Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Billeder og video

- (Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Gå ned Sider:[1] 2
(Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Af T. Rithmester, Struer. 21/10-24, 19:50.
Efterårsferien bød på et besøg ved Rødby station, det kastede bla. dette billede af sig.
Syd herfor er der anlagt, eller der er i hvert fald påbegyndt, et lille sidespor.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødby "station" nu med spor - set mod Ringsted. 18. oktober 2024. (tdr)

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

(Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 21/10-24, 23:35.
Det er god humor at man bare har klasket nogle tilfældige standsningsmærker op, som med garanti ikke kommer til at passe med de tog der evt. skal køre der.

Anders

Citat fra: andersj Dato 21/10-24, 23:35Det er god humor at man bare har klasket nogle tilfældige standsningsmærker op, som med garanti ikke kommer til at passe med de tog der evt. skal køre der.

??

(Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 22/10-24, 10:54.
Citat fra: T. Rithmester Dato 21/10-24, 19:50Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødby "station" nu med spor - set mod Ringsted. 18. oktober 2024. (tdr)
Station i det gode gamle Kystbanedesign, der muliggør gennemgående tog kan overhale standsende tog. Det burde man bruge noget mere på de travleste baner da det vel giver mulighed for at blande flere togsystemer?

Men da næppe lange nok til at sætte et godstog til side på!?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/10-24, 10:54
Citat fra: T. Rithmester Dato 21/10-24, 19:50Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødby "station" nu med spor - set mod Ringsted. 18. oktober 2024. (tdr)
Station i det gode gamle Kystbanedesign, der muliggør gennemgående tog kan overhale standsende tog. Det burde man bruge noget mere på de travleste baner da det vel giver mulighed for at blande flere togsystemer?
Der mangler også nogle huse på begge sider. Det har man ialtfald på Kystbanen.

(Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Af T. Rithmester, Struer. 22/10-24, 15:00.
Citat fra: Nordexpress Dato 22/10-24, 14:42Men da næppe lange nok til at sætte et godstog til side på!?

Nej, tænker det er noget midlertidigt hejs.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Med venlig hilsen

Thomas Dath Rithmester

Citat fra: Nordexpress Dato 22/10-24, 14:42Men da næppe lange nok til at sætte et godstog til side på!?

Perronsporene ser ud til at være omkring 2½ til 3 gange så lange som perronerne. Jeg kan så ikke lige se hvor lange perronerne er (hvad står der på det fjerneste standsningsmærke?), men hvis perronerne er 300 meter lange, så er der da plads til et 750 meter godstog. Hvis perronerne er 400 meter lange, er sporene fremtidssikret til længere godstog et langt stykke frem i tiden.

Citat fra: T. Rithmester Dato 22/10-24, 15:00
Citat fra: Nordexpress Dato 22/10-24, 14:42Men da næppe lange nok til at sætte et godstog til side på!?

Nej, tænker det er noget midlertidigt hejs.

De er 1.000 m lange de spor, hvis man måler efter på ortofoto.

Alle nye overhalingsspor mellem Rødby og København er bygget til 1.000 m godstog.

Citat fra: T. Rithmester Dato 22/10-24, 15:00Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Dette er begyndelsen på "vedligeholdelsesbanegården" for at kunne vedligeholde tunnelen i fremtiden.

Præcis som Sund og Bælt har i Korsør.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: anho Dato 22/10-24, 15:22
Citat fra: Nordexpress Dato 22/10-24, 14:42Men da næppe lange nok til at sætte et godstog til side på!?

Perronsporene ser ud til at være omkring 2½ til 3 gange så lange som perronerne. Jeg kan så ikke lige se hvor lange perronerne er (hvad står der på det fjerneste standsningsmærke?), men hvis perronerne er 300 meter lange, så er der da plads til et 750 meter godstog. Hvis perronerne er 400 meter lange, er sporene fremtidssikret til længere godstog et langt stykke frem i tiden.

Målt på https://kortoverblik.dk/spatialmap er de 400 m (inden for tolerancen +3m -0 m).

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

(Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 23/10-24, 11:18.
Citat fra: Svend Dato 22/10-24, 06:55
Citat fra: andersj Dato 21/10-24, 23:35Det er god humor at man bare har klasket nogle tilfældige standsningsmærker op, som med garanti ikke kommer til at passe med de tog der evt. skal køre der.

??


IC5 bliver 110 meter lange og en Talgo-stamme 228 meter - hvordan passer det med 90, 140, 190 og 240 meters standsningsmærker?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/10-24, 10:54Station i det gode gamle Kystbanedesign, der muliggør gennemgående tog kan overhale standsende tog. Det burde man bruge noget mere på de travleste baner da det vel giver mulighed for at blande flere togsystemer?

