver kamp om pladserne i letbanetog og busser, når to IC Lyn ankommer samtidig med tilsammen 600-700 passagerer, hvoraf 80 procent skal videre fra den omtalte vedtbanegård.
Kan du finde bare en ekspert, der mener, at ideen om, at Aarhus skal betjenes af IC Lyn, der standser på en bar mark 11-12 kilometer fra bymidten?
Kan du samtidig give et par eksempler på byer, der med succes har flyttet banegården langt uden for bymidten?
Du har klart ikke forstået hvad jeg har foreslået.
Men skriver det gerne påny.
Ideen er at der laves ny krydsningsstation vest for Aarhus.
En station hvor nordgående og sydgående tog af afsætte og optage rejsende fra vest og øst.
De tog som kører østfra og vestfra har stadig Aarhus H som endepunkt og udgangspunkt.
De tog som kører til og fra Aarhus H og mod Fredericia/Odense/København og vice-versa - der gør de fortsat.
Der eneste som sker er at de rejsende som til og fra Aarhus H og som ikke skal tog nord eller syd - ja de må skifte tog på den nye krydsningsstation.
Enten ved at de tager et tog som fortsætter /kommer vestfra eller der laves en pendultog mellem Aarhus h og den nye station.
Gevinster er at køretiden for rejsende nord og syd i forhold til nu bliver kortere.
Rejsende vestfra slipper for den unødvendige tur til Aarhus H og kan tage tog nord eller sydpå.
Vigtigst er dog at de større boligområder syd, vest og nord for Aarhus centrum nu for nemmere ved at tage tog.
De slipper for en tur ind til centrum og kan køre mod myldrertrafikken ud til den nye station.
Cowi lavede en rapport for nogle år siden til Skanderborg kommune.
Et af forslagene til en ny station var i nærheden af det store motorvejskryds vest for Aarhus.
Så nej der er ikke behov for at mange hundrede togrejsende pludselig skal skifte til bus eller letbane vest for Aarhus. Letbane som vist ikke eksisterer eller er planlagt i det område.
Det område ligger vist ikke 12 km fra centrum.
Håber du blev lidt klogere.