Citat fra: Jens Hansen Dato 20/10-24, 10:29Kan vi citere transportminister Thomas Danielsen, valgt i Holstebro, for at Lemvigbanen skal nedlægges?JH
Citat fra: anders_vejby Dato 20/10-24, 14:25Citat fra: Jens Hansen Dato 20/10-24, 10:29Kan vi citere transportminister Thomas Danielsen, valgt i Holstebro, for at Lemvigbanen skal nedlægges?JHNok ikke, men han viser i hvert fald mangel på politisk mod og rygrad, synes jeg, hvilket ikke er et godt tegn, når landets mest indflydelsesrige "eksperter", som "Bus-Harry" eller Mogens Fosgerau gang på gang udtaler sig kritisk om næsten al form for skinnebåren trafik.
Citat fra: nrk Dato 20/10-24, 15:20Det er allerede kommet rundt på rådet for bæredygtig trafiks (e)Mail listeTransport ministeren udtaler blandt andet at stationer bør springes over på vejle-struer banen for at tiltrække passagere, og at den nye bane over Vestfyn kunne have været sparet væk hvis man i stedet havde nedlagt de små stop på Vestfyn banen - så havde man fået samme fordele som den helt nye milliard dyre bane. (Vigtig TEN-T korridor??)Der nævnes også taxa som alternativ for Lemvig banen, da hver passager koster 125kr i tilskud og rejser i gennemsnit 12,5 kilometer. Og der nævnes busser i høj grad også.
Citat fra: Jens Hansen Dato 20/10-24, 19:40De nye batteritog på Lemvig banen, er det ikke med statslig medfinansiering ?
Citat fra: mpp Dato 20/10-24, 21:29Det er jo sådan set rigtigt nok, at man kunne køre hurtigere på den skrå bane, hvis man sprang nogle stationer over. Det skal så bare være nye tog, så alle stationer kan få 2 tog i timen, hvis man vil udvikle og ikke afvikle banen. Så er der et spørgsmål om hvorvidt det så kræver dobbeltspor hele vejen, eller man kan nøjes med dobbeltspor en del af vejen og så have nogle velplacerede krydsningsstationer.
Citat fra: Lasse Toylsbjerg Petersen Dato 21/10-24, 10:11Det er efterhånden blevet en lidt irriterende vane, at man vil spare sig til en bedre økonomi i kollektiv transport.Enig, det er på godt jysk træls at det er altid er den vinkel der skal hives frem. Men det kan formentlig også skyldes, at dem, der foreslår den kollektive trafik reduceret/afskaffet ikke selv har problemer med at komme rundt. Der er blot det kedelige faktum jf. Danmarks Statistik Danmarks Statistik, at ca. 37 % af DK's 3,2 mio. familier i 2024 ikke ejer en bil. Mange af de 1,2 mio. familier bor jo også i udkantsområderne, som lige nu bliver rundbarberet for busser mm. Så isoleret set kan staten/regionerne sikkert spare en del penge til start, men det er jo ikke noget der gavner bred bosætning i landet, og kan forstærke flugten til de større byer. Min gamle forældre bosat i ex. TKVJ-byen Sdr. Felding, mærker sideeffekten af buslinje 81 er blevet konverteret til skolebus og kun kørsel i dagtimer og på skoledage. Der er de seneste år blevet flere huse til salg og liggetiden længere. Salgspriser på under 500.000 kr. er ikke længere usædvanligt. Byen er bare ikke længere interessant, fordi det kræver mindst én bil til rådighed for at få en familie til at kunne fungere i dagligdagen. Der er nu kun en Dagli'Brugs tilbage, og hvor længe den overlever, gisnes der allerede om. Og de gamle i byen, der ikke ikke længere kan køre bil, bliver mere afhængig af andres hjælp. Dem der kan, flytter derfor til Herning, inden det er for sent. Så jo, der spares da penge - men der sættes altså penge til i privatøkonomierne, når boliger og ejendomme falder i værdi. Og det er i den kontekst ikke særlig fedt, nu at sidde med lån i en villa på ca. 1 mio.kr, som nu kun kan sælges for ca. 0,7 mio. kr.
Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.