Citat fra: bjergged Dato 22/10-24, 07:19Ja, så kan man jo igen ærge sig over at man ikke er mere fremsynede i Transportministeriet. Hvis man nu havde besluttet at elektrificere hele banen, og f.eks Thybanen var blevet elektrificeret da man alligevel byggede om til ETCS, så havde man nu haft en strækning man kunne købe "hyldevare"-materiel (el/ETCS) til. Men nu skal man finde dieselmateriel med ETCS, knap så nemt.
Der er såmænd heller ikke nogle elektriske togsæt i udlandet, der er godkendte til kørsel i Danmark, som man "lige" kan få fat i. Nærmeste bud er leje af Vectron lokomotiver fra Railpool eller AKIEM, og så eventuelt nogle vogne fra Snälltåget, hvis de kan undvære...og så er Vectron jo også for tung til Thybanen...
Det er ikke et problem at købe tog til erstatning for Lint og Desiro. De kommer bare ikke lige de første par år - og det er sådan set lige gyldigt om det er nye eller brugte tog.
Iøvrigt er der jo lagt op til en politisk aftale om ladeinfrastruktur til batteritog til erstatning for alle GoCollectives dieseltog, når disse alligevel skal udskiftes omkring 2030.
Lasse