Citat fra: H-Kruse Dato 18/10-24, 18:52Det er muligt træsveller sagtens kan indgå i et spor, men kan træ holde de tollerencer der kræves til kørsel med 200 km/t eller derover.
I mine øjne er de træsveller banedanmark udskifter gerne halvrådne og ser ud til at være flere år over deres udløbsdato.
Træsveller af fyr med underlagsplader (overbygning Cr) mener jeg benyttes i sporskifter på de gamle hovedbaner med 180 km/t, hvorfor de burde kunne tillade min. 180 km/t.
Selve befæstelsen er den samme som benyttes på beton sporskiftesveller (SP90 sveller), der tillader 200 km/t. Eneste forskel er da blot om det er et stykke tømmer eller beton der holder sporvidden.
Træsveller af bøg uden underlagsplader (overbygning Dt) er derimod begrænset til mellem 120 og 140 km/t.
(Tror det reelt er en historisk årsag, da man i 50 og 60'erne benyttede to-blok sveller til hovedsporene med høj hastighed, og derfor alene benyttede Dt i spor med 120 km/t og mindre.)
Men igen. Hule og rådne sveller kan sagtens være brugbare stadigvæk. Hvis skinnelejet og sporvidden stadig er intakt.
Men dette er naturligvis svært at konstatere fra en perron som ikke faglig person.