Overhaling af persontog er ikke rigtig noget man ønsker planmæssigt, da det forlænger rejsetiden unødvendigt meget for det tog der skal overhales og selv en mindre forsinkelse spreder sig hurtigt. Det er også derfor man ikke har praktiseret det på Kystbanen i mange år.
På Vestfyn har man endda valgt at lade hvert andet regionaltog springe stationer over fremfor at tage dem ind til overhaling. Man prøvede ellers med overhaling i et par køreplaner for nogle år siden mener jeg. 

Anders

Citat fra: andersj Dato 23/10-24, 11:18IC5 bliver 110 meter lange og en Talgo-stamme 228 meter - hvordan passer det med 90, 140, 190 og 240 meters standsningsmærker?
 mener jeg. 

Mon ikke man bare runder op? IC5 kan stoppe ved 140-mærket og Talgo ved 240-mærket. Det er jo dumt at lave det hele så firkantet, at man ikke kan købe tog i en anden længde senere eller er nødt til at eftermontere skilte på samtlige stationer, når man køber nye tog.

Citat fra: mpp Dato 23/10-24, 15:54Mon ikke man bare runder op? IC5 kan stoppe ved 140-mærket og Talgo ved 240-mærket. Det er jo dumt at lave det hele så firkantet, at man ikke kan købe tog i en anden længde senere eller er nødt til at eftermontere skilte på samtlige stationer, når man køber nye tog.

Jo, man runder op. Men typisk er standsningsmærker placeret, så toget holder hensigtsmæssigt ifht trapper, adgangsveje etc. I den sammenhæng kan 30 meter godt være ret upraktisk.

Det så man fx på Nivå station, da der begyndte at køre dobbeltdækkervogne på Kystbanen. I nordgående retning var der standsningsmærker for 80 og 160 meter, placeret så tog bestående af et eller to ER/ET-togsæt altid holder med bagenden tæt på elevator og gangtunnel. Men en fire dobbeltdækkervogne og lokomotiv er knap 130 meter lange, så nu var der pludselig over 30 meter fra den gangtunnel hen til toget.

Der er siden kommet et 130 meter-mærke op, men det tog over et år...

(Ny) Rødby "station" (+1 foto)
Af andersj, Aalborg. 23/10-24, 16:18.
Citat fra: RasmusD Dato 23/10-24, 16:09
Citat fra: mpp Dato 23/10-24, 15:54Mon ikke man bare runder op? IC5 kan stoppe ved 140-mærket og Talgo ved 240-mærket. Det er jo dumt at lave det hele så firkantet, at man ikke kan købe tog i en anden længde senere eller er nødt til at eftermontere skilte på samtlige stationer, når man køber nye tog.

Jo, man runder op. Men typisk er standsningsmærker placeret, så toget holder hensigtsmæssigt ifht trapper, adgangsveje etc. I den sammenhæng kan 30 meter godt være ret upraktisk.

Det så man fx på Nivå station, da der begyndte at køre dobbeltdækkervogne på Kystbanen. I nordgående retning var der standsningsmærker for 80 og 160 meter, placeret så tog bestående af et eller to ER/ET-togsæt altid holder med bagenden tæt på elevator og gangtunnel. Men en fire dobbeltdækkervogne og lokomotiv er knap 130 meter lange, så nu var der pludselig over 30 meter fra den gangtunnel hen til toget.

Der er siden kommet et 130 meter-mærke op, men det tog over et år...

Præcis. 90 meter mærket er jo eksempelvis til IC4, som aldrig kommer til Rødby.

Anders

Citat fra: tgsen Dato 22/10-24, 14:53
Citat fra: Michael Deichmann Dato 22/10-24, 10:54
Citat fra: T. Rithmester Dato 21/10-24, 19:50Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødby "station" nu med spor - set mod Ringsted. 18. oktober 2024. (tdr)
Station i det gode gamle Kystbanedesign, der muliggør gennemgående tog kan overhale standsende tog. Det burde man bruge noget mere på de travleste baner da det vel giver mulighed for at blande flere togsystemer?
Der mangler også nogle huse på begge sider. Det har man ialtfald på Kystbanen.

Synes faktisk man fornemmer et enkelt (to måske endda!?) huse på HVER side af skinnerne. Er sikker på de bliver gode kunder på halvtimesdriften til Lübeck 😃

Gå op Sider:[1] 2
Reise til Kiøbenhavn 1856
Reise til Kiøbenhavn 1856

I 1856 foretog Morten Nielsen en rejse fra Odense til København med den netop åbnede jernbaneforbindelse fra Korsør til København. Mortens oldebarn Jan Geugjes har indsendt Mortens dagbog fra turen, som vi bringer her.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak